Seminar meditația: Guru Yoga
དགའ་ལྡན་ལྷ་བརྒྱ་མ།
Ganden Hla Gyema
Mii de îngeri din paradisul cerului – rugăciune Lamei
Versiunea extinsă
Conform învățăturilor lui Ken Rinpoche Geshe Lobsang Tharchin,
Geshe Michael și alți profesori
traducere a conferințelor Lamei Dvora Tzvieli
Lecția 9
Se pune întrebarea: cum se potrivește practica ”înlocuirii de sine cu ceilalți” sau de a te pune în pielea altuia cu practica Guru Yoga?
Răspunsul este, că practica înlocuirii de sine cu celălalt este antidot la prețuirea de sine, care este efectul secundar al atașamentului de sine, fapt ce constituie un obstacol major în calea spre iluminare. Ca rezultat al acestui atașament de sine, trasăm o linie de delimitare care definește: „ Acesta sunt eu, și ce este în afară, nu sunt eu”. Această linie este cea care ne sufocă și ne ucide.
Am spus că atunci când cineva ajunge la iluminare, devine un Buddha, mintea devine inseparabilă de mintea tuturor Buddha. Separarea a dispărut. Motivul pentru care nu suntem în partea pură, ci în cea impură este separarea pe care o facem. Practica Guru Yoga – practica cu Lama, ne ajută să ștergem această linie. Este foarte greu să ștergem această linie, deoarece ignoranța noastră este adâncă, și obiceiul de a delimita lucrurile este de asemenea adânc înrădăcinat. Trebuie să ne folosim de forțe mari; de puterea iluminării pentru a o șterge. Scopul practici Guru yoga, este să ne ajute să eliminăm această linie. Practica Guru Yoga ne oferă instrumentele necesare pentru a realiza practica de înlocuire de sine cu celălalt. Această practică fără ajutorul Lamei este foarte slabă.
Întrebarea este: Care este motivul pentru care majoritatea lucrurilor pe care ni le imaginăm nu se materializează în viețile noastre, cum ar fi abundența materială. Răspunsul este că nu avem înțelepciunea karmei și a vacuității. Nu e suficient să avem fantezii. Fantezia nu ne aduce nimic. Dacă ceea ce ne imaginăm este însoțit de o înțelegerea vacuității și dacă plantăm semințele potrivite, atunci rezultatele vor veni. Principalul factor în realizarea dorințelor noastre este înțelepciunea, înțelepciunea care înțelege vacuitatea. Și totul depinde de Lama pentru a o înțelege.
Mar`n`de
Vom trece acum la esența practicii. Următorul verset este:
Datorită ofrandei mele exterioară, interioară și secretă
Din inima sfântă a Lamei mele izbucnesc raze albe de lumină,
Prin creștetul capului pătrund și se topesc în mine.
Lumina albă curge prin mine și aduce cu ea
Nectar alb, ca laptele
Ce mă curăță de orice boală, orice lucru ce dăunează, orice pată, orice obstacol
Și îmi lasă corpul curat și sclipitor ca un cristal.
Aceasta este practica purificării. Acesta este modul în care ne ajutăm de Lama, de binefacerea Lamei și de iluminarea Lamei pentru a ne purifica de ceea ce ne împiedică să devenim iluminați.
Numele tibetan al acestei practici este: Ma dak Tru.
Tru – înseamnă a spăla, a curăța sau a purifica.
Ma – este un cuvânt de negare.
Dak – înseamnă pur.
Ma dak – impur.
Cu alte cuvinte înseamnă a purifica ceea ce nu este pur. Practica Ma dak tru are trei părți. Prima parte are alte trei părți:
1a. Prima parte se numește Mar ‘n de.
1b. A doua se numește Yar ‘n de .
1c. A treia se numește Pung de.
A doua și a treia parte a lui Ma dak tru sunt:
- A doua este numită Mi she sel.
- A treia este Ngu drub drub. Dacă am terminat această practică, înseamnă că am purificat tot ce nu este curat, și suntem puri – am ajuns la iluminare.
După cum vă puteți imagina, avem multă muncă de făcut . Această practică este foarte frumoasă și formată din părțile pe care le-am numit mai sus.
Mar`n`de, Yar`n`de, Pung de, Mi she sel, Ngo drub drub.
Ngo drub drub – este foarte lung. Are multe părți. Majoritatea marilor Lama abia le predă. Ken Rinpoche a predat două din șapte. Cincisprezece ani mai târziu, el a predat și restul de părți unui grup de oameni. Majoritatea oamenilor nici nu știu că există alte părți, cu excepția celor două.
Mar’n’de și Yar`n’de – sunt primele două părți, cele mai importante și cele mai cunoscute ale practicii Ma dak tru. Toți se cunosc. Cuvântul De vine din Drenbu. Drenbu este un cuvânt rar, și are semnificația de cioban care își mână de la spate turma de oi.
