Lectia 4 – Lo Jong 3 – ACI 14

înapoi la curs, Lo Jong : Transformarea Conștiinței

Seminar de meditație

 Lo Jong 3 – Antrenamentul minții 3
Eliberarea de cele patru atașamente

Inspirate de învățăturile lui Geshe Michael,
traducere a conferințelor Lamei Dvora Tzvieli

Lecția 4

Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții.

 

Niveluri diferite de moralitate

Am început să vorbesc despre nivelele diferite de moralitate și vom continua această discuție și în această lecție. Am vorbit despre primul nivel:

 

1. Moralitatea de a evita rănirea altora

Nyechu Dompay Tsultrim

 

A evita de a-i răni sau de a-i îndurera pe alții. Și am spus că există lucruri care sunt legale și care ne pot răni, și sunt lucruri ilegale care pot ajuta. Sunt lucruri pe care le-am auzit de la părinții și care ne pot răni.

Rolul nostru este de a nu ne atașa de criteriile lumești ale acestei vieți și să facem ceea ce este corect conform legilor morale absolute, adică legile karmice. Și este rolul nostru de a stabili dacă o faptă a noastră îi rănește pe alții sau nu.

Trebuie să fim pregătiți și în cazul în care altcineva ne-ar putea critica. Poate vom fi criticați pentru comportamentul nostru care iese din obiceiul locului. Dar noi vom acționa conform unei îndrumări cu mult mai înalte.

Și oamenii întreabă uneori: „Nu este egoist să te comporți așa?” Pentru că spui „Trebuie să nu rănești ca să nu fi rănit”. [De exemplu:] „Nu fura, pentru ca ei să nu fure de la tine”. Toate lucrurile despre care spunem că [respectă principiul:] karma se întoarce la mine. Și aceasta este prima motivație pentru a menține moralitatea. Și ea nu este singura. Dar fără ea nivelurile înalte ale moralității nu vor veni.

Pentru că atâta timp cât nu învăț cum nu să nu-i rănesc pe ceilalți și cum să-mi opresc suferința, nu-i pot învăța pe alții să-și oprească suferința. Nu pot să-i ajut cu adevărat. Deci, aceasta este o condiție esențială pentru a urca la nivelurile de moralitate înalte care îi ajută și pe alții.

Deci, este adevărat că este în interesul meu să respect moralitatea în acest fel, dar de fapt este și în interesul celorlalți. Desigur că dacă învăț să nu-i rănesc pe ceilalți, asta îi va ajuta pe ei, pentru că nu o fac niciodată pe cheltuiala altcuiva. Aceasta este legea karmei. Niciodată nu voi face asta într-un mod care să rănească pe altcineva. Pentru că a răni pe altcineva se va întoarce asupra mea ca suferință.

Iar o persoană care se află pe o cale spirituală, și mai ales pe o cale care aduce binecuvântare altora, care este următorul nivel de moralitate, niciodată nu-și va dăuna capacitatea de a-i ajuta pe alții. Și dacă fac lucruri care îi rănesc pe alții, ele se vor întoarce asupra mea rănindu-mă, deteriorându-mi astfel capacitatea de a fi o binecuvântare în această lume.

Deci, interesul meu merge mână în mână cu interesul celorlalți. Nu există nicio contradicție, ci din contră. Dacă lovesc în interesul meu, lovesc în fericirea mea, lovesc în capacitatea mea de a aduce fericire altora.

Unde este problema? Ea este atunci când sunt interesat numai de mine și sunt dispus să încalc legile morale și să-i rănesc pe alții. Aici este problema. Și aici egoismul este un factor negativ.

 

2. Moralitatea acumulării de binefaceri

Al doilea nivel de moralitate:

Gewa Chu Du

 

Gewa  înseamnă binefaceri, merite.
Chu     = fenomene sau lucruri. Și are și sensul de Dharma.
Du       = a acumula,  a strânge,  a aduna.

Deci, al doilea nivel de moralitate este nivelul acumulării de binefaceri sau de merite. Iar aici apare din nou ideea că toate semințele pe care le semăn în mintea mea, faptele pe care le fac, sunt înregistrate și îmi vor determina viitorul. Și în budism se merge mai departe. Spunem că atunci când mă văd ajutându-i pe alții, plantez semințele pentru o lume mai bună pentru mine.

Am spus că toate acțiunile, cuvintele și gândurile mele plantează semințe în mintea mea care:

Intră în subconștient,
Rămân la incubat,
Acumulează energie,
Se creează condițiile,
Rodesc, și
Îmi creează lumea.

Întreaga mea lume este rezultatul acestui mecanism.

Nu există altă lume pentru mine. Nu există alți locuitori ai aceste lumii. Voi sunteți locuitorii lumii mele. Așa cum mi-am creat lumea prin acțiunile mele din trecut, așa v-am creat și pe voi în lumea mea prin acțiunile mele din trecut. Fiecare își creează propria lume împreună cu locuitorii ei. Iar atunci când semințele încep să se purifice, automat lumea și locuitorii ei se vor purifica.

Cu alte cuvinte, suferința oamenilor din lume este complet legată de ceea ce am făcut. Eu am creat-o. De aceea, atunci când încep să fiu atent de a nu-i răni pe alții, înlătur suferința din lume. Când mă văd ajutându-i pe alții, plantez semințe care mă vor forța pe viitor să văd o lume care suferă mai puțin, o lume mai bună.

Aceste acte de a acumula binefaceri, de a-i ajuta pe alții, creează o lume mai bună, dar nu așa cum credem noi.

Nu de câte ori i-am hrănit pe alții și nu foamea pe care am potolit-o altora dându-le de mâncare [deci nu fapta] va face lumea mai bună. Ci, semințele plantate atunci când mă văd hrănind pe alții [când fac acțiunea respectivă]. Când ele vor germina, numai atunci voi vedea o lume mai puțin înfometată.    

Trebuie înțeles că fiecare amănunt al sănătății mele, succesul pe care îl am la locul de muncă, curățenia din orașul în care locuiesc, toate aceste lucruri au fost complet determinate de faptele mele trecute, din această viață sau din cele anterioare, doar că nu mi le mai amintesc. Nu-mi amintesc nici măcar ce am mâncat ieri dimineață, deci cum pot să-mi amintesc de toate gândurile pe care le-am avut?

Asta include:

– bătrânețea mea,
– bolile mele,
– moartea mea și a altora,
– faptul că port cu mine semințele morții și mă determină să văd oamenii murind în jurul meu. Și acesta este produsul meu.

Datorită faptului că plantăm semințele într-un ritm de 65 pe secundă, la fel şi lumea noastră ne-o creăm în același ritm alert. Și asta se întâmplă atât de repede, încât ni se pare totul ca o succesiune. Și facem o poveste despre ea, la fel cum facem o poveste din succesiunea de cadre pe care le vedem într-un film. Din înșiruirea de cadre discrete, de imagini care rulează rapid, facem din ele o poveste, iar apoi credem în ea. Același lucru se întâmplă și în viața noastră.

Dacă încep să respect strict legile morale, atunci lumea va începe să se schimbe, va trebui să se schimbe. Și dacă acționez în beneficiul celorlalți, de-a lungul timpului voi dobândi un nou tip de libertate.

Un nou tip de libertate care mă eliberează de însăși necesitatea de a îmbătrâni și a muri. Pentru că există o legătură strânsă între gândurile mele, corpul și lumea mea. Toate acestea merg împreună. Și pe măsură ce gândurile devin mai binefăcătoare, creez o lume în care suferința se va diminua, inclusiv suferința care vine odată cu îmbătrânirea, boala și moartea.

 

3. Moralitatea acțiunilor în beneficiul celorlalți

Al treilea nivel de moralitate se numește:

Semchen Dunje

 

Semchen           = ființă vie,
Sem                     = minte, conștiință.
Chen                    = a avea, a poseda,

Deci, Semchen cei care au conștiință, adică toate ființele vii.

Dun                     = pentru,
Je                         = a acționa.

Deci, a acționa pentru cei care suferă.

 

 Motivația pură de respectare a moralității

Care sunt cele trei motive de respectare a moralității:

    1. A evita de a mă răni. De aceea, voi evita să-i rănesc pe alții, pentru că înțeleg că orice rău adus altora se va întoarce asupra mea. Culeg ceea ce semăn. Deci, acesta este primul motiv.
    2. Al doilea, este de a acumula semințele binefacerilor care îmi vor transforma lumea.
    3. Al treilea motiv este de a acționa în numele celor care suferă.

