Lectia 6 – Lo Jong 2 – ACI 14

înapoi la curs, Lo Jong : Transformarea Conștiinței

Lo Jong 2 – Antrenamentul minții
Cele șapte principii pentru dezvoltarea unei inimi bune

Conform învățăturilor lui Ken Rinpoche, Geshe Lobsang Tharchin
și Geshe Michael Roach,

Potrivit traducerii conferinței Lamei Dvora Tzvieli

Lecția 6

Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții. 

 

Al patrulea principiu

Al patrulea principiu este foarte important pentru că ne oferă un rezumat al practicii zilnice și în momentul morții.

În limba tibetană se spune:

tsechik gi nyamlen dril ne tenpa

 

       Tse             = viață.
       Tse chik  = toată viața.

       Nyamlen = practică.

       Dril             = rezumat, sumar, pe scurt.
       Tenpa        = studiu, învățătura.

Acesta este un studiu pe scurt al practicii pentru o viață sau un rezumat al practicii pentru întreaga viață.

În continuare, se scrie în text:

Rezumatul tuturor îndrumărilor esențiale
Inclus în combinația celor cinci puteri.

Pe calea cea mare, cele cinci formează
Principalele sfaturi pentru redirecționarea conștiinței.
Prețuiește actul.


Deci, acum avem o listă de reguli despre cum să dezvoltăm Bodhichita și cum să distrugem prețuirea de sine,

– cum să facem asta zilnic,
– și în special în momentul morții.

Este de fapt o încercare de a pune toate practicile într-o singură unitate. Ele sunt organizate în cele cinci puteri:

a. Puterea de proiecție;
b. Puterea obișnuinței
c. Puterea semințelor albe;
d. Puterea distrugerii;
e. Puterea rugăciunii.

La cele cinci puteri, se spune în limba tibetană:

Top nga

 

       Nga = cinci.
       Top = putere
.
Deci, cele cinci puteri.

Există o versiune a celor cinci puteri care se practică în momentul morții pentru a urca în paradis. Această practică în momentul morții este numit “proiecția conștiinței“. Și în tibetani o numesc:

Powa

În momentul morții, se întâmplă multe lucruri dificile. Suferința prin care se trece este foarte intensă. Chiar și atunci când omul moare în somn, există momente în acest proces al morții, în care va suferi. Și, de asemenea apar și halucinațiile.

În aceste condiții, este extrem de dificil să practicăm în momentul morții. Ni se va lua totul, suntem în agonie, mintea este complet confuză. Curenții electrici din creier se deteriorează. Este foarte dificil de practicat sau putem chiar și să spunem că este imposibil de a practica în momentul morții, asta dacă nu am practicat toată viața.

Tot acest Lo Jong, și în special cel de-al patrulea principiu, vorbește despre practica celor Cinci Puteri, care să ne pregătească pentru practica din momentul morții, astfel încât să putem realiza o naștere mai reușită. Și acest proces de a trece la nașterea următoare se numește Powa, care înseamnă proiecția conștiinței. În loc ca ea să meargă acolo unde o duce karma, prin practica noastră noi o vom direcționa.

Această învățătură este foarte înaltă și semisecretă. Dar, din moment ce acest Lo Jong este deja predat în public, atunci o vom învăța. Ea este o învățătură foarte, foarte sfântă.

Vom începe cu practica zilnică, după care vom ajunge la cea din timpul morții.

 

a. Puterea proiecției

Penpa Kyi Top


Aici este vorba despre motivație. Deoarece cel mai important lucru pentru a reuși în această practică este motivația de a practica. Mintea noastră samsarică și grijile noastre zilnice ne târâie spre concepția greșită asupra lumii, lucru care nu ne servește, ne fură în mod constant timpul și uităm să practicăm.

Datorită acestui fapt, Geshe Chakawa vine și își învăță elevii o modalitate de a le reaminti să practice.

Când am urcat pe calea spirituală, deja ne-am convins că avem nevoie de această cale și că trebuie să o practicăm, pentru că în caz contrar vom avea probleme, și acesta a fost și scopul antrenamentului preliminar. Deci, încă de la început avem nevoie de o motivație foarte puternică, pe care trebuie să o păstrăm, să nu degenereze, să nu o lăsăm să se deterioreze, pentru că în caz contrar practica noastră se va deteriora și nu vom ajunge nicăieri.

Vă mai amintiți ce v-am spus când vă treziți dimineața?- aveți multe de făcut în pat. Încă nu v-ați sculat din pat, doar ce v-ați deschis ochii, și vă spuneți: “Nu-mi voi irosi ziua, astăzi voi practica pentru a-l elimina pe cel mai mare dușman al meu, care este prețuirea de sine, mă voi folosi de această zi ca să-mi distrug inamicul. Vă ridicați din pat cu această hotărâre. “Nu mai am timp de pierdut, pentru că nu știu când va veni moartea și nu voi reuși să-mi dezvolt Bodhicitta, iar apoi voi avea probleme de îndurat!”

Deci, când am luat această decizie de a elimina prețuirea de sine, deja îi vom trata pe ceilalți în mod diferit. Și Tong Len este practica de a face acest lucru.

Tong Len este practica de a dezvolta iubirea pentru ceilalți, considerarea și grija față de alții. Ea ne ajută să îndepărtăm linia despărțitoare pe care am trasat-o în jurul nostru,  care ne înrobește și ne ucide cu încetul.
Prima putere vine din înțelegerea faptului că toată durerea noastră provine din prețuirea noastră de sine, ce este rezultat al atașamentului de sine și a neînțelegerii vacuității. Deci, ca rezultat al atașamentului de sine, există prețuirea de sine, adică a ne considera mai importanți decât ceilalți, și aceasta este sursa întregii dureri din viața noastră. Acestea sunt lucrurile pe care Lo Jong le învață în budism.

Deci, chiar înainte să ieșim din pat, hotărâm: “Astăzi îi voi servi pe ceilalți. Astăzi mă voi îngriji de ceilalți și mă voi concentra pe ceilalți cât pot“.

Pe parcursul zilei, va trebui să practicăm și cele șase paramite ( perfecțiuni) ale unui Bodhisattva. Aceasta este prima putere.

 

b. Puterea obișnuinței                


Gompa Kyi Top

Gompa înseamnă meditație, dar aici are sensul de a ne obișnui cu ceva. Deci puterea obișnuinței.

Scenariul este următorul: m-am trezit dimineața și am decis că astăzi mă voi dedica eliminării prețuirii de sine. M-am urcat în autobuz, mă grăbesc, nu vreau să  întârzii la întâlnirea de lucru stabilită, trebuie să-mi pregătesc prezentările pentru întâlnire. Ziua de lucru mă trage după ea. Ziua trece și deodată îmi aduc aminte – “Oh, ce am făcut cu decizia pe care am făcut-o dimineața?” Am uitat cu totul.

Marii Lama, ne-au dat un truc ca să nu mai uităm și anume acela de a ne obișnui cu gândul de a ne aminti. Cum vom face asta? De fiecare dată când ne schimbăm poziția. Când ne ridicăm din ședință: ”Hopa, stai așa, de ce anume trebuie să-mi aduc aminte? Ah, sunt în luptă cu prețuirea de sine!”. De fiecare dată când ne schimbăm poziția, trecem în altă cameră, schimb situația, de fiecare dată ne vom aduce aminte. De fiecare dată ne amintim, ne amintim. Deci, aceasta este puterea obișnuinței.

Dacă obișnuiți să țineți carnețelul – asta este puterea. El ne ajută să ne amintim. Așa ne amintim. Pentru că dacă nu ne amintim, ne vom rătăci. Deci, din nou, ce ne amintim? – Ah, trebuie să mă lupt cu prețuirea mea de sine. Ce înseamnă asta? Voi căuta să văd ce pot face pentru alții.

 

c. Puterea semințelor albe

În limba tibetană se spune:

                                           
 Karpo Sabön Kyi Top

       Karpo = alb.
       Sabön = semințe.
       Top       = putere.
       Karpo Sabön Kyi Top = puterea semințelor albe.

Și aici intră Tsok Sak și Drip Jang.

Următoarea poveste este despre Buddha, care întotdeauna era înconjurat de grupul lui de discipoli. Deseori veneau oameni care doreau să se alăture ordinului de călugări, iar discipolii cei mai apropiați de Buddha trebuiau să discute cu cei dornici, înainte de a deveni călugări, pentru a împiedica pe cineva nepotrivit să intre în Sangha. Trebuie știut că acești discipoli erau practicanți foarte avansați și cu multe abilități psihice.

