Lecția 10 – ACI 7

Cursul 7 – Jurămintele Bodhisattva

înapoi la curs, ACI 7

Conform învățăturilor lui Geshe Michael,  traducere a conferințelor Lamei Dvora Tzvieli

Lecția 10

 Lecția 10 se va ocupa despre:

                                 Cum să ne păstrăm jurămintele.


    În toate aceste lecții am vorbit despre jurăminte,

  • Despre sursele jurămintelor,
  • Despre binecuvântarea lor – am vorbit în primele lecții despre utilitățile lor. 
  • Cum încălcăm jurămintele,
  • Am vorbit despre cum se desfășoară ceremonia de conferire a jurămintelor,
  • Apoi, am trecut prin fiecare jurământ,
  • Iar în lecția 9 am descris anexele la lista de jurăminte: faptele albe și negre.

În această lecție vom vorbi despre modul de păstrare a jurămintelor. Există cinci puncte sau pași sau cinci aspecte despre păstrarea lor.

  1. A respecta jurămintele ca fiind cuvântul lui Buddha.

    Sung la = cuvântul lui Buddha,
    Gupa = a respecta.
    Și aici este vorba de respectarea cuvintelor lui Buddha.

Conform maestrului Asanga și lui Je Tsongkapa, primul pas care permite să ne păstrăm bine jurămintele este de a vedea în ele ca fiind cuvintele rostite de Buddha.

Buddha a vorbit despre toate aceste jurăminte în momente și locuri diferite, după care ele au fost adunate de către maestrul Asanga. După cum știm maestrul Asanga a primit îndrumări directe de la Manjushri, de la o ființă iluminată.

Deci le vom vedea ca fiind spuse de entități iluminate al căror unic scop este să ne aducă la iluminare. Și este bine să le vedem ca și când entitățile iluminate ni le-au dat în mod direct. Buddha ni le-a spus personal, pentru că a știut care ne sunt nevoile și mintea noastră. Ele sunt cadoul nostru personal de la o ființă iluminată. El ne vede pe fiecare dintre noi, acum și peste cinci sute de ani, și peste o mie de ani de acum înainte. El ne vede mintea, ne vede gândurile și acesta este darul pe care ni-l oferă.

Ființele iluminate știu că, dacă păstrăm jurămintele, putem ajunge la iluminare și să ieșim din orice suferință. Și că nu există altă cale de a realiza iluminarea completă. Fără dezvoltarea Bodhicittei, nu există cale de a ajunge la iluminare.

Scopul acestor jurăminte este de a practica cele șase perfecțiuni, de a dezvolta Bodhichitta și de a deveni Bodhisattva. Iar motivul pentru care toate aceste lucruri funcționează este că totul este gol de orice natură și că ele sunt rodiri karmice. Și dacă cu ajutorul jurămintelor plantăm semințe de binefaceri, atunci karma, mai devreme sau mai târziu, va trebui să dea rod și dacă învățăm și cum să accelerăm procesul karmic, atunci vom culege roadele lor chiar în această viață. Și asta ne va forța să ne vedem pe noi înșine iluminați. Nu vom mai avea de ales, vom fi îngeri iluminați în paradis.

Iar pentru cei care sunt sceptici: cel mai bun mod este de a păstra carnețelul și de a urmări consecvent jurămintele câteva luni sau un an, iar viața lor se va schimba. Va trebui să se schimbe.

Și dacă le păstrăm bine, vom fi pregătiți pentru Tantra, care la rândul ei, va aduce experiențe incredibile. Primele vor fi temporare și în cele din urmă vor fi supreme și veșnice. Fericirea veșnică, Ananda.

Așadar, acesta este primul aspect care ne ajută să ne păstrăm jurământul.

    2. Cele trei intenții

     Al doilea aspect este:

    Sum = trei, 
    Sampa = intenție, gând.
    Adică, cele trei intenții.

A. Prima intenție este de a ne păstra jurămintele după ce ne-am încredințat că ele au fost spuse de o entitate iluminată, care a găsit calea de a le aduce la noi. Buddha a găsit modalitatea de a ni le aduce în conștiința noastră. Iar motivul pentru care Buddha a găsit acest mod este să ne aducă personal la iluminare. Deci aceasta este prima intenție sau primul gând.

B. A doua intenție este să gândim măreț, să aspirăm la iluminare: de a deveni Buddha, o entitate extraordinară care poate ajuta toate ființele de pe toate planetele din univers. Buddha este un înger uimitor care își poate trimite replicile care să-i ajute pe toți ceilalți așa cum doresc. Și așa vom fi și noi. Așadar, nu vă îndoiți nici o clipă că nu aveți această abilitate, pentru că o aveți. Toată lumea are tot ce-i trebuie pentru a face calea.