Lama Drakpa Gyeltsen ne spune că dacă respectăm moralitatea din orice alt motiv, înseamnă că suntem atașați de această viață și respectarea ei nu va reuși. Care sunt acestea? Ele sunt motivele lumești despre care am vorbit în lecția anterioară: ce am învățat de la părinți, profesori, tradiție, mediu, stat, lege, ce se simte bine, instinctul care ne dirijează. Ele nu sunt motive întemeiate pentru a păstra moralitatea. Nu sunt suficient de stabile, sunt ușor de deformat, așa cum ne-a spus Benjamin Franklin.

Deci, singurele motive pentru a păstra această moralitate sunt:

    • A evita, în primul rând, de a mă răni, și în acest fel evit complet să-i rănesc pe alții,
    • A acumula binefaceri care să-mi transforme lumea, și
    • A acționa pentru a preveni suferința în lumea mea.

Acestea sunt motivele.

Deci, acum luăm măsuri pentru a-i ajuta pe ceilalți. Nu doar oferindu-le mâncare, nu doar oferindu-le adăpost, ci de a-i scoate complet din această stare de suferință. Din orice suferință.

Cu toții fugim încolo și încoace, și vom trebui să pierdem totul. Înțelegem că suntem prinși între fălcile Lordului Morții, și chiar și cei pe care îi ajutăm.

Deci, nu contează dacă avem succes sau nu, dacă avem mai mulți bani sau mai puțini bani, dacă suntem mai inteligenți sau mai puțin inteligenți, mai sensibili sau mai puțin sensibili, suntem cu toții pe cale de a muri și suntem neputincioși în acest moment. Deocamdată.

Motivația celui de al treilea nivel de meditație este schimbarea acestei stări existențiale. Acesta este nivelul cel mai înalt de moralitate. La acest nivel respectăm moralitatea pentru a înlătura suferința tuturor ființelor din lumea noastră.

Ființele iluminate au făcut asta și oricare dintre noi poate face asta. Ne putem convinge dacă ne ținem carnețelul. Treptat, treptat, lumea noastră va începe să se schimbe, iar când va trece suficient timp vom începe să vedem cealaltă parte. Și există un astfel de loc. El nu este un loc geografic. Ne vom regăsi într-o altă lume. Transformarea este mentală.

 

Trei niveluri de jurăminte morale

Paralel cu cele trei niveluri de respectare a moralității, există trei niveluri de jurăminte morale.

1. Jurămintele de eliberare personală

Primul nivel se numește Vinaya. În limba tibetană:

Sotar

 

Acestea sunt jurămintele de eliberare personală. Toate acestea sunt reguli morale care să mă aducă la eliberarea de suferință. Să mă aducă la un nivel foarte înalt de libertate, în care nu mai este suferință.

Ce ne împiedică să fim liberi? În meditația din lecția 1, am spus că unul dintre lucrurile care ne împiedică să fim liberi sunt afecțiunile mentale. Ele ne stăpânesc când vor. Nu suntem liberi de emoțiile negative sau distructive cum ar fi:

– Furia,
– Ura,
– Gelozia,
– Mândria,

Ele ne atacă. De asemenea, nu suntem liberi să alegem să ni se întâmple numai lucruri plăcute și să nu ni se întâmple lucruri neplăcute. Nu avem libertatea asta. Suntem înlănțuiți de karma noastră. Suntem înlănțuiți de ceea ce am făcut în trecut. Noi nu putem schimba trecutul, dar putem înceta să mai semănăm aceste semințe atfel că, treptat, vom începe să ne eliberăm de ele.

Deci, codul Vinaya este de a elimina orice vătămare personală, suferința personală. De asemenea, de a nu spune sau face lucruri care ar putea răni pe altcineva. Și acestea sunt jurămintele călugărilor budiști. Există o versiune a acestora pentru cei laici.

2. Jurămintele Bodhisattva

Acesta este al doilea nivel de moralitate. Bodhisattva este numit și războinicul spiritual. El face tot ce este necesar pentru a-i ajuta pe alții. Acest nivel este construit pe primul.

Pentru a primi jurămintele Bodhisattva mai întâi va trebuie să studiați cursul numărul 7, pentru că trebuie să cunoașteți care sunt aceste jurăminte.

Oricine poate lua jurămintele Bodhisattva la nivel de dorință, care spune: „Vreau să cultiv un standard înalt de moralitate, moralitatea de a-i ajuta pe ceilalți”.

Acesta este nivelul în care gândim ca un Bodhisattva, care vrea să facă bine altora.

3. Jurămintele tantrice

Al treilea nivel de jurăminte, sunt cele secrete, moralitatea tantrică. Motivația este aceeași cu nivelul al doilea. Adică, a acționa în beneficiul celorlalți, de a-i scoate din orice suferință. Dar ideea aici este de a face asta rapid.

Aceste jurăminte foarte puternice. Necesită mult studiu și este nevoie de o relație personală strânsă cu Lama care le conferă. Ele duc la starea de extaz a paradisului și biruința asupra morții, în această viață. Aceasta este o problemă uriașă, iar studiul nostru este conceput pentru a vă pregăti pentru ele. Și vă invit pe fiecare dintre voi să luați în calcul această posibilitate și să vedeți dacă vi se potrivește și dacă sunteți dispuși să vă investiți viața în tantra, pentru că ea vă poate scoate din brațele morții, înainte să vină moartea.

Și atunci nu va mai trebui să faceți meditația asupra morții. Ea nu va mai veni la voi.

 

Dileme în respectarea moralității

Când vorbim despre moralitate, ajungem la dileme. În meditația anterioară v-am dat unele dileme. Acest subiect este foarte dezvoltat în literatura de etică morală budistă.

Ce ne va conduce într-o situație de dilemă, când există un conflict între două legi sau un conflict între două jurăminte?

În primul rând, nu trebuie să uitați că moralitatea este a voastră și numai a voastră. Este pactul vostru cu ființele luminate din univers. Este expresia dorinței voastre de a vă elimina complet suferința voastră și a întregi lumi, și nimic mai mult.

Nu faceți asta pentru tata și mama, din motive lumești, ci din dorința voastră de a scăpa din suferință și de a-i scoate pe alții din suferință. Deci, acesta este primul lucru de reținut și nu contează ce cred alții despre ceea ce faceți voi. Ceea ce contează este doar motivația voastră pură în acțiune.

Dacă aveți conflicte între jurăminte, va trebui să vă gândiți:

a. Ceea ce va urma să fac, va răni pe cineva? Dacă va răni pe cineva, acesta este un factor pe care trebuie să-l luați în considerare.

b. Ceea ce va urma să fac, va duce cu adevărat pe cineva dincolo de moarte?

c. Va face acest lucru repede?

Trei motivații care corespund celor trei grade de moralitate. Unul este mai înalt ca celălalt.

– Nivelul Vinaya, al jurămintelor monastice, de a nu face rău altora, este cel mai scăzut dintre cele trei.

– Deasupra lui stă motivația de a acționa în beneficiul celorlalți.

– Deasupra stă motivația secretă, de a face asta cât mai repede, și suntem gata să ne trăim viața pentru ca oamenii să înceteze cât mai repede de a mai suferi.

Orice alt motiv pe care îl avem de a respecta moralitatea exprimă atașamentul față de această viață. Această moralitate nu va funcționa.

Putem formula și altfel:

1. Fapta mea va afecta viața mea viitoare?

2. Fapta pe care o voi face mă va ajuta să ajung în acest loc al nemuririi? Doi mai puternic decât primul.

3. Mă va ajuta să o fac rapid? Trei este mult mai puternic decât doi.

Și există reguli de moralitate în 3 care vor părea a fi în contradicție cu 1. Dacă am primit de la un Lama calificat regulile de la nivelul 3, va trebui să le respect pe ele înainte de cele de la nivelul 1, pentru că altfel ar fi ca și cum aș spune: „ Ei bine, vor suferi puțin. Acum sunt ocupat. Am moralitatea mea”.

Va trebui să mergem la cel mai înalt nivel la care ne-am obligat și la care Lama a decis că suntem pregătiți.

Chiar și în Tantra, există niveluri diferite. Cei care au studiat seminarul Pregătire pentru Tantra au auzit etapa generării și etapa desăvârșirii.

Moralitatea etapei de desăvârșire este diferită de moralitatea etapei de generare. Dacă vă aflați deja în etapa de desăvârșire, care este un nivel foarte înalt de practică, va trebui să-i dăm ei prioritate înaintea etapei de generare, pentru că funcționează mult mai rapid. Etapa desăvârșirii necesită foarte mult efort, dar ea funcționează cu mult mai rapid.