Deci, aici ne referim la discipolul Shari Putra care avea capacitatea de a citi mintea oamenilor și de a verifica dacă persoana respectivă era potrivită să devină călugăr, și să facă față regulilor dure ale călugărilor și așa mai departe. Într-o zi veni un tânăr la Shari Putra. Shari Putra îi citi mintea și înțelese că acesta avea prea puține binefaceri, iar fără binefaceri și fără karma, nu ar fi putut să îndure o viața spirituală intensă. Mai mult de atât, tânărul era și înapoiat mental.

Toate acestea îl făcu pe Shari Putra să decidă să nu-l primească pe tânăr în mănăstire.

Dar, Buddha, desigur, auzi tot ce se întâmplă și îl întrebă pe Shari Putra: “Cine era acel tânăr?” Iar el îi spuse: “Oh, Lord Buddha, el nu era potrivit pentru noi. Buddha spune: “Adu-l înapoi”. Îl chemară pe tânăr înapoi, iar Lordul Buddha îl învăță pe tânăr următoarea practică:
Lord Buddha: “Spune Tsok Sak”
Tânărul repetă: ”Tsok Sak”
Lord Buddha: ”Spune acum Drip Jang”
Tânărul repetă: ”Drip Jang”
Lord Buddha: ”Foarte bine, și acum spune Tsok Sak, Drip Jang”
Tânărul nu reuși să țină minte cele două cuvinte și îi spuse lui Buddha: ”Nu pot!”
Lord Buddha din nou spuse: ”spune Tsok Sak, Drip Jang!”
Tânărul: ”Nu pot”.
Atunci Buddha îi dădu o mătură și îi spunse: “În fiecare dimineață, vei curăța Templul unde învățăm, iar când vei mătura, atunci când mergi spre dreapta, spune Tsok Sak, iar când mergi la stânga spune Drip Jang”.

Aceasta a fost practica acestui tânăr și se spune că a ajuns Arhat și că a condus mulți oameni la Nirvana mai târziu, acest lucru fiind rezultatul actului de curățare a templului lui Buddha în fiecare zi și a executării îndrumărilor învățătorului.

Deci asta e povestea. Ideea Tsok Sak și Drip Jang era că atunci când tânărul mătura, își spunea de fapt: “Acum adun binefacere, acum scap de karma negativă, acum adun fapte bune, acum purific“. Și aceasta a fost toată practica lui, la început.

Aceste acțiuni acumulează o karmă pozitivă extrem de puternică (semințele albe). Compasiunea strânge atât de multă karmă, încât IQ-ul se îmbunătățește. Chiar și un tip înapoiat mental a reușit să ajungă la Nirvana. A ajunge la Nirvana este o realizare spirituală extraordinară.

Pentru a putea ajuta pe ceilalți, trebuie să-i înțelegem, să știm ce se întâmplă cu ei, să învățăm să-i ascultăm, să ne dezvoltăm sensibilitatea față de ei. Toate acestea dezvoltă inteligența. Și dacă Bodhichitta este suficient de puternică, chiar și IQ-ul crește. În loc de a deveni senili, dacă ne vom dezvolta compasiunea, procesul va fi  inversat.

Această poveste ne spune: ”tot ce aveți nevoie în această viață de fapt, este să acumulați o mulțime de binefaceri și să purificați ceea ce nu este curat. Și asta este tot”.

Dacă vă purificați tot ce nu este curat și faceți suficiente binefaceri, sunteți iluminați. Și Lo Jong face asta pentru noi. Practica lui Lo Jong ne îmbunătățește karma, iar karma ne va îmbunătăți mintea, ne va îmbunătăți percepția minții noastre, și ne va îmbunătăți proiecțiile ce vin din mintea noastră. Tot acest proces este ca o spirală care urcă.

Cu cât vom înțelege mai mult vacuitatea, cu atât lucrurile vor decurge mai rapid, și nu vom mai cădea în capcana reacțiilor automate, iar lumea noastră se va transforma.

Așa cum acel tânăr din poveste și-a acumulat binefaceri și s-a purificat, și noi va trebui să învățăm cum să facem aceste lucruri. Și există o cale simplă, ușoară și ieftină de a acumula repede binefaceri. Care este aceea? Ea este de a ne bucura de binefacerile altora.