Karma pe care o avem este complet extraordinară. Îmbinarea dintre condițiile exterioare, modul nostru de viață și așa mai departe, întâlnirea cu acești profesori speciali, cu această tradiție specifică, este ceva fără precedent. Oportunitatea de a face calea de la început și până la sfârșit, există. Iar acest fapt este uimitor.

C. A treia intenție este de a ne stabili ca obiectiv dorința de a ajuta toate ființele. Când spunem „Toate ființele” acest obiectiv este infinit, iar noi vom fi cei care le vom oferi tuturora ceea ce au nevoie. Acesta este Buddha. El este capabil de a ajuta fiecare făptură în orice aspect de care are ea nevoie.

Aceste trei intenții la un loc, spun: „Pot să ajung la iluminare în această viață și să aduc lumii întregi această binecuvântare.”

Ce semnificație mai înaltă are această viață dincolo de asta? Ce poate depăși acest lucru în prioritățile mele? Eu una, nu mă pot gândi la nimic.

Așadar, acesta este pasul doi: gândirea măreață, înaltă. Asta înseamnă să nu ne minimalizăm pentru că fiecare dintre noi are acest potențial.

Și acel Bodhisattva care percepe direct vacuitatea, percepe această strălucire în fiecare dintre noi. Oricine dintre noi poate ajunge acolo.

    3. Datorită credinței și dorinței de iluminare, ne luăm jurămintele.

 

      Dom pa lang

      Dom pa lang înseamnă a lua jurămintele.

Ca rezultat al primilor doi pași, înțelegem că jurămintele provin de la o entitate iluminată, atotștiutoare, care ne vede și care ne oferă acum o cale de a ne ilumina. Drept urmare, ne dezvoltăm încrederea în puterile noastre de a ajunge la iluminare și dorința de iluminare, din compasiune față de toate ființele, și deci venim să ne luăm jurămintele. Acesta este cel de-al treilea pas.

    4. Respectul pentru jurăminte este cel mai înalt lucru din viața noastră.

Choktu gupa

    Chok = înalt, sublim.
    Gupa = respect. 

Choktu gupa înseamnă a respecta jurămintele ca pe cel mai înalt lucru. Ele sunt cel mai prețios lucru din viața noastră, pentru că este „trenul” nostru spre iluminare. Ne urcăm în tren și ne bucurăm de ele.

Bucurați-vă de faptul că v-ați luat jurămintele. Vă va face să fiți unul la un milion sau la zeci de milioane, care se antrenează pe calea Bodhisattva de a ajunge la iluminare și care se angajează de a face calea.

   
    Aurul, diamantul și fragmentul de diamant

Arya Nagarjuna compară un Bodhisattva care și-a creat aspirația spre iluminare sub forma dorinței, cu un Arhat, adică cel care a ajuns la Nirvana, dar [care] nu este pe calea Mahayana. El spune: „Ei sunt aur versus diamant”. Deși un Bodhisattva nu a ajuns încă la realizări similare ca ale unui Arhat, această dorință de a face calea pentru toate ființele, spune el, este ca diamantul în comparație cu aurul.

 – Dar, spune el: „Dacă ne uităm la cei care și-au creat aspirația spre iluminare sub formă dorinței, în comparație cu cei care și-au creat aspirația spre iluminare sub forma angajamentului de a acționa ca un Bodhisattva”, adică de a practica jurămintele, numită în Sursa binefacerilor mele: „a ne educa pe aceleași căi ca și ale copiilor celor victorioși”, sunt ca fragmentul de diamant față de cel întreg. Și totuși această aspirație sub formă de dorință este cu mult mai valoroasă, este ca diamantul față de aur.

– Dar cel care practică cele șase perfecțiuni și se angajează pe această cale prin jurăminte, spune el, este ca un diamant.

Deoarece karma plantată de toate acestea, va trebui să ne aducă mai devreme sau mai târziu la iluminare. Așa că trebuie să fim extrem de bucuroși. Ele ne fac să fim unici. Jurămintele sunt cheia paradisului. 

Sub nicio formă, jurămintele nu trebuie considerate ca o pedeapsă, sau ca ceva limitativ, pentru că strică toată karma. Ele sunt un cadou minunat, sunt prietenul nostru cel bun.

    5. A evita de a acționa împotriva jurămintelor.


             Mi’n’gal wa


    Mi =
cuvânt de negație,
    Gal wa = contradicție.
     Mi’n’gal wa
înseamnă a nu acționa contrar jurământului.

Maeștrii Asanga și Je Tsongkapa ne spun deopotrivă: „Toate cele cinci aspecte trebuie să fie complete, astfel încât să putem păstra jurămintele”.

Dacă lipsește unul dintre aspecte înseamnă că nu le păstrăm bine.

              Restaurarea jurămintelor deteriorate

Următorul subiect este cum restaurăm jurămintele pe care le-am încălcat.
Într-una din lecțiile anterioare am vorbit despre faptul că în caz de încălcare putem să ne confesăm. În continuare ne vom referi la ce se întâmplă dacă le-am încălcat.

Confesiunea și restaurarea jurămintelor se aplică numai încălcărilor secundare. De ce? Pentru că dacă am încălcat un jurământ de bază atunci am pierdut complet toate jurămintele. Este suficient să încălcăm un singur jurământ de bază cu toate cele patru lanțuri și am pierdut toate jurămintele. Dar ele se pot lua din nou.

După cum am spus,

– jurământul de bază este încălcat grav dacă există toate cele patru lanțuri,

– sau încălcarea jurământului de bază este secundară dacă a existat cel puțin unul dintre cele patru lanțuri, cu excepția jurământului nouă și optsprezece.

Avem deci două categorii de încălcări: una gravă și alta secundară/minoră.

    1. Infracțiunea neînsoțită de o afecțiune mentală.

În cazul în care am comis o infracțiune neînsoțită de afecțiune mentală, adică din lene sau din necunoașterea jurământului, jurământul va fi restaurat dacă decidem să nu mai repetăm ​​din nou actul.

    2. Infracțiunea însoțită de o afecțiune mentală 

Încălcarea însoțită de o afecțiune mentală trebuie mărturisită. Ne referim aici la încălcările secundare și la orice încălcare secundară a jurământului de bază, dar care nu este completă.

Je Tsongkapa nu este de acord cu acest lucru. El spune că trebuie să mărturisim unei ființe umane orice încălcare pe care o facem, fie că este ea însoțită de o afecțiune mentală, fie că nu.

          Confesiunea

– Cel mai bine este să ne confesăm unui călugăr sau unei călugărițe, dar nu este obligatoriu.

– Persoana în fața căreia ne confesăm trebuie să înțeleagă ceea ce-i spunem. Adică pentru ca actul să fie cu adevărat o confesiune, trebuie să vorbim pe aceeași limbă cu celălalt, iar el trebuie să audă și să înțeleagă ceea ce-i spunem.

– În confesiune, intervine clar elementul de jenă, de stânjeneală. Este jenant să mărturisim și acest lucru este și un factor care ne va descuraja din a mai încălca  din nou jurămintele.

– Geshe Michael, care este călugăr de mulți ani, spunea: „A te confesa este o adevărată artă”. La început ne va fi greu să facem asta, pentru că ne este jenă și ne place să ne vedem pe noi înșine în roz. Dar asta ne și purifică. Geshe Michael spune: „Trebuie să învățați cum să faceți asta bine”.

– Foarte util este să avem un partener bun, cineva în care să avem încredere, și fiecare va fi preotul de spovedanie al celuilalt. Sub nicio formă nu trebuie să ținem în noi fapta. Ne vom deschide și vom face Shakpa.

– Există, de asemenea, ritualuri standard de purificare pe care le putem face. 

Când am încălcat un jurământ și simțim nevoia să-l curățăm se poate face ritualul de purificare. Sau se pot stabili perioade în care să facem purificarea. Călugării fac asta din două în două săptămâni și se numește: Sojong.  

So vine din Sotar, Sosor, adică jurăminte personale. Iar Jong înseamnă a purifica. Călugării fac Sojong o dată la două săptămâni. De două ori pe an au Sojong Chenmo, adică Marele Sojong o ceremonie mare de confesiune. 

Faptul că actul de confesiune este jenant, chiar asta o face să funcționeze. În ceremonia oficială toată lumea citează textul împreună și nu este neapărat atât de stânjenitor. 

Deci, ceea ce este important în acest act de confesiune este să avem încredere în persoana căruia ne confesăm, să înțeleagă ceea ce-i spunem, să înțeleagă ceea ce facem și să dorească să ne sprijine. Cineva care nu va merge să spună la toată lumea. Confesiunea va trebui făcută cu toată sinceritatea și cu intenția de a nu mai încălca jurământul.

Este foarte bine ca mărturisirea să fie însoțită de cele patru puteri. Chiar înainte de a deschide gura, va trebui să ne gândim în prealabil la vacuitate și la karmă. Să ne gândim că fapta se va întoarce la noi și ne va face să suferim din nou. Iar când venim să mărturisim, venim deja cu regretul și înțelegerea prostiei faptei.


      Cinci factori care determină severitatea încălcării

    1. Tipul de jurământ pe care l-am încălcat.

Ngowo nyi

Ngowo nyi  =  înseamnă natura actului. Cu alte cuvinte dacă este un jurământ de bază/primar sau secundar.

Deci, primul factor care determină severitatea încălcării este dacă jurământul este primar sau secundar.

    2. Ce a provocat infracțiunea sau instigatorul.

    Al doilea factor este:

 

           Jepa

     Jepa înseamnă ce ne-a instigat să facem infracțiunea.

     Jepa este agentul. Je înseamnă a face, a efectua.

Există fapta și agentul. Deci Jepa este factorul/agentul care ne-a determinat să facem fapta sau ne-a instigat s-o facem.

Şi care este motivul?

A. Necunoașterea jurămintelor.

    – Asta înseamnă că, ori nu cunoaștem jurămintele, ori nu le-am învățat bine
    – sau am uitat că le-am luat, sau mintea noastră este distrasă.

    Antidotul

Cum depășim această problemă?

      I. Studiem jurămintele, și ținem carnețelul, și

    II. ce vom face cu distragerea atenției și a uitării? Ne vom dezvolta Sheshin și Drenpa, adică vigilența și aducerea aminte. Cum le dezvoltăm pe acestea?

      • Prin păstrarea jurământului.
      • Și prin meditație. Meditația ajută foarte mult la dezvoltarea acestora.

Pe de altă parte păstrarea jurămintelor ajută foarte mult la progresul meditației, deoarece aceștia sunt factorii pe care îi dezvoltăm atât în ​​cadrul meditației, cât și în afara acesteia.

    B. Atacul unei afecțiuni mentale. 

Mintea noastră este dominată de o afecțiune mentală. 

    C. Lipsa de respect față de jurămintele luate

Cunoaștem jurămintele, dar nu le considerăm importante sau le desconsiderăm și le încălcăm cu bună știință.

Care este factorul cel mai grav care ne determină să le încălcăm? Lipsa de respect.

    3. Prezența celor trei otrăvuri.

Al treilea factor care determină gravitatea infracțiunii este:

           Duk sum

    Duk = otravă,
    Sum = trei.

Deci, cele trei otrăvuri sau „Cei trei generali”.

În ce măsură „cei trei generali” sunt prezenți în conștiința noastră în momentul săvârșirii faptei. Și cine sunt „cei trei generali”?

    A. În cap de listă se află ignoranța, apoi

    B. Dorința alimentată de ignoranță,

    C. Aversiunea sau ura alimentată de ignoranță.

Spunem că severitatea faptei este determinată de gradul de prezență a celor trei în conștiința noastră.

Când nu sunt ele în conștiința noastră?

Le avem tot timpul. Până când vom percepe vacuitatea, ele vor alerga fără astâmpăr în mintea noastră, producând karma și astfel ne determină să rămânem în continuare în Samsara.

    Antidotul

Care este antidotul la toate acestea? Este păstrarea jurămintelor și dobândirea înțelepciunii.

Păstrarea jurămintelor este scutul nostru de apărare, care ne protejează de otrăvurile din interiorul nostru, care sunt absorbite în conștiința noastră.

În cele din urmă, înțelepciunea le va elimina, pentru că toate provin din ignoranță. Și odată ce am făcut antidot la ignoranță, ne-am vindecat. Deci, Dharma este medicamentul suprem care ne vindecă de cele trei otrăvuri.

Așadar măsura în care ele ne motivează actul, gradul de ură sau gradul de dorință determină gravitatea faptei. Și acest lucru numai noi îl putem ști, nimeni altcineva. Este doar între noi și doamna Karma.

    4. Față de cine a fost comisă infracțiunea.

   Shi înseamnă obiect și, de asemenea, bază.

Aici ne referim la jurămintele Vinaya, la jurămintele de eliberare. Je Tsongkapa le-a luat de aici. Nivelul obiectului determină severitatea faptei. Și este întotdeauna adevărat din punct de vedere karmic.

– Infracțiunea contra unui animal, este mai mică decât față de om.

– Infracțiunea contra unei persoane oarecare, este mai mică decât față de o persoană care suferă, de exemplu, și care are nevoie de noi.

– Infracțiunea contra unui părinte este mult mai gravă decât cea față de o persoană oarecare.

– Și infracțiunea contra unui profesor spiritual este cel mai rău lucru pe care îl putem face.

De ce? Sogyal Rinpoche a scris că această infracțiune distruge calea spre iluminare.

Așadar, severitatea faptei este determinată de obiect. Și aici avem clasificarea în funcție de gradul de severitate a infracțiunii:

   • Dacă este un animal, severitatea infracțiunii este mai mică, deoarece animalul nu poate ajunge la iluminare în această viață.

    • Rănirea fetusului uman sau a omului, este o infracțiune de nivel mediu.

    • Uciderea părinților sau a învățătorului este o infracțiune extrem de grea.

Desigur că emoția care însoțește fapta este un alt factor care determină gradul de severitate. Dacă nu există sentimentul de ură, karma acumulată de pe urma faptei nu este la fel cu karma acumulată de o faptă săvârșită cu ură. Chiar și uciderea accidentală a unui obiect puternic este o karmă foarte grea.

    5. Întinderea încălcării

       Sokpa înseamnă acumulare.

       Sokpa se referă la numărul de încălcări pe care le-am acumulat.

    • Dacă am acumulat până la cinci infracțiuni minore, nu este foarte grav.

    • Dacă am acumulat un număr mare, dar pe care îl putem număra, severitatea este medie.

    • Și dacă nu le putem număra, atunci este foarte grav.

     Și acum ultima listă:

 

    Patru cauze care ne determină să încălcăm jurământul:

Trebuie să le știm pentru că ele sunt importante. 

    1. Necunoașterea jurământului

     Shepa înseamnă cunoaștere,
     Mi Shepa = necunoaștere.

    Mi Shepa înseamnă că nu cunoaștem jurămintele deloc.

     Antidotul

Care este antidotul?

    Tungwa = înseamnă cădere, în sensul de a încălca jurământul.
    La = cuvânt de legătură,
    Kepa = expert.
    Tungwa la kepa înseamnă să devenim experți, să devenim un maestru al jurămintelor.

Am văzut cât este de învățat. Nu le putem învăța pe toate deodată. De aceea va trebui să învățăm un pic în fiecare zi, iar zilnic ținem carnețelul pentru a lucra cu ele.



    2. Lipsa de conștientizare sau lipsa de atenție.

Ce este Bak mepa? Este lipsa de conștientizare sau neatenția.

Asta înseamnă că nu suntem atenți la ceea ce facem. Nu suntem conștienți, facem lucrurile automat.

Cuvântul pentru mireasă în tibetană este Bakyo, deoarece este în permanență foarte precaută cu soacra ei.

Bak mepa înseamnă că nu suntem deloc atenți. Nu observăm ce se întâmplă cu noi, suntem împrăștiați, mintea noastră este permanent distrasă, acționăm automat și în acest fel proastele noastre obiceiuri ne vor târî după ele.

     Antidotul

Deci care este antidotul?

    Dren She este o prescurtare a cuvintelor Drenpa și Sheshin = adică aducerea aminte și vigilența.
    Ten înseamnă  a cultiva.
    Drenshe ten are sensul de a ne cultiva atenția și aducerea aminte.


    3. Atacul unei afecțiuni mentale.

    Al treilea factor:

 


    Nyomong = afecțiune mentală.
    Mangwa = multe.

Afecțiunile mentale pun stăpânire pe noi.

    Antidotul

Ce vom face ca antidot?

    Nyun = este o prescurtare a cuvântului nyonmong care înseamnă afecțiune mentală.
    She chewa = cel mai mare sau principal.
    Nyen po = antidot.

Va trebui să învățăm să ne identificăm cea mai mare afecțiune mentală și să începem să lucrăm la ea.

Și aici este o capcană. Când îi vom spune cuiva: „Recunoaște-ți cea mai mare afecțiune mentală ”, el se va strădui, va căuta și în cel mai bun caz va identifica pe cea de a doua. Deoarece afecțiunea principală este atât de mare încât n-o poate observa. El este practic cufundat complet în ea. De aceea este nevoie de Lama sau de soț.


    4. Lipsa de respect față de jurăminte.

    Ma gupa = lipsa de respect față de jurăminte.

    Antidotul

Și antidotul este:

    Gupa = respect.
Antidotul este de a ne dezvolta respectul și aprecierea față de Buddha și față de jurămintele pe care ni le-a oferit.

Și într-adevăr, dacă începem să-l respectăm pe Buddha și practicăm jurămintele o perioadă, vom avea foloase de pe urma lor.

Este cu adevărat greu să ne dezvoltăm respectul până când nu vom începe să vedem binecuvântarea lor în mod personal. Înainte de a face asta, este doar teorie pentru noi. Dacă începem să le practicăm, va veni și binecuvântarea. Poate dura ceva timp, dar atunci când le vom vedea beneficiile, nu ne vom mai putea opri, deoarece știm că funcționează. Și atunci cu siguranță vom începe să le respectăm.

 

    Cum urmărim jurămintele în carnețel. 

Cum le urmărim? Desigur, va trebui să le introducem în carnețel.

În primul rând, ne pregătim un carnețel și lista cu toate jurămintele. 

Lista noastră cuprinde toate tipurile de jurăminte: de refugiu, Pratimoksha, cele cinci jurăminte pe viață, și Bodhisattva.

Așadar, să zicem că am ajuns la 120 [de jurăminte] și facem șase pe zi. Deci o sută douăzeci este un număr bun pentru că se împarte la șase, le împărțim la șase și iese douăzeci. Deci avem un modul de 20. 

Pe pagina carnețelului trebuie să fie șase jurăminte. Aici va fi numărul 1, aici va fi numărul 21, aici va fi numărul 41,  … Adăugăm douăzeci, 61, 81, 111. Cele pe care le urmărim în prima zi. În a doua zi, atunci ai 2, 22, 42, 62 și așa mai departe.

Toate această împărțire este pentru a nu fi cu un singur set de jurăminte într-o singură zi. Pentru că vrem să practicăm o gamă cât mai largă de jurăminte. Într-o zi nu vom avea jurămintele legate de toate perfecțiunile.

Dacă numărul nu se împarte la șase, vom avea un rest pe care îl vom aranja la final. După ce am terminat un ciclu, repetăm de la început.

În cazul că dorim să insistăm mai mult pe un anume jurământ, putem să-l trecem în contul altuia. Metoda nu este bătută în cuie, ci este o sugestie.

La „minus” putem scrie că nu am fost conștienți în acea zi de subiect sau că am evitat să facem ceva pozitiv și nu trebuie neapărat să fie o infracțiune. Va veni ziua când nu vom mai face toate acestea. Lama Atisha spunea: „Jurămintele de călugăr nu le încalc niciodată, jurămintele Bodhisattva foarte rar, dar pe cele tantrice le rup în continuare”. Și va veni ziua când nici pe acestea nu le vom încălca, iar atunci vom fi ca și iluminați, dacă nu chiar iluminați.

    Două niveluri de practică a Bodhichitei

     1. Nivelul dorinței

În Sursa binefacerilor mele există un verset în care se cere binecuvântarea Lamei.

Am ajuns să alunec în marea suferință a vieții.
Binecuvântează-mă să văd că fiecare ființă vie,
Ca și mama mea fiind,
În marea durere și agonie, ca și mine, a căzut.
Permite-mi să practic înalta dorință
De a atinge iluminarea, pentru a o scoate din suferință.

Acesta este versetul care exprimă Bodhichitta dorinței. Bodhisattva cere Lamei să-l binecuvânteze pentru a-și genera în inima sa dorința de a se ilumina. Tot ceea ce vrea să facă în viața lui este de a se putea conecta la suferința tuturor ființelor și de a dori să le ajute.

    2. Nivelul de acțiune

Un alt nivel al Bodhicittei este:

Binecuvântează-mă să văd clar
Că numai aspirația în sine nu este suficientă.
Nici calea spre iluminare singur nu o pot finaliza
Fără o practică temeinică a celor trei moralități .
Dă-mi dorința fermă de a mă educa 
Pe aceleași căi ca și ale copiilor celor victorioși.

Faptul că stăm și ne rugăm este minunat, dar nu este suficient. Acum trebuie să începem să ne schimbăm lumea și pentru asta va trebui să ne schimbăm conștiința, deoarece lumea întreagă este numai proiecția noastră. Deci va trebui să ne purificăm conștiința, să ne schimbăm modul nostru de comportare.

Acesta este cel de-al doilea nivel: ne angajăm să ne schimbăm, să ne purificăm. 


    Ambele niveluri de jurământ sunt incluse în ceremonie

Pentru cei care vor lua jurămintele: este important ca mai înainte să-și finalizeze toate temele, testele și examenul final.

Toată lumea face aceeași ceremonie. Va exista o etapă în care se spune „eu vreau”, și în acest moment, fiecare va decide în sinea lui nivelul pe care și-l ia:

1. Persoana poate lua jurămintele sub forma de dorință. Asta înseamnă că trebuie să gândească ca un Bodhisattva. Adică, intenționează să aducă binecuvântare tuturor ființelor, dar el nu intenționează încă să acționeze ca un Bodhisattva.

Acesta este primul nivel de generare a Bodhichitei. Deci, după ce am vorbit împreună despre jurăminte, și voi v-ați lămurit despre ele, în sinea voastră vă veți angaja să vă dezvoltați Bodhichita sub forma de dorință,

2. Sau, dacă sunteți mai îndrăzneți și doriți cu adevărat să vă accelerați calea, atunci veți putea să vă luați jurămintele sub formă de acțiune, să vă angajați să acționați ca un Bodhisattva, pentru a vă antrena mintea.

    Răbdarea pe calea spirituală

Acesta este scopul jurămintelor. Jurămintele sunt pentru cei care doresc să devină un Bodhisattva, pentru cei care vor să se purifice și, în același timp, să facă tot efortul pentru a ajuta toate ființele,  să reziste în față greutăților.

Un element important pe calea spirituală este disponibilitatea de a face față dificultăților căii.

O cale spirituală demnă de numele ei, ne va provoca. Ea ne va pune în situația de a ne confrunta cu alegeri care nu vor fi ușoare, deoarece mintea noastră nu este pură. O cale autentică ne va împinge spre o direcție pură și ne vom confrunta cu dificultăți.

Dacă vă amintiți când am vorbit despre perfecțiunea răbdării, am spus că există trei niveluri de răbdare:

1. Primul nivel, este răbdarea când ne rănește cineva. Cineva face ceva și ne rănește, iar noi ne antrenăm să nu reacționăm furios, să nu-l rănim înapoi, să ne asumăm responsabilitatea pentru această karmă care a rodit și astfel să punem capăt acestei karme.

2. Al doilea nivel este când au loc dezastre naturale și nu avem pe cine să ne supărăm. Și cu toate acestea tot ne plângem sau ne simțim victime și așa mai departe. La acest nivel, va trebui să nu ne mai plângem, să nu mai acuzăm și să nu ne mai credem victime, ci doar să ne asumăm responsabilitatea pentru această karmă.

3. Al treilea nivel și poate cel mai important în practica bodhisattva, este dezvoltarea răbdării pe calea spirituală. În sensul de a nu ne lăsa descurajați de diferitele obstacole care apar pe calea spirituală sau de calea pe care o facem. Ideea de a lua jurămintele este de a ne angaja să acționăm într-un mod care să ne purifice și să purifice lumea, de dragul întregii creații. A spune că nu avem timp să medităm sau că nu avem bani să venim la cursuri, sau că nu prea avem chef, toate acestea sunt obstacole spirituale.

Pe măsură ce progresăm pe calea spirituală vor apărea dificultăți. Și se întâmplă în paralel: pe de o parte suntem mai mulțumiți, mai fericiți, mai calmi, iar pe de altă parte, va trebui să ne confruntăm cu provocări mult mai mari. Așa cum prințul din poveste se îndreaptă călare spre castelul unde prințesa viselor sale este închisă, pentru a o salva, pe drum va trebui să se lupte cu balauri și mai mari. Așa se întâmplă și pe calea spirituală.

    Responsabilitatea personală

Răbdarea de nivelul al treilea este de genul în care Bodhisattva își spune: „Orice s-ar întâmpla, eu nu renunț la această cale. Mi-am luat un angajament. Toate ființele mă așteaptă, ele depind de mine.

  A ne asuma responsabilitatea personală.

Noi suntem personal răspunzători de lumea pe care am creat-o. Și acesta este un nivel de moralitate foarte ridicat, moralitatea Bodhisattva este un nivel foarte ridicat. Depășește cu mult jurămintele călugărilor și nici nu trebuie să fim călugări pentru asta. Este un nivel foarte înalt de moralitate în care o persoană își asumă responsabilitatea pentru această lume și acest lucru se reflectă în dorința sa de a practica.

Care este karma care ne aduce să cunoaștem aceste jurăminte? Ea este dorința noastră obsesivă de a-i ajuta pe cei ce suferă. Această dorință creează karma atotcunoașterii. În cursul 4 se spune că ceea ce creează karma atotcunoașterii este dorința de a ajuta toate ființele. Nu știm cum să-i ajutăm pe toți, dar „dorim atât de mult” să-i ajutăm pentru că durerea lor este și durerea noastră. Și din această dorință, sunt plantate semințele care ne vor aduce răspunsurile, atotcunoașterea. Buddha nu a devenit peste noapte atotcunoscător. El a plantat multă karmă pentru a ajunge la ea. Iar karma este această dorință de a ajuta toate ființele. 


    Jurămintele sunt antidot la egoism

Care este karma recunoștinței?

Un Bodhisattva își spune: „Voi face tot ceea ce este necesar pentru a ajuta toate ființele, chiar și dacă nimeni nu mă ajută și nimeni nu apreciază ceea ce fac”. Necondiționat. Este un nivel foarte ridicat.

Nu trebuie să ne îngrijorăm dacă nu simțim că suntem la acest nivel. De aceea studiem jurămintele, de aceea le luăm, pentru că ele ne ridică la acest nivel. Așadar, a spune „Încă nu sunt la acest nivel, așa că nu pot să le iau” este o prostie. Pentru că tocmai asta este calea de a ne ridica la acest nivel.

Aceste jurăminte vin să ne combată egoismul, care ne provoacă toată suferința noastră. Deci, aceste jurăminte sunt exact modul în care, prin a-i ajuta pe alții, ne scoatem pe noi înșine din suferință.

La fel ca la Tong Len. Același principiu.

Dacă în prezent vedem oameni suferinzi în jurul nostru, pe măsură ce cultivăm  perfecțiunile, aceștia se vor schimba automat, pentru că ei sunt oricum proiecțiile noastre. Nu trebuie să educăm pe nimeni, ci doar pe noi înșine.

Jurămintele ne ajută, de asemenea, să ne eliberăm de atașamentul față de cele opt gânduri lumești.

Vă amintiți de cele opt gânduri lumești? Ce fac eu de obicei și toți oamenii din jurul meu?

    1. Vreau bani și bunuri.

    2. Nu-mi place să fiu în deficit.

    3. Caut să mă simt bine.

    4. Urăsc să mă simt rău.

    5. Caut reputație.

    6. Nu-mi place să fiu criticat.

    7. Vreau să fiu lăudat.

    8. Nu-mi place contrariul.

Dacă ne uităm la tot ceea ce facem în viața de zi cu zi, putem vedea că acționăm pe una dintre din aceste opt direcții. Orice lucru pe care-l facem intră în aceste categorii. Ele se numesc „Opt gânduri lumești” și sunt discutate în Lo Jong 1 și în cursul 1. 

Așa se exprimă egoismul în viața noastră. Căutăm să ne fie bine, să fim fericiți și să nu ne lipsească nimic. Și suntem gata să facem o mulțime de lucruri pentru asta. Dar ele sunt exact ceea ce ne blochează în Samsara.

Așadar, jurămintele Bodhisattva în mod clar ne scot din această stare de spirit în care acționăm și gândim. Aceasta este o schimbare uriașă. Este un antidot al egoismului, pe care Primul Panchen Lama în textul „Ofrandă Lamei”, l-a numit „imensul dăunător”. Cel mai mare dăunător este prețuirea de sine. Este sursa suferinței noastre. Și ea este o condiționare foarte adâncă în ființa noastră. Suntem condiționați să avem grijă de noi înșine și am făcut asta timp de milioane de ani.

Rezultatul este întotdeauna invers. Avem o idee despre „eu” în care credem, îl apărăm tot timpul și acționăm în numele lui. Acest „eu” care nu a existat, nu există și nici nu va exista vreodată ne provoacă toată suferința.

Jurămintele Bodhisattva vin să inverseze acest lucru. Ele generează cu totul iluminarea pentru noi. Ele deschid calea spre iluminare. Nu există iluminare în interiorul eului. Nu există așa ceva. Sunt două lucruri total opuse.

Trebuie să scăpăm de ego-ul nostru pe calea spre iluminare, iar jurămintele Bodhisattva ne ajută în această privință. De aceea, la început jurămintele ni se par incomode, pentru că ele merg împotriva condiționărilor noastre.

Și nu suntem diferiți de alții. Diferența este doar prin faptul că am cântărit cu seriozitate să ne angajăm pe această cale.

Și cu adevărat calea este minunată pentru că, în același timp, ne ajută să încetăm suferința și îi ajută și pe ceilalți să nu mai sufere.

    Binecuvântarea care vine din buna păstrare a jurămintelor

Deci, dacă luăm jurămintele și le păstrăm cum trebuie și începem să vedem binecuvântarea lor, atunci aprecierea noastră se va adânci. 

– Și în cele din urmă, ne vor aduce la iluminare.

– Se spune că Buddha ne va vedea ca pe propriul lui copil și ne va susține în progresul nostru pe calea spirituală.

Între timp, calea ne va aduce multe beneficii. Chiar înainte de iluminare există multă binecuvântare.

– În primul rând, vom fi cu mult mai satisfăcuți.

– Afecțiunile mentale se vor diminua.

– De asemenea, vom acumula multe binefaceri.

– Iar moralitatea noastră se va îmbunătăți.

Dacă se întâmplă să murim înainte de a ajunge la iluminare, atunci:

Vom muri bine. Vom muri fericiți, vom avea sentimentul că viața noastră a avut sens, că am făcut tot ceea ce am putut mai bine în această viață.

– Va activa o karma foarte bună pentru viața următoare.

– Va face ca viața următoare să fie bună,

Vom avea multe oportunități de a practica, pentru că jurămintele Bodhisattva vor merge după noi și automat ne vor crea un mediu în care să putem continua să practicăm pentru a ajunge la iluminare.

– În viața următoare vom deveni automat maeștri în menținerea moralității.

Și cel mai important lucru este să o facem pentru ceilalți.


    Mulțumiri 

Vom trimite mulțumirile noastre lui Geshe Michael, care a făcut pentru noi acest material atât de frumos și ne-a permis să ne bucurăm de marea binecuvântarea a acestor lucruri.

Și dacă vă luați jurămintele, vă doresc să le păstrați cât mai bine pentru a ajunge cât mai repede la iluminare, chiar în această viață.

Și acum vom trimite tuturor ființelor binecuvântarea noastră. Și fie ca toate faptele noastre să aducă binecuvântare întregii lumii.