Guru Yoga – Lecția 1a

Seminar meditația: Guru Yoga
དགའ་ལྡན་ལྷ་བརྒྱ་མ།

Ganden Hla Gyema

Mii de îngeri din paradisul cerului – rugăciune Lamei
Versiunea extinsă
Conform învățăturilor lui Ken Rinpoche Geshe Lobsang Tharchin,
Geshe Michael și alți profesori
traducere a conferințelor Lamei Dvora Tzvieli
Lecția 1, a

Conform tradiției budiste Mahayana, învățătorul spiritual este rădăcina căii spirituale. A găsi învățătorul potrivit și a cultiva relații adecvate cu el sau ea, este vital succesului căii noastre spirituale.

Scopul acestui seminar este de a oferi practicienilor cunoștințe despre esența profesorului spiritual, modalitatea de a-l găsi și de a ne relaționa în mod adecvat față de el.  Acest studiu al tradiției tibetane, ne ajută să ne purificăm spiritual, să acumulăm multe binefaceri, îndepărtează obstacole, ne dezvoltă puterea de concentrare – și constituie o pregătire importantă pentru practicarea Tantrei – calea cea mai plăcută și rapidă spre iluminare. Practicantul se deschide nesfârșitelor binecuvântări care vin prin meditația extinsă a “Miilor de îngeri din paradisul cerului”, care este rugăciunea Lamei și a mantrei lui Je Tsongkapa. Potrivit acestei tradiții, această rugăciune a fost compusă de însuși Je Tsongkapa, considerat o entitate iluminată. Acest text este o rugăciune și slavă adusă învățătorului. Numai că, învățătorul lui Je Tsongkapa cunoscând măreția elevului său, i- dăruit-o înapoi. Rugăciunea cuprinde cele șapte etape preliminare meditației, bine-cunoscuta mantră  a lui Tsongkapa și vizualizări importante pentru purificarea conștiinței și a înțelepciunii.

Mii de îngeri din paradisul cerului

Ganden Hla gyema
Rugăciune Lamei
(versiunea extinsă)

Din inima Lordului a miilor de îngeri
Care în paradisul cerului locuiesc
*Vino, Lobsang Drakpa, vino la mine
Rege atotștiutor al Dharmei
Vino cu fii tăi, călărind pe un nor
Pufos ca zăpada de pe piscul munților.*

Scumpa mea Lama , cu zâmbet de iubire
Șezi în fața mea, pe tronul de lei purtat
Pe perne de lotus, și lumina Lunii,
Continuă să mă înveți mereu mii de ani de acum înainte.
Nobilă sursă de binecuvântări.
Nimic nu este mai presus de tine
Cu care binefaceri să acumulez.

Marea ta înțelepciune cuprinde
Tot ceea ce este de știut.
Perlele învățăturii tale sunt nestemate
La urechile celor binecuvântați;
Faima corpului tău
În lumina aurei ce te înconjoară, strălucește.
Numai văzându-te,
Numai auzindu-te,
Numai amintindu-mi de strălucirea chipului tău,
Mă face să mă aplec și binecuvântările tale să le primesc.

*În inima mea, un ocean imens de ofrande îți ofer ție
Precum norul ce acoperă tot cerul;
Tămâie dulce mirositoare,
Diverse flori, parfumuri și lămpi de lumină,
Și orice lucru ce simțurile ți le îmbie.
Pe toate ți le ofer ție, sursă a binefacerilor mele,
Ca dar pentru a-ți face plăcere.*

Din adâncul inimii mele, regret profund,
Și în fața ta mă confesez
Despre orice rău, până și pe cel mai mic
Ce cu gândul, vorba și fapta l-am înfăptuit,
Orice păcat pe care-l port cu mine din vremurile de demult,
Și în special cele trei tipuri de jurăminte
Pe care le-am încălcat.

În aceste vremuri degenerate, mari eforturi ai făcut
Și știință multă ai acumulat.
Cele opt gânduri lumești, pe toate le-ai eliminat
Și te-ai folosit bine de toate ocaziile vieții ce s-au ivit.
Salvatoarea noastră –
Inimile noastre sunt pline de bucurie
Și îți mulțumim pentru imensa muncă ce ai înfăptuit.

Scumpi și sfinți învățători
Învăluiți-vă corpurile voastre dharmice
De nori groși de înțelepciune și multă iubire,
Și faceți să curgă cu putere
Ploaie de învățături cuprinzătoare și profunde
Peste pământul discipolilor voștri devotați,
După pregătirea și ale lor capacități.

Fie ca prin această fapta bună de a mă ruga
Să fie binecuvântare Dharmei și a întregii creații.
În mod special aici mă voi ruga
Ca mulți ani de acum încolo să pot purta
Lumina, esența cuvântului și a
Învățăturilor lui Je Tsongkapa cel strălucit.

Ochilor iubirii – tezaurul iubirii fără obiect,
Vocii blânde și glorioase – Lordului înțelepciunii perfecte,
Păstrătorului de secret – cel ce înfrânge întreaga armată de demoni,
Lui Tsongkapa – diamantul coroanei înțelepților din țara zăpezii,
La picioarele lui Je Tsongkapa, mă prosternez.

De-aș putea să-mi dezvolt înțelepciunea învățării, reflecția și meditația,
De-aș putea să-mi sporesc abilitățile de a preda teoriile, de a le clarifica și înțelesurile lor de a le explica.
De-aș putea obține rezultatele căii și cele finale,
Fie să ajung repede ca tine.

De s-ar trezi în mine înțelepciunea contopirii vacuității cu extaza,
De mi-aș elimina atașamentul greșit de realitatea aparentă,
De mi-aș elimina din inima mea orice îndoială față de scripturi,
Fie să ajung repede ca tine.                           

(aceste două versete se spun de 3 ori)

Datorită ofrandei mele exterioară, interioară și secretă
Din inima sfântă a Lamei mele izbucnesc raze albe de lumină,
Prin creștetul capului pătrund și se topesc în mine.
Lumina albă curge prin mine și aduce cu ea
Nectar alb, ca laptele
Ce mă curăță de orice boală, orice lucru ce dăunează, orice pată, orice obstacol
Și îmi lasă corpul curat și sclipitor ca un cristal.

Nectar auriu-roșcat aduce cu ea, acum înțelepciunea supremă;
Particulele de lumină sub forma Vocii blânde și glorioase apar,
Lumina limpede aduce cu ea din toate direcțiile
Înțelepciunea sublimă a tuturor Buddha și ai lor copii.
Corpul ei sfânt cu corpul meu se contopește,
Și mă binecuvântează cu un val imens de înaltă înțelepciune,
Ce înțelege sensul adânc al scrierilor înțelepte.

A mea Lama, scumpă și iubită,
Vino să stai în inima mea,
Șezi, te rog pe tronul din flori și lumină,
Răspândește peste mine compasiunea ta
Și ajută-mă să ajung să am corpul, vorba și mintea ta sublimă.

A mea Lama, scumpă și iubită,
Vino să stai în inima mea,
Șezi, te rog pe tronul din flori și lumină,
Răspândește peste mine compasiunea ta
Și ajută-mă să realizez obiectivele căii și cele finale.

A mea Lama, scumpă și iubită,
Vino să stai în inima mea,
Șezi, te rog pe tronul din flori și lumină,
Răspândește peste mine compasiunea ta.
Rămâi cu mine până în ziua
În care samsara se va termina.

De-a lungul vieților cele voi trăi
Fie să apară marele Tsongkapa
Și să mă îndrume pe Calea cea mare,
Giuvaer al învățăturilor celor victorioși
Și niciodată să nu mă îndepărtez de ea.

De-a lungul vieților ce le voi trăi
Niciodată să nu mai fiu separată de învățători desăvârșiți.
Și permite-mi să mă scald mereu
În lumina pură a Dharmei.

Fie ca să pot finaliza pe orice cale sau nivel
Cunoașterea și toate virtuțile mele,
Și astfel, repede să ajung
Să fiu eu însămi cea care Diamantul îl poartă.

     

Mantra lui Je Tsongkapa      

Ochilor iubirii – tezaurul iubirii fără obiect,
Vocii blânde și glorioase – Lordului înțelepciunii perfecte,
Păstrătorului de secret – cel ce înfrânge întreaga armată de demonii,
Lui Tsongkapa – diamantul coroanei înțelepților din țara zăpezii,
La picioarele lui Je Tsongkapa, mă prosternez.

 

Desfășurarea retreat-ului

• Alimentația în retreat.

 În retreat nu se exagerează cu mâncarea, mai ales când retreat-ul este scurt. Trebuie mâncat mai puțin. Uneori, când retreat-ul este lung, cantitatea de mâncare trebuie să crească, dar de obicei nevoia de a mânca se reduce cu cât retreat-ul este mai prelungit.

• Izolarea de exterior

Un retreat este foarte intens, deoarece vă aflați în condițiile în care veți intra într-o stare extrem de specială. Sunteți în tăcere. Nu ascultați radioul, nu vă uitați la televizor. Sunteți rupți de lume. Vi s-au luat mobilele, ziarele, pentru a neutraliza toate acele lucruri și preocupări care vă distrag atenția, și în acest fel să puteți pătrunde mai adânc în interiorul vostru. În retreat-urile foarte intense, toate ferestrele sunt acoperite, iar partea de sus se lasă puțin descoperit pentru a intra lumina, astfel încât să nu aveți nici un contact vizual cu animalele sau cu lucrurile de afară. Nu vom face acest lucru acum, dar dacă veți ajunge vreodată să faceți un retreat mai lung, atunci vă veți putea alege nivelul potrivit de intensitate, care să vă forțeze mintea să intre mai în profunzime. Scopul acestui retreat este să primiți instrumentele necesare, pentru a putea să vă retrageți singuri, poate 10 zile și să practicați.

• Mantra și vizualizările

Acest retreat nu este unul tantric, dar modul lui de desfășurare este similar lui. El este un fel de pregătire pentru cel tantric.

Dacă cineva a făcut un retreat Vipassana, va vedea că este cu totul diferit de cel pe care îl vom face  aici. În Vipassana, se fac numai meditații, și poate seara, profesorul să predea.

În retreat-ul nostru ne vom folosi de multe vizualizări și vom spune mantra. În timpul meditației vom gândi mult, pentru că meditațiile vor fi meditații analitice.

Scopul acestui retreat este complet diferit de cel al Vipassanei. Poate că cei care vin din Vipassana să li se pară că meditațiile nu sunt destul de intensive sau că nu sunt meditații, având astfel tendința de a subestima meditațiile acestui retreat.

Guru Yoga care vine din tradiția tibetană, vă pregătește pentru o practica cu mult mai înaltă, cea care vă va duce la iluminare. În acest retreat, veți auzi multă învățătură, dar când îl veți face singuri, veți fi în tăcere – numai voi, mantra și ceea ce se petrece în minte. Mintea voastră va lucra, ea nu va sta în liniște. Treptat se va ajunge și la calmul ei, dar ceea ce este important este realizarea muncii interioare care va pregăti pentru următoarea,  care va fi cu mult mai eficientă.

 • Materialele de citit

În retreat nu se vor citi cărți sau alte cărți de dharma, excepție fiind materialele legate de practica specifică a acestui retreat. Mintea fuge foarte ușor. Scopul nostru este să direcționăm mintea spre interior pentru ca să putem lucra intensiv.

• Stimulii exteriori

Așa cum am mai spus, căutăm să eliminăm toții stimulii exteriori. Vom rândui lucrurile de care ne ocupăm zilnic, vom găsi alternative, astfel încât să putem fi liniștiți pe perioada retragerii. În viața normală suntem mereu preocupați de familie, de muncă, și nu avem timp să practicăm. De aceea această ocazie de a sta în liniște și de a face o muncă interioară este rară și foarte valoroasă.  Informați pe oricine care are nevoie de voi că nu veți fi disponibili pentru ei pe perioada retreat-ului. Puneți de o parte tot ceea ce vă preocupă zilnic, pentru că, chiar și un lucru mic pe care l-ați lăsat în urmă, vă va fura mintea si nu veți putea să practicați intensiv. Chiar și dacă nu sunteți în contact cu lumea exterioară, mintea voastră va fugi tot timpul afară. Este foarte dificil să vă mențineți mintea înăuntru. Această practică este cel mai important lucru pe care-l puteți face, deoarece ea vă poate ajuta să ieșiți din suferință și să-i scoateți și pe alții din suferință. Nu există altceva mai important. Dacă considerați că, altceva este mai important decât acest ideal, acest lucru vă va împiedica de a ajunge la scopul acestui retreat. Atunci când veți face singuri retreat sau în grup, pentru o perioadă mai lungă de timp, nu trebuie să munciți. Cu alte cuvinte, munca este o distragere a atenției, cum ar fi de exemplu a găti. Este nevoie de cineva care să aibă grijă de voi, după care veți avea voi grijă de ei.

• Îngrijirea corpului și medicamentele

Este important să vă asigurați că aveți condițiile necesare, să nu vă fi prea cald sau prea frig. Să nu răciți înainte de retreat și să vă îngrijiți trupul. Dacă tușiți, acest lucru poate să vă deranjeze când meditați, sau dacă sunteți în grup, îi puteți deranja pe ceilalți, de aceea este bine să vă luați cu voi sirop de tuse sau pastile pentru dureri de cap. Este bine să vă luați cu voi acele medicamente de prim ajutor.

• Lung și dormitul

Datorită faptului că în retreat se lucrează intensiv, de multe ori apare fenomenul de Lung, în limba tibetană. Sensul cuvântului este vânt. Acest cuvânt este folosit pentru vânt, sau pentru energia care curge în interior, sau pentru perturbările de energii. Lung este o stare urâtă care poate lovi mai devreme sau mai târziu, orice practicant serios. Ceea ce se dorește în retreat este de a intra în stări neobișnuite, în stări în care suntem cu mult mai treji, iar atunci când se trece pragul – nu este bine. Starea de Lung perturbă retreat-ul, deoarece ea duce la insomnii. De aceea este foarte important să învățăm cum să o evităm.

Există o întreagă teorie despre Lung, dar vom trece repede peste câteva puncte. În primul rând este important să aveți niște somnifere ușoare, care se pot cumpăra de la farmacie fără rețetă. Dacă nu dormiți o noapte întreagă, puteți să luați somniferul.

Vânturile afectează foarte repede echilibrul mental. Lung începe să se manifeste de multe ori prin dificultăți de respirație, de greutate, sau amețeli. Gândurile încep să o ia razna, lucrurile devin total exagerate, disproporționate. Când apar semnele de Lung, trebuie să acționați pentru a vă liniști. Luați pastila de somn. Dar înainte de asta puteți privi la stele.

Retreat-ul mantrei este mult mai ușor decât vipassana, deoarece nu stați fără să vă mișcați. Ceea ce se dorește este pregătirea noastră pentru un retreat mai lung de meditație intensă. Nu se poate ajunge imediat la un asemenea retreat, deoarece corpul interior nu este încă pregătit pentru așa ceva, de aceea retret-ul mantrei ne pregătește ușor, pentru cele lungi.

• Importanța ținerii carnețelului într-un retreat

Continuați să țineți carnețelul în retreat. Dar de ce să ținem carnețelul? Doar suntem în liniște, nu vorbim cu nimeni, nu facem nimic. Răspunsul este că tocmai în retreat trebuie ținut carnețelul, deoarece sunteți în permanență cu mintea voastră și este foarte important să o urmăriți. Mai mult de atât, dacă vă aflați într-un retreat mai lung, spre sfârșitul retreat-ului vă vor veni tot felul de idei, veți fi inspirați, și multe alte lucruri minunate vi se vor întâmpla, pe care este bine să vi le notați. Toate acestea sunt rezultatul calmării minții, a relaxării într-o oarecare măsură de zgomotul constant și de distragerea atenției, și datorită faptului că v-ați conectat cu interiorul vostru mai profund. După o săptămână după ce ați ieșit din retreat, toate acestea o să vi se pară nebunești, dar ele sunt cele mai raționale și ar fi bine să le puneți în aplicare.

 • Mâncarea

Mulți carbohidrați produc Lung. Trebuie evitate zahărul, cofeina, apa gazoasă/minerală. Mâncarea trebuie să aibă suficiente proteine. Sunt recomandate tahini, untul, mâncăruri care au un procent mai ridicat de grăsimi, legumele și fructele proaspete. Dacă retreatul este mai lung, nu este recomandat consumul a multe leguminoase, deoarece produc gaze și vă va deranja în retreat. Acestea includ laptele de soia și produsele de soia, lintea, fasolea, mazărea. De asemenea, nu este recomandat laptele. Proteinele pot fi luate din migdale, nuci și puțină linte. O altă recomandare este de a nu utiliza usturoiul și ceapa. Veți auzi opinii diferite pe baza acestui subiect, dar aceasta este sfatul învățătorilor noștri.

Dacă ați fi mâncat ceva cu usturoi și ați fi intrat după trei zile în camera lui Ken Rinpoche, ar fi simțit mirosul, și ar fi spus: ”Este mâncarea diavolului”. Este bine să micșorați consumul de alimente, cu excepția cazului în care a apărut Lung, iar atunci creșteți consumul lor, deoarece va coborî starea de Lung.

• Locul de retreat

Unde se poate face un retreat? Cel mai bun loc este un loc sfânt. Ce este un loc sfânt?

– Este locul unde oamenii au stat și sau rugat, sau au făcut retreat, sau au meditat. Este cea ce purifică locul și îl face să devină sfânt.
– Sau în casa Lamei voastre, este de asemenea un loc sfânt.
– Sau aproape de casa Lamei.
– Sau în casa unei persoane care nu este Lama voastră, dar pentru voi ea este ca o persoană sfântă.
– Oamenii merg la mănăstiri creștine. Și ele sunt locuri bune de practicat.
Deci, orice loc în care au stat oameni spirituali, care au mintea pură, și focusul lor este pe a face bine celorlalți, este foarte bun.

• Curățenia și zgomotele

Este important să păstrăm locul curat și ordonat, deoarece ne reflectă mintea. Să nu existe multe aparate electrice, sau frigidere care fac zgomot mult. Aproape toate frigiderele electrice, chiar și cele bune, fac zgomot. Lama Dvora spune că sau gândit mult asupra acestui subiect înainte de a ieși în retreat-ul de trei ani din Arizona. Au găsit că, frigiderele care lucrează pe bază de propan, nu fac zgomot. Nu este nici o problemă atunci când se face un retreat scurt, dar zgomotul va deveni o mare problemă când se intră într-un retreat de jumătate de an.

 • Condițiile de retreat

În acest retreat veți sta doar câteva zile în care veți practica pe perna de meditație, de aceea aveți ocazia să verificați dacă perna voastră de meditație este cea mai nimerită. Majoritatea oamenilor preferă să stea pe ceva mai înalt. Este bine să ridicați partea din spate deoarece greutatea corporală se va distribui între șezut, genunchi și picioare. Acest lucru vă permite să stați mai mult timp în meditație, fără a vă mișca. Într-un retreat mai lung, nu este nici o problemă să se stea și cu spatele sprijinit de perete.

Decideți de a nu vă mișca când meditați. Dacă vă doare tare ceva, schimbați-vă poziția. Un retreat – mantra nu este atât de strict ca altele. Deci, după ce ați verificat și ați hotărât că poziția de stat este comodă, nu vă mai mișcați. Toate aceste lucruri sunt foarte importanțe de știut, pentru că dacă v-ați mișcat de exemplu piciorul, după două minute, veți dori să mișcați altceva, și asta datorită minții samsarice. Noi nu dorim să-i dăm minții libertate, ci să se concentreze profund, pentru a putea percepe vacuitatea. Acesta este scopul nostru.

• Planificarea programului zilnic și săptămânal

Întru-un retreat se fac patru sesiuni de practică.

  1. Prima sesiune este înainte de răsăritul soarelui. Adică, scularea este la patru dimineața. După care se face o pauză. În această pauză se poate face yoga, sau o plimbare în aer liber. Dacă retreatul este profund nu se iese afară și se pot face exerciții fizice. Se poate lua micul dejun și cine dorește se poate odihni.
  2. A doua sesiune este înaintea prânzului. La amiază, când soarele este sus pe cer, nu se mai stă în meditație, datorită schimbărilor ce se petrec la nivelul vânturilor interioare. În acest timp, se servește prânzul, după care odihna.
  3. A treia sesiune se face până la apusul soarelui, si ea va trebui să se încheie înainte de a apune soarele. În pauza care se face, se poate face yoga, se poate lua cina, se poate citi ceva legat de practica voastră
  4. A patra sesiune se face după apusul soarelui.

Deoarece corpului îi ia timp să se liniștească după goana nebună din viața noastră de zi cu zi, în acest retreat vom începe cu  trei sesiuni. Deci, intrarea în retreat necesită timp și nu este bine să ne grăbim, astfel încât să-i putem da corpului nostru timpul necesar pentru a se obișnui treptat.

În general, în primele zile se începe cu trei sesiuni pe zi, după care se trece la patru, iar spre sfârșitul retragerii se trece din nou la trei, apoi la două și în final la o sesiune după care se iese din retreat. Ieșirea se face treptat, deoarece mintea nu va mai fi aceeași. În acest retreat vom face numai trei sesiuni.

În acest retreat vom începe să zicem de la 9:30-12:00 – sesiune în care veți asculta lecția și nu veți sta în meditație. Atunci când veți fi singuri în retreat este bine să faceți sesiuni scurte de meditații de câte un sfert de oră și nu una lungă, cel puțin la început. Totul depinde de starea în care vă veți afla. După care puteți medita o jumătate de oră, o oră, dar nu mai mult. Puteți face o pauză scurtă și să vă reântoarceți să meditați.

La început, în sesiunea dintre micul dejun și prânz este bine să meditați în intervale scurte de timp, un sfert de oră, o scurtă pauză, apoi iar un sfert de oră, și așa mai departe. Dar în intervalul de timp în care meditați va trebui să fiți concentrați. În acest fel capacitatea voastră de concentrare se va îmbunătăți.

Dacă veți face un retreat lung, este foarte important să vă pregătiți. În perioada de pregătire va trebui să îndreptați lucrurile, în cazul în care aveți resentimente față de cineva, sau sunteți supărat pe cineva, chiar dacă nu puteți să-l iertați cu totul. Uneori este nevoie de ani pentru a ierta complet pe cineva. Este bine să faceți efort pentru a calma lucrurile, pentru că ceea ce se va întâmpla în retreat, gândurile vor deveni exagerate la bine și la rău. Totul va deveni exagerat. Deci dacă nu ați închis conturile cu cineva, acest lucru nu vă va da pace, și se prea poate să vă strice întregul retreat. În momentul în care vă veți așeza să meditați, mintea să se gândească: ”uite ce mi-a spus, uite ce mi-a făcut!”.

În limba tibetană se spune Nu Sem, adică mintea rea, mintea care dorește răul altora sau poartă ranchiună. Acest lucru va crea obstacole în retreat. De aceea trebuie să acționați pentru a îndrepta lucrurile cu mult înainte de a începe retreat-ul. Timpul în care se stă în retreat este extrem de prețios.

• Acumularea de binefaceri

Este important să acumulați multe binefaceri înainte de a intra într-un retreat lung, deoarece totul este determinat de karmă, chiar și reușita lui este determinată de karmă. Vom vorbi mai târziu despre ast

• Evitarea relațiilor sexuale

În retreat sunt evitate relațiile sexuale.

• Afecțiunile mentale

Dacă vi se întâmplă să apară vreo afecțiune mentală, sau gânduri grele, încercați pe cât puteți să nu vă scufundați în ele. Atunci când le-ați observat, îndreptați-vă atenția spre mantra, spre subiectul meditației, spre vizualizări. Încercați pe cât se poate, să nu vă lăsați mintea să alunece spre ele. Dacă se întâmplă acest lucru, de îndată ce v-ați surprins, spuneți: “Nu mă las dus de ele”. Cu cât veți face mai mult acest lucru, abilitatea voastră de a le surprinde se va îmbunătăți. Și, va veni timpul când le veți observa de cum își ridică capul, și le veți lăsa să treacă.  Un alt sfat care ajută la prevenirea Lung, este să aveți grijă ca prin expirație să vă goliți plămânii până la capăt. Cei care fac yoga cunosc acest lucru. Cu toate că sensul cuvântului Lung este aer, vânt sau tulburări, asta nu înseamnă că el este aer, dar este legat de respirație. Dacă nu ne golim bine plămânii de aer, acest lucru duce la Lung. De aceea este bine ca înainte de retreat să învățăm exerciții de respirație.

Dacă aveți întrebări, le puteți scrie și le vom discuta mai târziu. De obicei, lecțiile vă vor da răspunsurile la întrebări.