Chiar dacă încă nu știm cum să facem multe fapte bune, dar întâlnim ființe sfinte sau mari Lama și ne uităm la ceea ce fac ei în lume, cum îi ajută pe oameni, numai prin simplu fapt că ne bucurăm sincer de ceea ce fac, deja am acumulat multă karmă pozitivă. De asemenea, a servi un Lama, și în special de-al ajuta să predea Dharma, și de a servi Dharma ca să poată ajunge la mintea altora, acumulează cea mai puternică karma.

 

d. A dezrădăcina prețuirea de sine.

A patra putere este:

 Sunjinpay Top

Sunjinpa = a dezrădăcina.

De exemplu, dacă o persoană este furioasă pe un Bodhisattva, Bodhisattva este cel care și-a dezvoltat Bodhichitta în inima sa și este pe cale de a fi iluminat, și este o persoană sfântă, ea va face Sunjinpa binefacerilor lui. Va smulge din rădăcină tot ceea ce a acumulat. De aceea va trebui să fim extrem de atenți față de oricine, pentru că nu știm cine este Bodhisattva. Ei nu poartă nici un semn. Deci, va trebui să presupunem că toată lumea este un Bodhisattva.

Primul Panchen Lama, în cartea sa ”Ofrandă Lamei”, scria: ”prețuirea de sine este un imens dăunător”.

Ajuta-mă să învăț că prețuirea de sine, această boală fatală
Este sursa tuturor suferințelor mele, sursa pe care vreau s-o înlătur.
Binecuvântează-mă, să identific în mod clar cine este vinovatul
ca să învăț a-l nesocoti.
Și, în cele din urmă , să distrug pe acest imens dăunător –
pe acela ce percepe lucrurile cu natură proprie de sine.

În India există mulți câini vagabonzi, care caută mereu de mâncare. Oamenii îi gonesc deoarece intră în case și fură mâncarea. Ken Rinpoche spunea următoarele: ”De fiecare dată când vă vine gândul să vă îngrijiți mai întâi de voi, tratați-l ca pe câinele hoinar care vă fură mâncarea din farfurie și izgoniți-l cât mai repede de acolo”. Acest gând al prețuirii de sine este un hoț care trebuie alungat cât mai repede. Aceasta ar trebui să fie atitudinea noastră față de prețuirea de sine.

Un alt exemplu pe care îl oferă Ken Rinpoche este de a ne comporta ca liderul care aude de un complot sau revoltă – nici nu au ridicat bine capul, i-a și eliminat. Și aceasta este practica – de a învăța de a surprinde prețuirea de sine încă din fașă și de a o elimina. Cu cât vom practica mai mult, cu atât mai repede ne vom surprinde inamicul, și-l vom neutraliza.

Și cu cât vom face asta mai mult, cu atât fericirea și compasiunea noastră va crește, iar lumea din jurul nostru va fi mai iubitoare și mai plină de compasiune. Bodhicitta se va dezvoltă, iar această compasiune va deveni fortăreața noastră de apărare, ea va fi protecția noastră.

 

e. Dedicarea binefacerii

Munlam Gyi Top

 

       Munlam                    = rugăciune.

       Munlam Gyi Top  = puterea rugăciunii.

Și care este puterea rugăciunii? Este rugăciunea pe care o facem seara.
Deci, dimineața când ne trezim, ne creăm intenția. Apoi, de fiecare dată când ne schimbăm poziția, practicăm să nu uităm și să ne obișnuim de a ne surprinde gândurile prețuirii de sine.

Vine seara și mergem la culcare. Înainte de a adormi, ne gândim la ziua care tocmai a trecut și ne spunem: “dedic toate eforturile pe care le-am făcut astăzi de a dezrădăcina prețuirea de sine”. Cui le dedicăm? Bodhicittei. Ne dedicăm eforturile pentru dezvoltarea celor două tipuri de Bodhicitta: aparentă și supremă.

Atunci când ne dedicăm acțiunile dezvoltării Bodhicittei, indirect le dedicăm tuturor ființelor, deoarece Bodhicitta servește toate ființele, în sensul că ne dezvoltăm compasiunea, pentru a le putea scoate din suferință.

Aceasta este un mod minunat de a ne ocroti energia eforturilor noastre, altfel se vor dizolva. Este ca și cum am păstra-o în banca iluminării noastre, a fericirii supreme. Și acest lucru va face posibil progresul nostru, deoarece ne vom folosi mai târziu de ceea ce am acumulat. Deci, dedicația este foarte importantă. Este puterea rugăciunii. Ea este o formă de a nu pierde ceea ce am acumulat deja.

 

O practică autentică și foarte puternică

Este bine să vă reamintesc faptul că toată această învățătură vine pe o line foarte pură, direct de la Buddha. Ea vine pe linia lui Manjushri, linia înțelepciunii, și pe linia lui Maitreya, linia Bodhicittei. Deci, puteți conta pe această practică. Este o practică autentică și ea funcționează dacă o exersați. După cum vedeți ea este foarte simplă, și ca să o practicați nu este nevoie de prea multă filozofie.

Și toți cei care au venit pe această linie spun că pentru a ajunge la iluminare, cea mai importantă cunoaștere este aceea de a produce Bodhichitta în cele două forme: aparentă și supremă, care include și înțelepciunea vacuității.

 

Cele cinci puteri în momentul morții

Vom vorbi în continuare despre modul de folosire ale celor cinci puteri când un om este pe cale să moară. Reușita practicii în aceste momente extrem de dificile, depinde de cât de mult am practicat pe parcursul vieții.

Cu puțin timp în urmă v-am dat noțiunea de Powa, adică proiecția conștiinței.
                                                  

Powa

Ken Rinpoche spunea că forma pe care o veți învăța este cea mai puternică formă a lui Powa.
Cum practicăm cele cinci puteri în momentul morții?

a. Puterea de proiecție

Dacă am practicat toată viața mea, modul în care în fiecare dimineață m-am sculat și am spus: “Astăzi nu-mi voi irosi ziua, mă voi uita cum să-mi elimin prețuirea de sine, cum să-mi dezvolt Bodhicitta, cum să servesc toate ființele și mă voi folosi de tot ceea ce îmi apare în cale și de tot ceea ce mi se întâmplă pentru a-mi dezvolta Bodhichita“,  pe patul de moarte, ne vom spune:” acum că stau să mor, aș  dori să nu uit niciodată Bodhichita. Aș  dori să nu uit niciodată această idee minunată de a dori a ajunge la iluminare pentru a-i scoate pe toți din suferință. Aș dori ca gândul Bodhichitei să mă însoțească în viața următoare și oriunde mă voi duce. Aș dori să nu pierd niciodată acest gând pur, nici atunci când voi fi în Bardo”.

Bardo este lumea intermediară dintre moarte și nașterea următoare. După ce omul își părăsește corpul în această viață și înainte de a primi trupul următor, de obicei, acest lucru durează nu mai mult de șapte zile, rareori timp de patruzeci și nouă de zile, va trăi în Bardo. Iar aici ne rugăm: “Aș dori să nu uit Bodhichita nici măcar în Bardo.”

Traiul în Bardo este foarte stresant, deoarece ființa bardo care tocmai și-a părăsit corpul său anterior este disperată să-și caute următorii părinți. Aceste ființe au abilitatea de a parcurge cu mare viteză distanțe mari pentru a-și găsi rapid următorii părinți. De aceea ne rugăm: “Aș dori să nu uit gândul de compasiune al Bodhichitei și fie ca aceasta să continue să mă însoțească“. Aceasta este puterea proiecției în momentul morții.

b. Puterea semințelor albe

Aici ne întrebăm: “De ce suntem în Samsara? Răspunsul este karma. Ne aflăm în Samsara, pentru că aici ne-a proiectat karma. Ceea ce ne menține în Samsara este că vrem să fim în Samsara. Suntem atașați de trupul nostru, de familia noastră, de bunurile noastre. Dorim să fim cu prietenii și cu lucrurile noastre. Atașamentul nostru față de viața samsarică, este ceea ce  ne leagă de Samsara și nu ne lasă să zburăm în momentul morții.

Deci, atunci când se apropie moartea, și cu mult înainte de asta, este foarte important să practicăm eliberarea de adicții. Deci înainte de a părăsi această viață, este important să ne eliberăm de toate obiectele de care suntem legați. Dați-le mai departe. Dați-le celor trei diamante dacă doriți. Renunțați la ele în mintea voastră. Lăsați-le să plece. Asta nu înseamnă: ”vai de mine, acum trebuie să renunț“, ci înseamnă de a elibera prinderea, de a ne desprinde de ceea ce suntem legați. Dacă aveți vreo proprietate, dați-o copiilor sau celor săraci, și acest lucru este bine de făcut cu mult înainte de moarte. Pentru că aceste lucruri vă vor îngreuna. Ele vor fi ca niște greutăți care vă vor ține în Samsara. Așa se întâmplă cu orice bun pe care-l aveți, așa se întâmplă și cu membrii familiei. Eliberați strângerea, lăsați-i să plece.

De multe ori cei care mor, sunt încă legați de rudele și de prietenii lor. Ei vor încerca să ajungă mai târziu la membrii familiei, dar nu mai pot, deoarece nu mai sunt aici. Privesc la ei și tânjesc să fie împreună cu ei, dar nu mai sunt aici. De aceea este atât de important să învățăm să ne eliberăm încă înainte de a veni moartea peste noi, și totodată să înțelegem că acest atașament ne ține legați de viața suferindă.

Aceasta este puterea semințelor albe. Ea este eliberarea atașamentului față de bunuri, oameni, de rude. Oricum nu putem lua nimic cu noi. Legătura strânsă cu aceștia, ne va determina să ne naștem în lumea spiritelor, rătăcind de colo, colo încercând să luăm contactul cu ei.

După cum știm, există case bântuite. Ele sunt bântuite de acele spirite care încă nu s-au separat de cei dragi. Trebuie să ne despărțim de ei, ca să putem pleca într-un loc mai bun. Aceasta este puterea semințelor albe în momentul morții.

Ce înseamnă să ne despărțim de ei? Înseamnă să plecăm de acasă? Să ne lăsăm familia? Nu! Veți continua să faceți ceea ce faceți și să aveți grijă de familia voastră, și așa mai departe. Acest lucru înseamnă să vă eliberați mental de atașament. În mintea voastră, vă desprindeți de ceea ce posedați. Oricum ele vă vor fi luate. Dar dacă învățăm să eliberăm prinderea, atunci vom putea merge într-un loc în care vom putea ajuta pe ceilalți cu mult mai bine.

Vreau să mai adaug încă ceva. Atunci când dăm altuia ceea ce posedăm, nu numai că facem asta fizic, va trebui să-l facem și mental, adică să gândim: ”Tot ce am a fost “închiriat”, iar acum va trebui să restitui ceea ce am închiriat. Trupul nu este al meu, l-am închiriat, iar acum contractul s-a terminat și va trebui să-l dau înapoi”. Așa și cu casa, cu averea, cu familia noastră. Am angajat membri ai familiei, așa că acum îi restitui.

Este benefic să adoptăm o asemenea gândire, pentru că atunci când ne vom elibera de posesivitate, relațiile vor deveni cu mult mai bune.

Și mai este încă ceva de făcut aici, orice resentiment și orice cont pe care-l avem cu cineva, trebuie închise repede, pentru a putea pleca din această lume, curați și ușori, fără nici o greutate pe suflet.

c. Puterea dezrădăcinării

Sunjinpay Top

 

După cum ați observat, ordinea puterilor a fost ușor schimbată. Această putere a fost înainte a patra, acum ea apare a treia.

Ce vom dezrădăcina? În momentul morții, dorim să dezrădăcinăm toate păcatele noastre, toate karmele negative care ne pot forța să ajungem într-o existență grea, în cazul în care nu le facem nimic.

Această putere include spovedania și purificarea karmei negative. Pentru practicanții tantrici, această putere pare puțin diferită. Dar fiecare dintre noi, fie că este în Tantra, fie că nu, poate face fapte sfinte care să purifice karma negativă, ele fiind antidotul karmelor negative. Este foarte important să învățăm cum să purificăm.

Dacă aveți pe cineva muribund în viața voastră, ați putea să-l ajutați foarte mult dacă:
– Stați cu el și-l ajutați să se purifice și să-l ajutați să se confeseze. Dacă vedeți că are lucruri care îi încarcă conștiința, lăsați-l să se descarce, să se destăinuiască, fără a-l judeca. Lăsați-l să se curețe. Faceți o mare binefacere pentru el.

– lăsați-l să moară cu sentimentul că viața lui a fost valoroasă. Aduceți-i gândurile la lucrurile bune pe care le-a făcut, la ceea ce a fost bun în viața lor și la întăriți-le.

Acest lucru sporește foarte mult șansele să fie activată o karmă bună în momentul morții, care să-l proiecteze într-o existență mai bună.

În acest fel, îi faceți un mare serviciu celui care este pe patul de moarte. De aceea este bine să nu ținem nimic închis în noi. Dacă regretăm fapta pe care am făcut-o, va trebui să găsim pe cineva de încredere, Lama sau un prieten de bază și să ne confesăm lui. Va trebui să ne deschidem și apoi să învățăm cum să purificăm. Și va trebui să începem să purificăm încă de acum , pentru că avem multe de curățat.

d. Puterea rugăciunii


Munlam Gyi Top

Când am vorbit mai înainte de această putere, am spus că atunci când mergem la culcare, dedicăm toate faptele noastre bune din timpul zilei, dezvoltării Bodhicitei, și din noi și din ceilalți. Cum ne folosim de această putere pe patul de moarte?
a. Ne uităm la întreaga noastră viață și facem Tong Len. Ne spunem: “Acum că stau să mor și sunt pe cale să trec prin suferința morții, fie ca suferința pe care o voi îndura să fie ispășire pentru suferința tuturor ființelor vii și nimeni să nu mai treacă prin această durere”.  Toată lumea trece prin aceeași suferință a morții, chiar și dacă a murit în somn.
b. După care “Datorită tuturor faptelor bune pe care le-am făcut în viața mea, fie ca toate ființele să aibă parte de multă fericire, să nu mai sufere niciodată și să poată să-și dezvolte rapid Bodhichitta și să ajungă fericirea sublimă“.

Ne dedicăm viața. Le-o dăm altora și ne folosim de moarte. Vă aduceți aminte de faptul că Lo Jong se folosește de orice se întâmplă ca un mod de a practica? Și aici vorbim de același lucru, ne folosim de durerea prin care trecem înainte de moarte și în timpul morții, ca ispășire, ca nimeni să nu mai sufere. Toată durerea lor, o preluăm asupra noastră. Este Tong Len al morții. Este cel mai minunat lucru pe care îl putem face în moartea noastră.

Vă mai amintiți de povestea despre Geshe Chekawa? El încerca să spună elevilor lui care stăteau în jurul patului său de moarte, cum practică în momentul morții. El spunea:

nga semchen tamche kyi dondu narme du drowar munpar je kyang, min-drowar duk, dak shing gi nangwa shar jung

 

Nu pot, nu pot“, “Ce nu poți?” îl întrebară elevii, “Încerc să mă cobor în infern ca să ajut ființele de acolo și tot ceea ce văd în jurul meu sunt numai îngeri”.

Dacă o persoană reușește în momentele morții să facă asta – acest gând îl trimite direct în paradis.

Bineînțeles că pentru a reuși să facem asemenea lucruri în momentele morții, și să avem acest ultim gând, va trebui, începând încă de pe acum, să exersăm versiunea zilnică a celor cinci puteri, altfel nu se va întâmpla nimic în momentul morții.

e. Puterea obișnuinței                                 

Gompa Kyi Top

Ideea este că, datorită faptului că am practicat toată viața, mintea noastră s-a obișnuit cu această practică, așa că ne gândim: ” ca urmare a întregii mele practici, mintea mea va fi acum Bodhichitta, conștiința mea este o conștiință care aspiră la iluminare”. Iar acest gând vă va proiecta spre o existență cu mult mai bună.

Aceasta este Powa descrisă de Lo Jong în momentul morții. Aceasta este Powa Mahayanei, iar marii Lama spun că această practică Powa este cea mai puternică. Aceasta este proiecția conștiinței.

În literatura Mahayana, există multe povești despre practicanții de Powa. Ken Rinpoche povestea despre o mamă și fiica ei care mergeau cu barca pe râu. Barca s-a rupt și amândouă au început să se înece. Compasiunea mamei era atât de mare pentru fiica ei care se îneca, și fiica avea atâta compasiune pentru mama ei care se îneca, încât se spune că amândouă au ajuns direct în paradisul lui Maitreya .

A muri având acest sentiment puternic de compasiune, este cel mai minunat lucru pe care îl putem face.

 

Poziția finală

Se spune că atunci când Buddha Shakyamuni a murit, stătea culcat pe partea dreaptă. De aceea, se spune că este cea mai bună poziție de a muri, în cazul în care putem face asta, adică a sta culcat pe partea dreaptă, cu capul sprijinit de mâna dreaptă și tot restul corpului drept.

 

Purificarea karmelor negative

O parte din practica Powa  este de a purifica karma negativă. Vom spune doar câteva cuvinte legate de purificare.

În societatea noastră, multe femei fac avort. Este important de purificat acest lucru înainte de moarte. Chiar și bărbații implicați, trebuie să se curețe, pentru că au aceeași karmă ca și ele. Cu toate că oamenii, de obicei nu ucid, sunt mulți dintre noi care au trecut prin asta. Deci, este important de purificat astfel de lucruri.

În procesul de purificare a karmei negative se fac patru pași.

 

Cele patru puteri de purificare

1.Prima fază a purificării se numește puterea de bază

Baza este refugiul. După cum am spus, refugiul sublim este vacuitatea. Putem să ne refugiem în cele Trei Diamante, în vacuitate, în compasiune, în Bodhichitta. Ne refugiem în ceea ce considerăm că reprezintă pentru noi calea spirituală.

2. A doua fază și cea mai importantă, este regretul

Dacă ne-am refugiat în vacuitate și în modul în care karma și vacuitatea ne creează lumea în care trăim, și înțelegem că ceea cea am făcut rău lasă în conștiința noastră o sămânță karmică care atunci când va rodi, mai devreme sau mai târziu, ne va face să suferim, atunci următorul pas este regretul. Nu vina, ci regretul. Există mare diferență între cele două, pentru că regretul spune: “Am făcut ceva care acum îmi va cauza suferință” – acesta este un act de înțelepciune. Adică să fim conștienți de ceea ce am făcut din înțelepciunea karmei și a vacuității și apoi să ne regretăm fapta. Acest sentiment de regret este cel care dezrădăcinează karma negativă, ne purifică karma.

3. O a treia fază este puterea de înfrânare sau de reținere

Odată ce am înțeles daunele făcute și regretăm nespus, vom decide să ne oprim de a mai face asemenea fapte. Acest lucru este foarte important, pentru că dacă facem acest proces de curățare, și de fiecare dată repetăm aceleași acțiuni, atunci ce am făcut?

Aici vom pune o condiție. Dacă suntem obișnuiți să ne gândim mereu la ceva negativ, și vom spune “nu am să mă mai gândesc la așa ceva”, avem toate șansele să nu reușim. Deci, nu ne vom angaja la ceva de care nu putem ține. Deci, ne vom stabili o anumită perioadă de timp în care putem să ne ținem de promisiunea făcută. Putem să stabilim o jumătate de oră, o oră sau chiar și mai mult, dar în toată această perioadă vom fi extrem de atenți la ce ne-am obligat.

Și, treptat, tocmai datorită atenției noastre și a înțelegerii vacuității și a karmei, fapta va începe să fie purificată.

4. Și a patra fază în această purificare este puterea corectivă sau puterea de ispășire sau puterea opusă sau antidotul. Adică, vom face ceva care să ne ispășească de păcatul făcut.

Dacă a fost un act de omor, să spunem că am omorât un animal, antidotul vă fi de a păzi viața animalelor. Poate că mergem să eliberăm animale închise sau orice altceva care este opus actului făcut. Este bine să continuăm aceste lucruri o vreme până când vom simți că ne-am curățat.

Vreau să vă învăț o rugăciune mică, o rugăciune de a ne crește Bodhicitta.

” Bodhicitta supremă și prețioasă
Să apară, unde nu a fost,
Cea răsărită deja, să nu scadă,
Fie, ca ea să crească și mai mult”.

 

Bodhicitta supremă și prețioasă
nenăscută, neapărută

nam          = mult

Kye           = generata

Gyur        = deveni; schimbare; transforma; apărea; fi

Chik         = verbul erativ: a lăsa să fie/ să devină/ să se schimbe/ să se transforme/ să devină/ să fie

Gong       = mare; mai presus; preț; valoare

gong ne = înainte
gong du =deasupra; mai devreme; în sus

pel            = a crește;război – de la … până la; de la … până la; până la; până la

 

Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții.