Lectia 2,b – Lo Jong 2 – ACI 14

Lo Jong 2 – Antrenamentul minții
Cele șapte principii pentru dezvoltarea unei inimi bune

Conform învățăturilor lui Ken Rinpoche, Geshe Lobsang Tharchin
și Geshe Michael Roach,

Potrivit traducerii conferinței Lamei Dvora Tzvieli

Lecția 2, b

Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții. 

 

Un scurt rezumat


După cum am spus primul principiu se ocupă de pregătirile preliminarii:

  1. Practica cu învățătorul,
  2. Meditația asupra resurselor și oportunităților,
  3. Meditații morții și efemerității.

Mai avem încă două practici preliminare, și anume:

  1. Karma și mecanismul ei,
  2. Deficiențele Samsarei.

 

4. Studiul și meditația privind karma și consecințele acesteia

A patra pregătire preliminară se numește:


Le`n`dre

Le      = karma sau fapte,
Dre  = rezultat.

 

Acesta este un studiu asupra faptelor și a consecințelor lor sau al karmei și a rezultatelor ei. Este un studiu care ne învață cum să prevenim dezastrele, și ce să facem ca să nu mai suferim. Suferința nu vine de la sine. Nu există ca un lucru rău să se întâmple de la sine. Cu toții purtăm karma proprie. Dar când începem să înțelegem mecanismul karmei, în mod automat ne vom păstra moralitatea, fapt care ne va ajuta să prevenim marile dezastre.

Și dacă practicăm Bodhicitta, care este subiectul nostru, și vom vorbi mâine, atunci vom fi în siguranță. Sunteți protejați. Dar cu toate acestea, nu este suficient să ieșim din Samsara.

 

5. Neajunsurile Samsarei

Acest preliminariu are rolul de a reduce pofta pentru Samsara. În limba tibetana se spune:


Korway nyemik

Korwa    = Samsara, roată sau roata suferinței.
Nyemik  = deficiențe, neajunsuri.

În aceste meditații, ne concentrăm asupra a ceea ce nu funcționează în Samsara, pentru a ne scoate din această dorință de a rămâne în ea și ne dezvoltă dorința de a ajunge într-un loc cu mult mai bun, unde fericirea este cu mult mai mare, este veșnică și garantată. În Samsara nu există nimic sigur.

Samsara este locul unde ne aflăm acum. Tot ceea ce avem în această viață le vom pierde. Chiar și aceia dintre noi care au o viață bună nu au nici o garanție. Totul este trecător și schimbător.

Nu putem avea nimic o veșnicie. Nu putem ține nimic cu noi. Totul fuge din mâinile noastre. Avem iluzia că avem acest corp, dar acest corp se schimbă din clipă în clipă. Din ce în ce, el se uzează, îmbătrânește, și nu avem nici o idee de ce boală stă să izbucnească.

Avem iluzia că avem o casă, și că și mâine vom avea o casă, dar nu există nici o certitudine că mâine vom avea această casă. Avem iluzia că ne putem baza pe ceva, dar dacă ne uităm mai atenți, poți vedea că nimic nu poate fi garantat, nu este cert.

Nu avem pe ce ne sprijini, pentru că totul se află în permanentă schimbare.

De obicei, nu suntem conștienți de acest lucru și trăim ca și cum ar exista o anumită certitudine, iar atunci când se întâmplă ceva, suntem uimiți, surprinși, îndurerați, supărați și suferim. Motivul pentru care ni se întâmplă asemenea lucruri este karma. Nu avem nici o idee despre cum să controlăm aceste karme. Cel puțin, deocamdată. De aceea, este necesar să cunoaștem modul de funcționare a karmei.

 

Meditația: Cele trei tipuri de suferință

Așezați-vă într-o poziție confortabilă și închideți ochii.

Fiți atenți la postura corpului, asigurați-vă că spatele este drept, bărbia să nu fie nici prea ridicată și nici prea coborâtă, țineți-vă mâinile în poală, cea dreaptă peste cea stângă, degetele mari să se atingă ușor. Fața să nu fie încordată.

Concentrați-vă pe respirație; nu încercați să o controlați, sau să o schimbați. Ritmul de respirație să fie normal și liniștit. Fiți atenți la trecerea aerului prin nări

 Invitați-vă Lama acum, să vină în fața voastră. Dacă aveți un învățător invitați-l pe el, dacă nu, încercați să-l imaginați pe acel ghid sau îndrumător care vă călăuzește pe calea voastră spirituală, fie că l-ați întâlnit sau nu. Încercați să-l vizualizați într-un corp minunat de lumină. El este o entitate cu înalte calități celeste, plin de iubire și compasiune, atotcunoscător, care vă iubește enorm. El se află cu voi ca să vă ajute să ajungeți la iluminare, să ieșiți din suferință.

Această entitate pe care o proiectați, vine din binefacerile extraordinare pe care le-ați acumulat. Faptul că puteți imagina pe cineva în acest fel indică binefacerile pe care le-ați acumulat. Și pentru că el este proiecția voastră, va funcționa perfect deoarece toate proiecțiile funcționează. De aceea, această entitate are puterea de a vă ajuta, este puterea pe care i-ați dat-o.

 Prosternați-vă în fața Lamei și cereți-i să vă binecuvânteze. Cereți-i să vă confere capacitatea de a practica bine, pentru a vă putea dezvolta în inimile voastre marea compasiune despre care ne învață Lo Jong și, cu ajutorul ei, să ajungeți la Bodhicitta, aspirația spre iluminare, pentru că numai ea vă asigură ieșirea din orice suferință.

Și acum, concentrați-vă asupra vieții voastre. Uitați-vă la viața voastră și vedeți dacă există vreo formă de suferință acută pe care o aveți. Poate ați pierdut pe cineva drag, poate ați experimentat o boală gravă sau poate ceva care s-a întâmplat în trecut. Uitați-vă la ceea ce este relevant pentru voi.

Acestea sunt uneori formele brute de suferință, care se pot întâmpla fiecăruia dintre noi. Dar există și forme subtile de suferință care ni se întâmplă. Este adevărat că nu le numim întotdeauna suferință, dar cu siguranță nu sunt situații fericite.

 A doua formă de suferință este asociată cu impermanența acestei vieți omenești. Pentru a ilustra acest lucru, încercați să găsiți ceva bun pe care îl aveți în viață. Și acum, întrebați-vă dacă puteți să păstrați acest lucru în mod cert.

El ar putea să fie un lucru material, sau corpul vostru sau mintea voastră. Poate sunteți mândri de inteligența voastră, poate vă plac anumite gânduri pe care le aveți sau anumite vise pe care le aveți sau anumite lucrări sau poezii pe care le scrieți. Oare există vreun lucru dintre toate acestea, de care sunteți siguri că îl puteți păstra?

Concentrați-vă acum pe faptul că tot ceea ce există în lumea voastră este temporar. Totul se schimbă în mod constant. Totul este în mișcare constantă, totul curge și nu este nimic de care să vă agățați. Încercați să vă gândiți la ceva pe care să vă puteți baza.

Deci, acesta este cel de-al doilea tip de suferință, care este mai subtil, mai fin în sensul că este mai greu de discernut datorită schimbărilor permanente.

Și există un al treilea tip de suferință, care este și mai subtil, de care suntem mai puțin conștienți de ea, aceasta fiind chiar condiția de a fi în Samsara.

Prin faptul că trăim, trebuie să murim, chiar dacă facem totul bine. Chiar dacă mâncăm mâncarea potrivită, spunem lucrurile potrivite și ne antrenăm fizic așa cum trebuie, datorită faptului că ne-am născut, trebuie să ne despărțim de tot. Ne-am născut într-o lume și într-o minte, fiind permanent împinși pentru a face lucruri, pentru a fugi după lucruri, fie că ele sunt material sau nu. Suntem mereu împinși să căutăm fericirea și aproape întotdeauna îl căutăm în locul greșit, care nu ne poate conferi fericirea.

Aceasta este existența samsarică, aceasta este mintea samsarică. Ele sunt sub controlul ignoranței, sub controlul pasiunilor sau a aversiunilor noastre. Toate acestea ne împing de colo în colo în fiecare clipă a vieții noastre.

Acesta este al treilea nivel al suferinței, numit suferință atotpătrunzătoare.

Aceasta este situația noastră existențială în Samsara, o situație în care fericirea este de scurtă durată, pentru că suntem în permanență împinși de ceva. Nu avem o clipă de odihnă. Este o stare de spirit fără libertate. Poate că suntem liberi să ne alegem locul în care să locuim și să ne alegem președintele sau primul-ministru pe care ni-l dorim, dar ignoranța, dorința și aversiunea ne manevrează în fiecare moment al vieții voastre. În acest fel, nu avem nici măcar o singură clipă de libertate în mintea noastră. Aceasta este semnificația suferinței atotpătrunzătoare.

Până când nu vom începe să scoatem capul din această situație teribilă, nu vom putea gusta fericirea durabilă.

Și asta e situația samsarică. Nu contează dacă avem o naștere reușită în următoarea încarnare, vom avea în continuare o minte samsarică fără nici un moment de libertate. Și astfel ea nu va ști ce înseamnă fericirea, nu va ști gustul ei.

Concentrați-vă din nou pe Lama care stă în fața voastră, acea imagine sfântă pe care ați vizualizat-o înainte. El este învățătorul gewe shenyen, prietenul vostru cel bun. Această ființă este întruchiparea marii compasiuni, iar singurul lui scop este să vă scoată din orice formă de suferință.

Uitați-vă la privirea lui care este plină de iubire nesfârșită. Fiți plini de recunoștință pentru marea lui compasiune. Numai datorită acestei compasiuni, el își sacrifică viața, venind să vă învețe din nou și din nou.

 Gândiți-vă la aceste virtuți pe care le are Lama voastră și la legătura dintre acestea și marea dragoste și compasiune pe care doriți să le dezvoltați în inima voastră. Cereți-i să vă binecuvânteze să ajungeți la marea compasiune.

Priviți la lumina ce emană din inima lui, razele luminii ajung în inima voastră și vă umpleți de iubire. Și acum, că sunteți plini de lumină și iubire, priviți la imaginea Lamei care se micșorează, vine spre voi și se așază în inima voastră. Păstrați-l acolo. El vă va însoți oriunde veți merge.

Și acum dedicați această minunată karmă pe care ați acumulat-o în meditație tuturor ființelor, ca ele să-și poată găsi fericirea iluminării, să aibă parte de libertate, de pace și să nu mai treacă prin nici o suferință.

Puteți să deschideți ochii.

 

Cele trei tipuri de suferință din Samsara

După cum ați observat, în această meditație am trecut peste trei tipuri de suferință din Samsara. Acestea sunt:

  1. Suferința grea, brută. Ea se numește suferința suferinței. Ea vine de pe urma evenimentelor dificile, a dezastrelor, pierderilor, războaielor, bolilor care ni se întâmplă.
  2. A doua formă de suferință numită suferința schimbării. Ea apare datorită schimbărilor constante și a efemerității vieții. În Samsara nu ne putem baza pe nimic, nu suntem siguri de nimic. Nu ne putem păstra niciun partener, niciun părinte, niciun copil, niciun cont bancar, nici sănătatea. Nu există nimic pe care să-l putem păstra, nu există nimic care să nu ne fie luat într-o clipă.
  3. A treia formă de suferință numită suferința atotpătrunzătoare, este mai subtilă, prin faptul că fiecare moment al vieții noastre este pătruns de această suferință, și nici măcar nu ne dăm seama de acest lucru. Această formă de suferință se exprimă prin faptul că avem o minte samsarică, că ne-am născut în Samsara și că încă nu suntem iluminați. Suntem stăpâniți, clipă de clipă, de o minte scufundată în ignoranță, care nu înțelege cum de există realitatea noastră și, prin urmare, ea dorește sau respinge sau fuge tot timpul după lucruri. Chiar și aceia dintre noi care sunt pe o cale spirituală, sunt încă supuși acestor forțe. De aceea mintea noastră nu este liberă, nu a avut nici un moment de libertate, nu cunoaște gustul libertății.Cele șase tipuri de suferință a existenței umane

 

Cele șase tipuri de suferință a existenței umane

Următoarea clasificare este pentru șase tipuri de suferință și vom spune doar câteva cuvinte despre fiecare.
Lucrurile pe care le-am făcut în meditație se aplică tuturor ființelor din Samsara, și nu doar ființelor umane. Deși acest lucru este valabil pentru toată lumea, ne vom reduce doar la existența umană.

  1. În viața noastră există tot timpul incertitudine. Nu știm ce ne aduce clipa sau ziua. Destinul nostru în existența samsarică, ca ființe umane, este că nu ne putem baza pe nimic. Acest lucru ne determină frica la nivel conștient sau mai puțin conștient.
    Dacă cineva ne-ar putea lua această incertitudine și am ști că totul va fi bine, gândiți-vă ce fel de viață am fi avut! În viața samsarică nu putem avea această certitudine, cu excepția cazului în care am progresat suficient pe calea spirituală. Și există o astfel de etapă avansată, în care omul poate să știe neîndoielnic cel așteaptă. Scopul acestui studiu este să ne aducă rapid în această fază.
  1.  Al doilea tip de suferință este nemulțumirea. Suntem în permanență nemulțumiți, suferim de nemulțumire cronică. Cum știm asta? Ne căutăm locul tot timpul. Acum stau aici, mă ridic și merg în alt loc pentru că simt că va fi mai bine acolo decât aici. Suntem nesatisfăcuți: salariul nu este suficient de mare, casa nu este de ajuns, mașina nu este de ajuns. Există și un alt nivel, mai rafinat de insatisfacție, de exemplu ne sculăm din pat, pentru că nu mai suntem mulțumiți de pat. Intrăm în pat pentru că nu mai suntem mulțumiți de a nu fi în pat. Tot timpul simțim nevoia de următorul lucru. Cât de mult am avea, vom dorim și mai mult. Suntem împinși mereu de această nemulțumire permanentă.
  2.  Faptul că m-am născut și va trebui să ne desprindem de acest corp. În momentul fertilizării conștiința noastră s-a legat de acest trup; iar într-o zi, va trebui să ne despărțim de el împotriva voinței noastre. Chiar și cineva care nu-și iubește corpul nu și-ar dori să-și piardă ochii. Orice părticică a trupului nostru ni se va lua. Gândiți-vă astăzi, dacă ar trebui să pierdeți un deget, prin ce suferință și durere ați trece. În momentul morții, ni se va lua totul, cu forța. Aceasta este soarta noastră în Samsara. Suntem forțați constant să trecem prin procesul morții. Chiar și pentru cei care le merge bine în viață, procesul morții este extrem neplăcut.
  3. Și așa cum ne este dat să ne separăm de acest corp, va trebui să intrăm într-altul din nou, și de care va trebui iar să ne separăm. Suntem nevoiți să ne lepădăm de un corp și să ne naștem într-altul, din nou și din nou și din nou, împotriva voinței noastre. Nu avem niciun control asupra acestei situații, nu știm ce trup vom avea și cât de bun va fi data viitoare.
  4. Viața este când în sus, când în jos. Ea este ca un montagnes russe, ce urcă și coboară. Nu putem păstra nimic, nu avem nici o garanție că va fi bine, doar dacă învățăm cum funcționează karma și asta este deja o realizare spirituală.
  5. Numărul șase este că, în cele din urmă, suntem singuri, indiferent de numărul de persoane pe care le iubim: soț/ soția, copiii, părinții, prietenii. Am venit în această lume singuri, și vom fi forțați să plecăm singuri. Nu există nimeni, nici partenerul, nici prietenul, care să poată împiedica acest lucru. Ei ne pot ține de mâna, dar vom pleca singuri. Acesta este destinul nostru aici, în Samsara.

 

Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții.