Seminar meditația: Guru Yoga
དགའ་ལྡན་ལྷ་བརྒྱ་མ།
Ganden Hla Gyema
Mii de îngeri din paradisul cerului – rugăciune Lamei
Versiunea extinsă
Conform învățăturilor lui Ken Rinpoche Geshe Lobsang Tharchin,
Geshe Michael și alți profesori
traducere a conferințelor Lamei Dvora Tzvieli
Lecția 10
În meditația anterioară, am făcut perfecțiunea generozității și apoi v-am lăsat să treceți singuri și prin celelalte perfecții. Nu trebuie să vă grăbiți și să treceți prin toate perfecțiunile într-un sfert de oră. Trebuie să treceți încet peste fiecare și purificată, lucru care poate să dureze chiar și luni de zile.
Iată ce spunea Ken Rinpoche despre asta: “Poate credeți că totul este doar imaginația din mintea voastră și că, de fapt, nimic nu se schimbă. Poate credeți că este inutil și că nu face schimbări în voi”. Dar el spune: “Nu este așa. Uneori plantăm boabe bune de orez pe un câmp bun, dar germenele nu răsare imediat după plantare, există și alți factori implicați înainte ca germenele să poată ieși. Spre deosebire de boabele de orez, cauzele și consecințele care sunt produse aici, sunt cauze și consecințe supreme. Și datorită faptului că ele sunt supreme, adică de cea mai mare importanță spirituală, le este mult mai greu să se formeze în conștiința noastră.” Dar dacă ne gândim la ele, practicăm și medităm, atunci când va veni timpul, câmpul bun al conștiinței noastre va fi purificat, va fi imaculat. Iar în acest câmp vom planta semințele pentru a realiza atotcunoașterea, compasiunea și abilitățile lui Buddha.
Deci, în practica noastră ne obișnuim să avem tendința de a realiza acest lucru în conștiința noastră. Facem asta o dată, și încă odată, și încă o dată până ce în cele din urmă se acumulează din ce în ce mai mult și devine din ce în ce mai mare și mai mare și mai mare “, și va veni o zi când ceva va rodi“.
Ken Rinpoche îl citează pe maestrul Dharmakirti, din textele sale de logică. Maestrul Dharmakirti spunea: “Dacă toate cauzele necesare sunt prezente, atunci nu trebuie să vă faceți griji cu privire la rezultat, el va veni neapărat. Doar tu trebuie să te asiguri că toți factorii există. Rezultatul trebuie să vină, pentru că aceasta este natura lucrurilor. Dacă toți factorii sunt grupați împreună, rezultatele vor veni, aceasta este trăsătura cauzei și efectului“.
Ken Rinpoche mai spunea: “Ar trebui să ne referim la această meditație principală pe care am făcut-o, exact în acest fel. Și dacă vom realiza pe cele trei -înțelepciunea, compasiunea și abilitatea lui Buddha, ce apar în mantră ca Chenresik, Manjushri și Vajrapany sau Vajradhara – aceste semințe, sunt foarte, foarte greu de păstrat “. Ken Rinpoche continuă: ”Este foarte greu pentru noi să păstrăm aceste semințe fără a le strica. Ne este greu să le stabilizăm în conștiința noastră. Ne este greu de a le intensifica în conștiința noastră, datorită afecțiunilor mentale pe care le avem, pentru că le avem. Acestea sunt semințele supreme, foarte pure și foarte greu de obținut . Avem rădăcini puternice de ignoranță, de ură, de dorință, de îndoială, de mândrie, concepție greșită și multe, multe, multe alte afecțiuni“. Pe scurt, el ne spune: “Nu vă pierdeți speranța dacă meditați o zi și nu se va întâmpla nimic. Este nevoie de multă muncă, pentru că avem multe obstacole de depășit”.
El spune: “Dacă v-aș ruga, să-mi promiteți ca din acest moment și până mâine să nu vă supărați nici măcar pentru o clipă”, vă va fi greu să vă țineți promisiunea“.
“Pentru că dacă se întâmplă ceva, și vor apărea toate motivele, mânia se va ridica imediat în mintea voastră. Pentru că sunteți atât de obișnuiți cu această gândire greșită. De parcă supărarea ar fi cel mare prieten al nostru. De ce? Pentru că suntem obișnuiți să medităm asupra mâniei, ignoranței și asupra urii. Ne petrecem timpul meditând asupra acestor lucruri, le verificăm și ni le imaginăm”. Sigur că veți spune: “Nu se poate, eu nu meditez asupra mâniei!“.
Ken Rinpoche răspunde la cum medităm asupra mâniei, a ignoranței și a mândriei: ” Verificați, și vedeți vedea cum se întâmplă”. “Atunci când mergem să medităm asupra unui obiect, un obiect pozitiv, mai întâi primim îndrumările necesare, și numai apoi vom începe să căutăm obiectul. Vom începe să-l vizualizăm, după care mintea va rămâne pe acest obiect și-l va menține stabil mult timp, în conștiința noastră”.
Ken Rinpoche spune: “Exact asta facem și cu furia. O ținem în noi din ce în ce mai mult, și din ce în ce mai puternic “. El spune: “Să presupunem că avem un dușman și că ne-am certat cu el astăzi și ne-am înfuriat. După ce ne-am certat, începem să ne gândim la tot ce sa întâmplat în această dispută, și ce ne-a provocat furia. Apoi începem să ne aducem aminte, că și anul trecut mi-a făcut asta, iar luna trecută mi-a spus asta și asta. Mi-a distrus reputația, mi-a distrus sănătatea, mi-a păgubit bunurile. Continuăm să ne gândim la asta iar și iar. Aceasta este meditația. Verificăm amănunțit punct cu punct, iar și iar. Este Chegom. Și apoi ne gândim la toate motivele justificate și întemeiate pe care le-am avut ca să ne supărăm“.
“Odată ce începem să ne gândim la toate motivele pe care le avem să ne supărăm pe această persoană, supărarea noastră se amplifică. Acesta este modul în care ne mărim supărarea”. El spune: “Aceasta este meditația de dezvoltare a supărării în conștiința noastră”.
“Opusul supărării este răbdarea. Dacă cineva vă întreabă ce faceți, îi veți spune că meditați asupra răbdării. Dacă cineva vă întreabă și cum faceți chestia asta? Spuneți, ne gândim la toate beneficiile meditației asupra răbdării, și la toate pagubele pe care le face supărarea, și așa mai departe “.
Deci, cum medităm pe răbdare? Pe scurt, el ne spune: ”Același lucru. Ne gândim mereu la aceleași lucruri, și astfel ne întărim răbdarea. Aceasta, este o meditație bună. Dacă înainte subiectul meditației a fost negativ – supărarea, subiectul acum este unul pozitiv – răbdarea. Procesul este același, adică revenim în mintea noastră, iar și iar asupra aceluiași subiect și îl întărim. Aici furia, și aici răbdarea”.
El spune: “Avem o mulțime de afecțiuni mentale, dar când apare furia în conștiința noastră, ea este ca focul. Și ce face focul? El arde alte obiecte. Aceasta este definiția focului, focul este ceva fierbinte și arde. Aceasta este definiția ce stă scrisă în cărțile de logică. Supărarea este ca focul. Când ea apare în conștiința noastră, va arde toate calitățile noastre bune. Atunci când o persoană devine supărăcios/țâfnos în atitudinea lui, în vorba lui, motivația lui, totul va fi rău. De aceea avem atât de multe afecțiuni mentale, iar puterea lor distruge semințele bune pe care le avem. Atunci, cum vom putea păstra puținele semințe bune pe care am reușit să le plantăm ici și colo? Cum le putem proteja? Cum le putem feri, dacă noi le distrugem tot timpul cu supărarea noastră și cu toate celelalte afecțiuni mentale? Avem nevoie de ”îndrumare”. ”Îndrumarea” este de a depozita aceste semințe în bancă”.
”Dacă avem astăzi o sută de dolari și îi ținem în buzunar, am putea să-i pierdem. Dar dacă îi punem în bancă, ei nu se vor pierde niciodată. La fel și cu semințele, dacă am strâns ceva semințe bune, o faptă bună, trebui să o punem în bancă. Ce este această bancă? Această bancă este marele tezaur al binefacerilor care produce iluminarea. Depunem binefacerea pe care am acumulat-o în cantitatea generală de binefaceri care produce iluminarea. Asta înseamnă că, aceea binefacere pe care am acumulat-o, având atitudinea unui Bodhisattva, motivația unui Bodhisattva, ea ne va aduce rezultatul iluminării, iar atunci când o și dedicăm, ea va deveni cauza iluminării. Dacă transformăm binefacerea în cauza iluminării, atunci ea nu se va pierde”.
Ken Rinpoche ne aduce un citat din sutra lui Buddha – Lodro gyatso chupay do: ”Să spunem că avem un vas cu apă sfântă, pe care îl păstrăm în cameră timp de un an. Apa ori se va evapora, ori se va vărsa. Dar dacă vom turna acea apă în ocean, ea nu se va pierde, decât dacă oceanul va dispărea. Va rămâne acolo până la sfârșit de eră”. La fel se va petrece și cu binefacerea acumulată. Dacă o transformăm într-o cauză a iluminării, ea nu se va pierde. În loc să o cheltuim, o vom dedica iluminării noastre.
Maestrul Shantideva scrie, de asemenea, în cartea sa “Ghidul de viață a unui Bodhisattva”:
Toate celelalte merite ca planta musa sunt,
După ce dă roade, se veștejesc și cad.
Numai dorința de iluminare este un copac peren
Ce înflorește și dă fructe permanent,
Și mai mult de atât – el crește neîncetat.
Cu alte cuvinte, el ne spune: “Așa sunt majoritatea binefacerilor noastre, dau fructul și s-au terminat. Ce am plantat, am cules. Nu ne putem aștepta ca ele să mai dea și un alt rezultat”. S-a terminat. El ne spune: “Dar acele binefaceri pe care le-am transformat în cauza iluminării, ele nu se vor micșora, ci vor continua să se dezvolte neâncetat“.
Pe scurt, el spune: “Există o mare diferență între o binefacere obișnuită și una care conduce spre iluminare. De aceea binefacerile dharma Mahayana, faptele pe care le facem cu motivația Bodhicittei, sunt mult mai puternice și cu mult mai sfinte“. Același lucru ni-l spune și Ken Rinpoche.
Există un motiv pentru care îl așezăm pe Lama deasupra creștetului capului nostru. După cum știm, prezentatoarele de modă, învață să meargă cu spatele drept, ca și când ar ține o carte pe cap și merg în așa fel ca ea să nu cadă. La fel și noi, trebuie să învățăm să stăm cu spatele drept, astfel încât canalul nostru principal să fie deschis, permițând energiilor să curgă în mod corespunzător. De aceea dacă Lama stă pe cap, atunci nu-l putem pierde. Trebuie să stăm drept. Deci, acesta este motivul pentru care îl punem pe Lama deasupra capului nostru.
După cum am mai spus, este important să-l considerăm pe Lama ca fiind un Buddha și nu doar o persoană normală. El sau ea trebuie să fie o ființă iluminată, pentru ca tot ceea ce facem, să se transforme în acest lucru.
Nectarul pe care îl folosim în cele cinci culori ale curcubeului – culorile corpului angelic, dacă provine dintr-o entitate sfântă, va transforma tot ceea ce facem în meditație în factorii iluminării. Deci, trebuie să aveți răbdare. Sunt multe de făcut și de purificat. Lucrurile nu se întâmplă într-o singură zi. Dacă aveți karma și dorința să faceți toate aceste lucruri pe care le învățați aici, într-un retreat de o lună, chiar și două, ar fi extraordinar. Ați putea purifica mult.
În continuare vom face a doua parte a meditației.
Voi repeta pe scurt prima parte a meditației. Am încheiat meditația în faza în care Lordul morții este satisfăcut pentru că l-am hrănit cu toate vietățile dezgustătoare, și ne lasă în pace, iar pământul s-a închis sub noi. Deasupra acestui loc vom pune Vajra dublă, formată din două vajre. Vajra înseamnă diamant. Deci, două diamante încrucișate. El este un simbol foarte sfânt. El închide locul de sub noi. Stăm între două obiecte sfinte, una sub noi și alta deasupra noastră.
Meditația: purificarea Karmei negative
Așezați-vă într-o poziție comodă. Spatele să fie drept.
Concentrați-vă pe respirație.
Invitați-l pe Lama să vină la voi.Vedeți-l cum vine plutind din paradisul Tushita, din inima lui Maitreya, așezat pe perne de lotus și lumină albă. El este o figură sfântă, perfectă, cu calități înalte, plin de înțelepciune și iubire. Îndreptați-vă spre Lama dinaintea voastră și rugați-l să vă ajute să vă eliberați de obstacolele pe care le aveți spre fericirea perfectă a lui Buddha.
Lama răspunde cu bucurie chemării voastre, se micșorează, se ridică în aer și se așează ușor pe tronul pe care i l-ați pregătit pe creștetul capului vostru.
Și acum, concentrați-vă pe perfecțiunea răbdării. Gândiți-vă la comportamentul vostru, la vorba voastră, la atitudinea voastră, la gândirea voastră, care sunt contrare perfecțiunii răbdării. Supărarea, nemulțumirile, obiecțiile, resentimentele, dușmăniile, răutățile, aversiunile pe care le aveți, criticile pe care le faceți, nu fac altceva decât să vă tulbure pacea sufletească și vă distrugă toate binefacerile voastre.
Încercați să fiți cât mai preciși. Aduceți-vă aminte de situații specifice care vă stârnesc supărarea sau critica. În special încercați să vă conectați la acest sentiment din inima voastră, la ce simțiți în corpul vostru, în inima voastră. Ce simțiți când aveți aversiune față de cineva sau ceva, sau criticați pe cineva sau o anume situație, sau când vă supărați pe cineva? Cum vă influențează toate acestea?
Imaginați-vă acum că toate aceste lucruri sunt ca o materie groasă, neagră și lipicioasă în corpul vostru. Această murdărie de care ați fi foarte fericiți să scăpați. Îndreptați-vă spre Lama și cereți-i să vă ajute să vă îndepărtați toate afecțiunile mentale, toată această murdărie din corpul vostru, din conștiința voastră. Desigur că el este foarte fericit să vă ajute. El vă iubește enorm și dorește cu adevărat să vă ajute să scăpați de suferință.
Din inima lui sfântă, țâșnește nectarul în cele cinci culori ale curcubeului: alb, galben, verde, albastru și roșu. Acest nectar curge prin creștetul capului tău, în corpul vostru, împingând încet murdăria în jos. Acesta este Mar ‘n de. Toate necazurile și consecințele teribile pe care le lasă supărarea în urma lui în corpul și inima voastră. Nectarul le împinge pe toate spre partea inferioară a corpului.
Pământul se deschide sub voi. În hăul format, stă Lordul morții împreună cu confrații săi care vă așteaptă. Ei apar sub formă de monștri.
Nectarul plin de toate aceste murdării, care iau formă de vietăți dezgustătoare, este împins și scos prin deschiderile inferioare ale corpului. Lordul morții și confrații lui le primesc cu bucurie.
Folosiți-vă cinci minute de mantra, și în același timp continuați această vizualizare. Lăsați nectarul să vă curețe încet. Amintiți-vă că mantra îl reprezintă pe Je Tsongkapa, pe Lama. Ea reprezintă înțelepciunea, iubirea necondiționată și abilitatea extraordinară a entității iluminate, de aceea ea are posibilitatea de a vă curăța. Este bine să lăsați nectarul să alunece încet. Motivul este de a vă obișnui cu acest lucru, care mai târziu va avea o utilizare foarte importantă în Tantra.
Și acum că ați terminat de curățat, vedeți cum pământul se închide sub voi. Lordul morții este mulțumit și pleacă pe drumul lui. Locul în care pământul s-a închis, este acum acoperit de vajra dublă. Și voi stați așezați pe această vajra. Nectarul continuă să curgă din Lama spre voi. Iar acum, vă veți umple cu acest nectar așa cum umplem o ceașcă.
A doua etapă se numește ‘Yar’ n ‘de.
De data aceasta, nectarul vă umple corpul de jos în sus. În cazul în care au rămas resturi de murdărie, care nu au fost curățate în Mar ‘n de, acum vom face Yar’n de purificarea în sus. Reziduurile de materie neagră care s-au lipit de laturile interioare ale corpului, sunt acum inundate de nectarul care vă umple.
Vă las acum câteva minute să curățați reziduurile. Când acestea ajung în creștetul capului, vor ieși afară prin orificiul creștetului de sub Lotusul pe care stă Lama. Între creștetul vostru și lotus există un spațiu mic. Reziduurile ies în acest spațiu, părăsind corpul, iar în contact cu nectarul Lamei, ele se evaporă. Faceți acum ‘Yar’ n ‘de, și purificați-vă de toate resturile.
De asemenea, este bine să faceți acest lucru foarte încet.
Și nu uitați să vă țineți spatele drept.
Și acum vom încheia această etapă. Dacă corpul nu s-a umplut încă cu nectar, continuați să-l umpleți, și lăsați toate resturile să meargă în sus.
Acum vom începe cea de-a treia etapă, Pung de. În noi pot încă exista semințe rămase în urma supărării voastre, semințe delicate care nu au fost curățate până acum. Imaginați-vă că acestea sunt semințe negre ce stau în inimile voastre. Cu toate că acum corpul vostru este curat, încă au mai rămas semințe delicate, mai subtile, reminiscențe care se află în inimile voastre. Deci, imaginați-le că sunt ca niște corpusculi negri în inima voastră.
Lama continuă să vă dea nectar. El ajunge în inima voastră și purifică tot ceea ce nu a fost curățat. Când nectarul atinge semințele negre, ele sunt pur și simplu purificate. Aceasta se numește Pung de.
Continuați cu mantra să purificați încă puțin. Goliți-vă de toate impuritățile rămase în inimile voastre. Acum vom încheia și această parte. Este important ca atunci când terminați meditația să vă simțiți curați, să aveți sentimentul că sunteți purificați. Acum corpul vostru este curat. Mintea voastră este curată. Inimile voastre sunt pure.
Întoarceți-vă spre Lama de pe creștetul vostru care vă confirmă: “Cu adevărat ești pur”. Amintiți-vă acum de lucrurile pe care le-ați făcut, ați spus sau ați gândit, care au fost în perfectă concordanță cu perfecțiunea răbdării. Cazuri în care v-ați păstrat răbdarea, și nu v-ați supărat sau enervat. Sau cazuri în care ați ajutat pe ceilalți să se relaxeze și să nu se supere. Sau poate s-a ivit un gând de supărare și nu v-ați lăsat pradă lui și ați reușit să vă mențineți echilibrul, să rămâneți cumpătați. Deci, amintiți-vă de ele.
Simțiți cum faptele bune vă umplu corpul de căldură. Și, ca urmare a acestor fapte pure, corpul vostru se purifică, mintea voastră se purifică, și deveniți din ce în ce mai mult, asemenea figurii sfinte de pe creștetul capului vostru.
Puteți continua cu mantra. Aceasta este mantra Lamei, a lui Je Tsongkapa de deasupra capului vostru. Ea este cea care vă conectează la calitățile lui sublime.
Acum, cereți-i Lamei să vină la voi. Vedeți-l cum vine și se așază în inimile voastre. Mulțumiți-i pentru ajutorul și binecuvântarea lui. Și dedicați-vă karma, iar apoi depuneți-o în banca iluminării.
Deschideți încet ochii.
După pauză vom continua cu celelalte părți ale meditației. Vă voi spune încă câteva cuvinte înainte să luăm o pauză. Am spus mai înainte că îi mulțumim Lamei pentru binecuvântările pe care ni le dă. Ce înseamnă că Lama ne binecuvântează? De unde știm că primim binecuvântare de la Lama?
Ceea ce-l evidențiază pe Buddha, este mintea lui sfântă, vorba și acțiunile lui sfinte. Puritatea minții, a vorbei și a acțiunilor lui are o forță extraordinară. Rostirea mantrei, vizualizarea Lamei și mișcarea nectarului au acele aspecte care vă permit să vă conectați la această minte iluminată. Drept urmare, mintea voastră va deveni treptat din ce în ce mai nobilă, mai clară, și din ce în ce mai puternică. Deci, acesta este unul din modurile în care Lama ne binecuvântează. Binecuvântarea este similară semințelor. Semințele karmice nu dau niciodată rezultate în prezent. Atunci când medităm, în mintea noastră rămân amprente, iar în viitor, când le va veni timpul, vor da rezultate. Dar atunci când meditația este suficient de puternică, semințele vor germina și o schimbare va avea loc în felul în care acționăm în lume, în modul în care vorbim și în felul în care gândim. Mintea noastră va fi mult mai fericită, mult mai puternică și capabilă să ajute, știind ce să facă și cum să-i ajute pe ceilalți. Acesta este modul în care Lama ne binecuvântează. Această binecuvântare se exprimă prin conștientizările pe care le avem, și, treptat, ignoranța va dispare și va veni înțelepciunea și compasiunea.
Deci, timpul pe care-l petreceți în această practică este binecuvântat.