Mar – înseamnă în jos și Yar – înseamnă în sus, cu alte cuvinte a împinge în jos și împinge în sus. Atunci când am generat cercul de protecție am facut o versiune scurtă a lui Mar’n’de. În continuare vom face versiunea lui completă.
Predarea acestor lucruri este întotdeauna o provocare pentru un profesor, deoarece el trebuie să facă un echilibru între a da suficient de multe vizualizări practicantului, astfel încât să nu se plictisească făcând aceeași vizualizare, și a da mai puține vizualizări pentru ca practicantul să meargă în profunzime și să beneficieze de binecuvântările lor.
Numele meditației: purificarea Karmei negative
Așezați-vă într-o poziție cât mai confortabilă. De acum înainte toate meditațiile vor fi însoțite de mantra. Deci este bine să le aveți la îndemână. Când voi termina de vorbit, atunci vom începe cu mala, mantra și vizualizarea. Vedeți dacă puteți să le faceți pe amândouă împreună. Vă voi da timp să vă obișnuiți cu vizualizarea și apoi vom adăuga mantra.
Atunci când veți vizualiza, veți avea multe lucruri la care să vă gândiți. Tipul acesta de meditație este Chegom – meditația analitică. În acest caz nu veți putea să vă gândiți la semnificația cuvintelor Mikme sau Drime sau celelalte din mantră, ci veți rosti mantra și în același timp, mintea voastră va lucra la vizualizarea purificării.
Știu că nu puteți încă să le coordonați pe amândouă, dar acest lucru va veni cu timpul. Ceea ce dorim este să vă dăm practica așa cum ar trebui să fie, iar voi veți continua să vă antrenați până când veți ajunge la acest nivel în practica voastră.
Începem meditația.
Fiți atenți la poziția în care stați. Spatele să fie drept. Concentrați-vă asupra respirației. Încercați să numărați zece respirații, numărătoarea începând pe expirație.
Priviți-l pe Maitreya cum stă așezat în paradisul Tushita, o entitate divină, un înger frumos, iluminat. Esența lui este iubirea.
În mijlocul pieptului său, se deschide o ușă mare, din care iese un nor alb de lumină, iar pe acest nor stă așezat Lama sub înfățișarea lui Je Tsongkapa și cei doi fii ai săi. Figurile lor sunt pline de strălucire, întruchipând calitățile sublime ale lui Buddha.
Invitați-l pe Lama să vină și să stea pe creștetul vostru. Bineînțeles, că el răspunde chemării voastre cu multă bucurie. Pregătiți-i un tron minunat din Lotus și razele Lunii. Tronul plutește în aer, la un centimetru deasupra capului vostru, iar Lama vine și se așază pe el. El este mic, făcut din lumină. El radiază lumina.
Încercați să faceți imaginea lui să fie cât mai reală pentru voi. Faceți-l să fie viu, plin de viață, în mișcare. Să aibă culoare și miros.
Natura lui este binecuvântarea și iluminarea, iubirea și înțelepciunea. Cereți Lamei să vă ajute în această practică de purificare și, bineînțeles, Lama este de acord imediat.
Purificarea perfecțiunii de a dărui –perfecțiunea generozității
Și acum, gândiți-vă care din lucrurile pe care le faceți, le-ați făcut sau continuați să faceți, sunt contrare perfecțiunii dăruirii. Uitați-vă la cum este generozitatea voastră în comparație cu cea a lui Buddha? Unde nu dați suficient? Ce țineți pentru voi și nu dați?
Și gândiți-vă la diferite tipuri de dăruire; fie că este vorba de bani, fie de lucruri materiale. Dacă oferiți protecție oamenilor, dacă consolați sau îi încurajați pe cei care au nevoie sau dacă îi învățați, sau dacă le acordați atenție sau dacă le dăruiți iubirea voastră. Toate aspectele dăruirii.
Încercați să fiți cât mai preciși. Încercați să vedeți cum v-ați putea ameliora generozitatea. Găsiți cazuri în care nu ați dăruit din toată inima, sau ați dat mai puțin decât ați fi putut să dați.
Și, în special, acordați atenție atitudinii mentale, la mintea voastră care se oprește, care dorește să țină ceva numai pentru voi, căreia îi este teamă să dea până la capăt. Această minte care se îngrijorează, care se teme, care păstrează numai pentru propriul sine și care se îngrijește de sinele însuși. Încercați să localizați câteva cazuri specifice care ar putea fi tipice pentru voi.
Toate aceste cazuri de lipsă de generozitate, sau în care nu ați dat până la capăt, sau în care intențiile voastre nu au fost pure – imaginați-le ca semințe negre răspândite în tot corpul vostru. Tot corpul vostru este pătat de aceste imperfecțiuni din curentul vostru de conștiință, de aceste defecte ale capacității voastre de a dărui.
Vedeți-vă pătați de aceste defecte. Ele sunt ca un gudron negru în corpul vostru și cereți-i Lamei să vă ajute să le curățați. Din inima Lamei țâșnește nectarul lumină, dar de data aceasta el vine în cele cinci culori ale curcubeului. Este culoarea îngerului iluminat – lumina în cele cinci culori ale curcubeului. Culorile sunt: roșu, albastru, verde, alb și galben. Dacă vă este greu să vă imaginați, atunci reântoarceți-vă la lumina albă. Dacă puteți, încercați totuși să rămâneți cu lumina care strălucește în cele cinci culori.
Nectarul lumină curge în jos din inima Lamei și pătrunde prin creștetul capului în corpul vostru, și împinge toată murdăria, tot gudronul negru al imperfecțiunilor generozității voastre. Nectarul continuă să curgă ca mierea, târând și împingând toată murdăria.
Încercați să simțiți curgerea nectarului din interiorul corpului. Cum se mișcă în interiorul vostru. Încercați să simțiți cum locurile prin care a trecut nectarul, sunt deja spălate, sunt curate, iar cele la care încă nu a ajuns sunt încă murdare. Priviți cum curge încet în jos.
Când nectarul ajunge în partea de jos a corpului, toată această murdărie iese prin deschiderile inferioare ale corpului, iar atunci când ies ele iau formă de vietăți respingătoare și dezgustătoare, cum ar fi păianjeni negri sau scorpioni sau șerpi, viermi, sau gândaci; ceva ce este respingător pentru voi.
Imaginați-vă că în locul în care stați, se deschide pământul sub voi și toate aceste vietăți intră în pământ, iar acolo stă Lordul morții și prietenii săi, dornici să vă ia viața. Ei arată ca niște prădători răi, ca niște dulăii negrii, sălbateci și amenințători cu colții și ghearele scoase. Ei arată ca monstrul care ține în gheare roata vieții.
Acești monștrii stau acolo jos, cu fălcile deschise și labele în sus așteptându-vă. În schimb, ei primesc toate vietățile respingătoare care au ieșit din trupul vostru. Imaginați-vă cum ei se hrănesc cu acestea, devin satisfăcuți, se calmează și vă lasă în pace. Toate acestea au un înțeles profund, și anume că nu trebuie să murim.
Acum, adăugați mantra și continuați cu această vizualizare de purificare. Această etapă este Mar’n’de, purificarea în jos.
Purificarea integrității morale
Ceea ce am făcut cu privire la perfecțiunea generozității, continuăm cu perfecțiunea moralității. Purificăm deteriorările moralității voastre; fie că ele sunt la primul nivel al moralității – de a nu-i răni pe alții sau la al doilea nivel de moralitate – de a face bine celorlalți.
Încercați cât puteți de mult să rostiți mantra, în timp ce vizualizați curgerea și ieșirea murdăriilor din corpul vostru. Faceți acest lucru câteva minute, și când ați terminat, treceți la purificarea următoarei perfecțiuni, aceea de a nu vă supăra sau perfecțiunea răbdării. Apoi la următoarea perfecțiune – perfecțiunea bucuriei efortului, apoi la perfecțiunea meditației și în final la perfecțiunea înțelepciunii. (pana aici 20 min)
Vom medita acum cincisprezece minute. (15 min)
Din când în când, amintiți-vă de Lama care stă deasupra creștetului vostru, pe cap. Vedeți-i iubirea lui mare și cum nectarul iubirii și al înțelepciunii vine din el și continuă să vă purifice. Dacă simțiți că v-ați blocat sau că v-ați oprit undeva, adresați-vă Lamei și cereți-i să vă ajute.
Este foarte important ca în toate vizualizările pe care le faceți, să nu-l vedeți pe Lama ca o persoană obișnuită. El este Buddha. El este desăvârșit. El este puterea practicii – este abilitatea voastră de a-l vedea pe Lama de pe creștetul capului vostru ca un Buddha.
Terminăm acum vizualizarea Mar’n’de – a curățirii în jos. Dacă simțiți că nu ați terminat încă de curățat, continuați să mai curățați încă un pic și scoateți murdăriile afară. Vedeți-vă corpul curat, clar. Toată murdăria a ieșit. Pământul sa închis. Lordul morții este mulțumit și a vă lasă în pace.Uitați-vă la Lama cât este de fericit de practica voastră. Cât este de bucuros să vă ajute. Simți-vă puritatea, curățenia voastră după această practică.
Acum, invitați-l pe Lama să vină la voi. Vedeți-l cum vine și se așază inimile voastre, răspândind lumină și parfum. Dedicați karma acestei meditații tuturor ființelor.
Puteți să deschideți ochii.
Deci, aceasta este meditația Mar’n’de – purificarea în jos. După cum v-am spus, este foarte important să-l vedeți pe Lama pe creștetul capului vostru, pentru că de aici vine puterea practicii. După cum ați văzut am trecut de la lumina albă la cea în cinci culori, deoarece este lumina îngerilor iluminați. Este ce vom deveni și noi – ființe de curcubeu. Vom face o pauză și apoi vom face Yar`n’de și Pung de.