 

De asemenea, ar trebui renunțat la atașamentul față de practică

Nu numai atașamentul față de această viață este o piedică în calea noastră morală. Chiar și cei mai serioși practicanți își dezvoltă adesea atașamentul față de practica lor. Și acest atașament îi va opri din calea lor, la fel cum atașamentul față de această viață îi poate opri pe oamenii pe calea lor. Ei și-au primit deja practica și s-au obișnuit cu ea, o fac zilnic, o fac cu devotament și determinare, și le este deja comod.

Ori de câte ori vă veți simți comod undeva, ar trebui să vi se aprindă lumina roșie pentru că, dacă sunteți serioși în practica voastră, va trebui să progresați permanent, iar Lama vă va împinge la următorul nivel pe care să-l practicați.

Deci, dacă faceți asta din comoditate și obișnuință, și este în detrimentul practicii înalte pentru care s-ar putea să fiți deja pregătiți, atunci amânați eliberarea tuturor ființelor. Ca și când le-ați spune: „Descurcați-vă singure!”. Acesta este din nou un factor inhibitor pe cale.

Ne atașăm de ceea ce este comod; și ceea ce este comod este legat de a ne simți bine – și asta înseamnă atașament față de această viață. Deci, practic este același obstacol.

Trebuie să urcăm scara cât putem de repede.

Pe de altă parte, învățătorul nu ne va împinge acolo unde nu suntem pregătiți. Pentru aceasta este nevoie de un profesor calificat, care a parcurs calea și poate aprecia corect elevul și să-l îndrume spre locul care i se potrivește.

Deci, concluzia este că viața noastră morală ar trebui să fie complet condusă de dorința noastră de a-i aduce pe ceilalți la fericirea maximă, cât mai repede posibil.

 

Înființarea unui centru spiritual internațional și a unui centru de retrageri

Vorbim despre viziunea a acestui nivel înalt de moralitate, de a aduce toate ființele dincolo de moarte. Nu vine de la primul nivel de moralitate. Primul nivel de moralitate, de a nu face rău altora, este foarte important și stă la baza tuturor celorlalte. Dar nu este suficient.

Nivelul de a ajuta ființele: de a le hrăni, de a le a da un acoperiș, de a le iubi, ceea ce face Bodhisattva, acest nivel este foarte înalt, foarte nobil, și este rar în lume. Aceștia sunt oameni sfinți. Dar el este foarte lent.

Pentru a realiza transformarea este nevoie de o practică foarte drastică.

Este nevoie de a ne observa mintea adânc, în condiții de izolare, de retreat pentru a ajunge la conștientizări profunde. Ca să vă transmit acest material a trebuit să-l iau de la profesori. Și pentru ca ei să ajungă la conștientizări, au trebuit să intre în retreat-uri.

Vrem să permitem și noi acest lucru în țara noastră.

Am dori și noi ca în țara noastră să existe un loc în care oameni să practice și să progreseze, un loc pentru oamenii care sunt dispuși să se angajeze la acel nivel înalt de moralitate și să-și dedice de fapt întreaga viață, pentru a putea face acest lucru. Numai asta va transforma nu doar țara, ci și întreaga zonă. Este ceea ce duce spre transformarea profundă promisă de acest studiu. Mulți au făcut acest lucru, doar că au trecut deja la o altă formă de existență și de aceea nu-i întâlnim.

Pentru asta avem nevoie de un astfel de centru și de sprijin. Acest nivel de binefacere este un nivel cu mult mai înalt, nu numai de a-i hrăni, de a-i adăposti pe cei nevoiași, ci de a le înlătura suferința. Să nu mai fie foamete, lipsă de adăpost, sărăcie și toată suferința pe care o vedem în jurul nostru. Ne dorim foarte mult să creăm condițiile pentru ca oamenii din țara noastră să facă asta, și care la rândul lor să devină Lama și să poată transmite aceste lucruri mai departe.

Și acest loc va arăta complet diferit.

Vă invit să începeți să vă gândiți la cum puteți susține această viziune a noastră, dacă inima voastră vă trage spre asta. Acest lucru înseamnă, desigur, să cumpărați un teren și să începeți să construiți cabane de retrageri și sală de studii clădiri care să permită așa ceva. Oricum nu va fi de azi pe mâine, dar ar trebui să înceapă să se întâmple.

Vrem să oferim posibilitatea celor care doresc să parcurgă acest traseu, care sunt pregătiți și își dedică viața pentru asta, să poată face asta aici în țara lor.

 

Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții.