Lecția 8 – ACI 8

Cursul 8
Moartea și tărâmurile de existență
Nivelul 2 de cunoștințe superioare (Abhidharma)

Conform învățăturilor lui Geshe Michael,
traducere a conferințelor Lamei Dvora Tzvieli
     Lecția 8

Lecția 8

Descrierea timpului și a spațiului, cicluri de eoni

Dacă mai întâi am vorbit despre geografia lumii, acum va fi o lecție de istorie, conform Abhidharmei Kosha. Nu veți primi multe lecții de genul acesta deoarece este un material care nu este întotdeauna predat.

Abhidharma Kosha așa cum a vorbit despre dimensiuni, de la particule sub-atomice, la nebuloase și galaxii pe care le-am atins puțin – vorbește despre eoni, iar asta ne va oferi o perspectivă asupra locului în care ne aflăm și care este soarta noastră.

Cuvântul eon în limba tibetană este:

 

Vom vorbi în continuare despre tipurile de eoni. Când aud spunându-se „Cei din infern trăiesc timp de mulți eoni.” atunci oricine a citit Abhidharma Kosha va zice: „Stai, dar despre ce perioadă vorbești? Pentru că ele sunt diferite. Toate sunt infinit de lungi, dar diferite.”

  1. Eonul distrugerii

Cuvântul lume în limba tibetană este Jik Ten, este baza care se distruge.

    Deci, Jik înseamnă a distruge.

   Jikpay Kalpa înseamnă eonul distrugeri.

Cum este distrusă lumea?

Aceasta este eonul în care lumea este distrusă. Să începem cu: Cum a fost distrusă lumea?
Există o descriere detaliată a modului în care se întâmplă acest lucru, a modului cum lumea va fi distrusă.

Vom da un citat din textul original:

   Jikpay kelpa = eonul distrugerii,
    Nyelwa = infern,
    Sipa  = viață,
    Me    = nu este,
    Ne     = începând de la,
    Nu     = lume,
    Sepa = a încetat.

Asta înseamnă, eonul distrugerii începe în punctul în care nu se mai nasc făpturi în lumea infernului și continuă până la sfârșitul lumii exterioare.

În lecția 6, am descris lumea cu toate formele ei de existență, spunând că există multe astfel de lumi: o galaxie mică, medie, mare. Deci, pe fiecare planetă, în fiecare galaxie există aceste lumi. Pe măsură ce lumea începe să fie distrusă, toate aceste lumi încep treptat să se golească de locuitorii lor. Patru lucruri vor avea loc simultan când o planetă este distrusă:

a. Primul lucru care se întâmplă este că făpturile nu mai ajung în infernul cel mai inferior – la Avich’i. Atunci întrebarea este, unde se vor duce cei care le-a venit timpul să se nască în acest infern? Răspunsul este că ei se vor duce la un alt Avich’i, sau Narme în limba tibetană, dar pe o altă planetă. Acesta este primul lucru.

b. Al doilea lucru care se întâmplă în același timp: oamenii din Dzambuling, adică continentul în care trăiesc oamenii ca noi, la acea vreme, trăiesc aproximativ optzeci de mii de ani. Pe fiecare planetă locuită există un astfel de continent Dzambuling. Nu toate planetele sunt locuite, dar există o mulțime de planete pe care există viață.

c. Al treilea lucru, eonul de continuitate se termină. Pe acesta îl vom descrie în curând.

d. Începe perioada de distrugere. Procesul de distrugere este un eon.

Deci acestea sunt cele patru lucruri care se întâmplă: începe eonul de distrugere, eonul de continuitate se termină, oamenii din Dzambuling trăiesc optzeci de mii de ani, iar Avich’i se golește de locuitorii săi.

Totul începe de jos:

Infernul începe să se golească de la nivelurile inferioare, pornind de la Avich’i și apoi următoarele.

Apoi, spiritele și animalele: celor care li s-a terminat karma se vor naște pe alte planete, iar cele care încă mai au karma de a trăi în astfel de forme de existență, se vor naște tot ca spirite sau animale dar pe alte planete.

Și astfel încet, încet lumea se golește, de jos în sus. De ce de jos în sus? De ce nu începe lumea zeilor să se golească? Pentru că durata de viață în infern este mult mai lungă, și de aceea trebuie să se înceapă de acolo. Oamenii trăiesc mult mai puțin, optzeci de mii de ani, este nimic față de durata vieții din Avich’i. De altfel, nu toată lumea trăiește optzeci de mii de ani, doar oamenii din Dzambuling. O altă cauză posibilă este următoarea: eonul distrugerii începe când rata de viață crește, iar etica morală a oamenilor se îmbunătățește, astfel încât lumile inferioare încep să se diminueze și să se epuizeze de jos.

Ce se întâmplă cu oamenii? Oamenii încep să realizeze primul Samten din lumea formei.

În lumea formei am spus că există patru niveluri, numite Samten. Oamenii încep să mediteze bine și reușesc să atingă primul nivel al tărâmului formei, mor și iau naștere acolo. Astfel treptat, populația de oameni se scurge și [ei toţi] vor merge în lumea formei. Cu alte cuvinte, planeta se golește de oameni. Desigur că acest lucru se întâmplă pe o perioadă foarte lungă de timp.

După care se golește lumea dorințelor, inclusiv tărâmul formei și fără formă.  Oamenii trec treptat la primul Samten, după care și acesta se golește, oamenii trecând la cel de-al doilea Samten și așa mai departe, până când toată planeta s-a golit de toate ființele.

Cât durează acest proces? El durează nouăsprezece ani eoni intermediari.

Eonul intermediar.

Bar kalpa înseamnă eon intermediar.

Și 19 eoni ca aceștia constituie un eon al distrugerii. Cu alte cuvinte eonul de distrugere este foarte lung. De fapt, există 20 de eoni intermediari care alcătuiesc un eon de distrugere. Dar este nevoie de 19 eoni intermediari pentru ca ființele să golească planeta. 

La începutul eonului 20, lumea începe să fie distrusă. Și asta după ce toate ființele au trecut deja pe alte planete.

Prin foc, apă sau vânt …

Există mai multe modalități de a distruge lumea, ea poate fi distrusă de:

  • foc,
  • apă,
  •  sau de vânturi.

Cea mai răspândită descriere este modul în care lumea este distrusă de foc. Focul sfârșitului lumii este considerat un foc imens. Este focul care pune capăt lumii. Când se dorește să fie descris focul imens și cumplit, în literatura budistă, i se spune: „Precum focul de la sfârșitului eonului”.

Focul sfârșitului eonului 

Ce fel de foc este acesta? Dacă lumea va fi distrusă de foc, etapele sunt următoarele:

  • Ploaia se oprește și vegetația se usucă.
  • Apoi, soarele se împarte în doi sori.
  • Ca urmare, este mult mai cald și toate ochiurile de apă, toate mlaștinile și lacurile mai mici se usucă.
  • Apoi apare un al treilea soare și toate râurile se evaporă.
  • Apoi apare un al patrulea soare și toate lacurile uriașe se usucă.
  • Apoi apare un al cincilea soare și se usucă marele ocean.
  • Apoi apare al șaselea soare și Muntele Meru, acest munte imens, este cuprins de fum.
  • Apoi apare un al șaptelea soare și întreaga lume fizică explodează, inclusiv primul nivel al tărâmului cu formă, care se află sus pe Muntele Meru.

Deci, pe scurt, aceasta este descrierea modului în care lumea este distrusă de foc.

Așa cum am spus, există eoni în care lumea este distrusă nu de foc, ci de inundații și apă, iar altele de vânturi puternice. 

Există, de asemenea, eoni de distrugere minoră, unde locuitorii distrug planeta cu arme etc. Oamenii sunt încă acolo și își fac arme și încep să se ucidă reciproc și să se ardă reciproc. Situație care se aseamănă cu cea prin care trecem în zilele noastre.

Se spune că cel de-al doilea și al treilea nivel a tărâmului cu formă, nu sunt niciodată distruse de foc.

  1. Eonul formării.

Chakpay Kalpa este eonul formării. Este eonul în care se formează lumea. Mai întâi am spus cum a fost distrusă, iar acum cum este creată.

    Chakpa = este o prescurtare a Chakpay Kalpa – eonul formării.
    Dangpo = primul.
    Lung = vânt.
    Ne = începând de la.
    Nyelway sipay = viața în infern.
    Bardu = până la.

Asta înseamnă, eonul formării începe cu prima rafală a vântului și continuă până în momentul în care ființele încep să se nască în infern.

Eonul formării continuă pe lungimea a douăzeci de eoni intermediari. În primul eon intermediar, vântul începe să sufle și să se învârtă în cerc. Se formează discul de vânt, apoi discul de aur, apă și așa mai departe (vezi descrierea din lecția 6b ), care durează mult timp. După care încep să se nască în această lume primele ființe.

    Primele ființe

La început, primele ființe se vor naște prin miracol, prin puterea karmei. Ele sunt foarte delicate și foarte frumoase, iar existență lor este ca în paradis. Au un corp care radiază lumină, care strălucește din interior. Pot zbura și sunt foarte fine. 

Solul în sine este mâncarea lor, ele doar ling solul, asta este ceea ce mănâncă. Întreaga planetă este comestibilă. Treptat, încep să facă lucruri rele, iar atunci durata lor de viață se scurtează, corpul lor devine din ce în ce mai grosier.

Mâncarea lor devine tot mai consistentă. Acesta este procesul, dar el durează mult timp.

Se spune că durata acestui eon, a Chakpay Kalpa, este mai mare de zece la puterea treizeci (1030 ) de ani. Acesta este timpul de formare a lumii. 

Pentru a fi distrusă această lume este nevoie de mult timp; aproximativ același timp. Este un proces treptat, foarte lent pentru noi, ca ființe umane.

Primele ființe trăiesc 1030 de ani.

După care durata de viață scade la optzeci de mii de ani.

Eonul de formare se încheie când prima ființă se naște în infernul Avichi. Iar în acel moment durata de viață scade la 80.000 de ani.

       3. Eonul continuității.

Și acest eon are și el douăzeci de eoni intermediari.

Deci avem trei tipuri de eoni:

    – Eonul distrugerii,

    – Eonul formării,

    – Și eonul continuității.

Fiecare dintre ele au douăzeci de eoni intermediari.

În fiecare astfel de eon de continuitate, durata de viață începe să scadă de la optzeci de mii de ani la zece ani. În Abhidharma Kosha este descris acest proces de scurtare a vieții umane și modul în care oamenii învață să fie răi. Cum încep să păcătuiască și să-și acumuleze afecțiuni mentale și așa mai departe – o descriere foarte tristă. Ea mai descrie perturbațiile care se creează în lume, pe măsură ce oamenii încep să producă arme și să-și distrugă propria lume.

Atunci când lumea este creată, durata de viață începe atunci de la 1030 de ani și scade la optzeci de mii – 8×104. Nu este conform cu această scală. Deci, începutul eonului formării, începe cu rata de viață de 1030 de ani, și la sfârșitul eonului formării și începutul eonului continuității rata de viață coboară la 8×104. Nu este aceeași scară.

Așadar, la sfârșitul eonului formării, la mijlocul fiecărui eon intermediar, nr. 2-18, și la începutul eonului distrugerii, rata de viață este de optzeci de mii de ani. Iar atunci începe eonul continuității și rata de viață începe să scadă de la optzeci de mii la zece ani. La sfârșitul fiecărui eon intermediar, cu excepția ultimului, oamenii mor la [vârsta de] zece ani.

Unde ne aflăm noi în toate acestea? Suntem aproape de sfârșitul unui eon?

Unde suntem? Oamenii mor în zilele noastre la vârsta de aproximativ 100 de ani. Deci, am fi aproape de sfârșitul unui eon intermediar, în cadrul unui eon de continuitate. Asta poate dura mult timp. După cum știm, există tot felul de oameni care prezic sfârșitul lumii, dar nu este încă așa, pentru că nu am ajuns încă la o [speranţă de] viață de zece ani. Există războaie, dar nu s-a ajuns încă la un mare dezastru. Va mai dura mult timp.

Întrebarea care se ridică este: Dar în urmă cu o sută de ani, oamenii au trăit doar până la vârsta de treizeci sau patruzeci de ani, și astăzi pragul de vârstă este de aproximativ 100 de ani. Deci vedem o creștere? 

Răspunsul este că în ceea ce privește aceste descrieri, este aceeași ordine de mărime. Ceea ce vedem acum, potrivit acestor descrieri, ar părea că există un mic salt, dar cu ochiul liber nu-l putem vedea, dacă privim dintr-o perspectivă mai largă. În schimb, afecțiunile mentale nu se diminuează, dimpotrivă, se intensifică, iar oamenii inventează arme de distrugere din ce în ce mai sofisticate și așa mai departe. Suntem destul de aproape. S-ar putea să mai avem câteva sute, sau chiar mii de ani în care rata de viață să crească. Acest lucru nu este semnificativ pentru mileniile de pe acestă scală. 

Putem vedea, de exemplu, că fertilitatea este în scădere. Știm asta. La începutul secolului al XX-lea, fertilitatea la fete începea pe la vârsta de șaptesprezece – optsprezece ani. Astăzi este de zece – unsprezece. Vedem că se schimbă, chiar și în secolul trecut. Acesta este indiciu al acestui declin.

Trecerea de la un eon intermediar la altul

Ceea ce se întâmplă în perioada de trecere este că oamenii încep să inventeze arme și să distrugă lumea, și să se distrugă reciproc.

Se spune că unele ființe reușesc să supraviețuiască acestui proces de distrugere provocat de oameni, iar atunci când se întorc din război, îi găsesc pe toți morți. Sunt descrieri foarte emoționante despre cum vin și mângâie și îmbărbătează pe cei care au supraviețuit teribilului dezastru și decid să se oprească din faptele rele. Decid să meargă pe calea cea dreaptă.

Apoi rata de viață începe să urce din nou. Există un proces de creștere destul de rapid de-a lungul eonului. Se ajunge relativ repede la vârful de optzeci de mii și din nou coboară la zece, în eonul următor. Și se continuă așa câțiva eoni, până la eonul de distrugere. Desigur că sunt multe întrebări de pus aici, dar nu există prea multe detalii în Abhidharma despre asta. Deci nu avem de unde să primim răspunsuri. Și să nu uităm că majoritatea textelor care existau înainte de maestrul Vasubhandu erau deja dispărute la acea vreme.

Deci, după cum am menționat, ne aflăm într-o perioadă [cu speranţa de viaţă] de aproximativ 100 de ani de viață. Și suntem întru-unul dintre eonii de continuitate, care are douăzeci de eoni intermediari. Și în care eon intermediar ne aflăm – nu știm, nu scrie în Abhidharma Kosha. Dar va dura câteva miliarde de ani.

           5. Marele eon.

Abhidharma Kosha este scrisă criptic. O modalitate de a citi este următoarea, există:

    – Eonul formării,

    – Eonul distrugerii,

    – La mijloc sunt eonii continuității. Câți eoni ai continuității sunt? Conform acestei versiuni – optzeci.

    – Fiecare dintre ei are douăzeci de eoni intermediari.

Deci Marele Eon este format din toate acestea: eonul formării, eoni continuității, eonul distrugerii. Puteți vedea că este foarte lung. Împreună, se spune că Kalpa Chenpo durează 1060.

Cât durează pentru a se ajunge la iluminare?

De ce sunt toate acestea importante? Ele sunt importante pentru că ne interesează calea spre iluminare. 

Cineva a decis să urce pe calea spre iluminare, dorește să practice și să-și păstreze jurămintele, să-și purifice mintea și să ajungă pe calea Bodhisattva, ceea ce înseamnă că a urcat deja pe calea acumulării, nu? Acum a decis să se purifice.

Cât timp îi va lua până să devină Buddha dacă nu intră în Tantra?

Și iată ce scrie în texte:

    Drangme = infinit, nenumărat,
    Sum            =  trei,
    Sanggye   = Buddha.

Buddha apare ca rezultat al acumulării de binefaceri și înțelepciune pe parcursul a trei „nenumărați” eoni, sensul fiind de trei eoni mari.                                                 

Aceasta este descrierea spusă de Buddha.

Și dacă intră în Tantra? În cel mai bun caz, se ajunge la iluminare în timpul unei singure vieți. Dacă nu, în maxim șaisprezece reîncarnări, care vor fi toate foarte bune.

De ce oamenii decad?

Întrebarea este: de ce oamenii încep să decadă? De ce ființele care trăiau ca în paradis și aveau o viață atât de lungă, erau frumoși, lingeau pământul, se iubeau și erau ca niște licurici strălucitori, de ce au încep ei să decadă?

Răspunsul este că toate aceste ființe nu-și eliminaseră încă semințele suferinței. Ele nu au perceput încă vacuitatea și nu lucraseră cu ea pentru a elimina semințele de a se naște în Samsara. Ele sunt relaxate, au venit dintr-un loc bun și încep să decadă, deoarece aceste semințe rodesc.

A patra lege karmică spune:   karma pe care nu am purificat-o nu va dispărea niciodată singură, până nu o vom purifica. Și poate dura eoni până ea va rodi. Și ceea ce este minunat este faptul că practicând bine Tantra se purifică karma (dacă sunt încălcate jurămintele, nu este bine). Karma mai poate fi purificată și așa cum am învățat la cursuri.

Dacă nu suntem atenți, putem să ne ștergem binefacerile pe care le-am acumulat pe parcursul a nenumărați eoni

Cei dintre noi care tind să fie supărați, să se mânie repede – un moment de mânie față de Bodhisattva (și nu știm cine este Bodhisattva) rade de la rădăcină toate binefacerile pe care le-am dobândit în toate eonurile mari și mici. Dacă am ajutat, am îngrijit, am donat – este de ajuns o singură clipă de mânie pe un Bodhisattva – și am șters totul. Și problema mare este că nu știm cine este Bodhisattva. Și în acest fel ne-am creat din nou cauze pentru a fi aruncați în suferință. 

Și toate aceste lucruri pe care le spunem, au o corespondență cu canalele noastre energetice. De unde se știe acest lucru? Cine a spus acel lucru? Cineva care a practicat mult yoga și meditația și este foarte familiar cu modul în care energia curge prin canale. El vede cum influențează mânia canalele noastre energetice.

  1. Eonul binecuvântat/norocos.

Kalpa = eon,
Sang Po = norocos, bun, binecuvântat.

Ce este un eon binecuvântat? Este eonul în care apare Buddha.

Când apare Buddha?

În diagramă, putem vedea curba ratei de viață care crește destul de repede, de la zece ani la optzeci de mii de ani, și apoi coboară mai încet. Buddha va apărea numai când rata de viață va scădea până la 100 de ani. Buddha nu va apărea atunci când rata de viață este între o 100 de ani și 10 ani, deoarece oamenii nu mai sunt capabili să integreze ceea ce au de învățat. Și nici nu apar atunci când rata de viață este în creștere, deoarece calitatea vieții se îmbunătățește, iar oamenii nu sunt suficient de motivați pentru a practica și de a ieși din Samsara.

Deci, Buddha va veni doar atunci când viața se înrăutățește și oamenii încep să sufere din ce în ce mai mult, iar atunci ei încep să fie mai deschiși să audă învățătură spirituală. 

Oare în eonul de continuitate există eoni mereu binecuvântați? Nu, nu toți sunt binecuvântați. Nu este garantat faptul că perioada în care rata de viață scade, va apărea un Buddha, dar, dacă apare, va fi doar în această perioadă.


Eonul celor 1000 de Buddha.

Se spune că în eonul în care trăim, vor apărea o mie de Buddha. Buddha Shakyamuni a fost numărul patru. În Tantra Kalachakra se vorbește despre 1002 de Buddha care vor apărea în acest eon binecuvântat.

Următorul Buddha va fi Maitreya, care este un Bodhisattva la nivelul zece. El se află acum în paradisul tuturor Bodhisattva. Va mai dura mult timp până să apară, și oricum nu va fi în generația noastră. În text, nu scrie clar dacă eonul celor o mie de Buddha, este în eonul intermediar sau în cel de continuitate, dar este în eonul nostru. Oricum este vorba despre perioada în care viața se scurtează și generațiile se degenerează. 

Și câți dintre Buddha vor transmite Tantra?

Se spune că doar patru din o mie, vor transmite Tantra. Buddha Shakyamuni a predat Tantra. El a apărut ca Vajradhara și apoi a predat Tantra.

Toate aceste ordine de mărime și toate aceste descrieri despre infern și așa mai departe vin să ne ilustreze cât de rară și imposibilă este situația în care ne aflăm acum. Viața noastră este o oportunitate pe care nu ar trebui să o risipim. Acesta este obiectivul tuturor acestor descrieri, si de aceea merită să le dedicăm timp.

Cele cinci degenerări

Iată o descriere a celor cinci de degenerări care se întâmplă în același timp și care există în timpurile noastre:

  1. Viața umană devine foarte fragilă: există multe boli, multe moduri de a muri. Avem SIDA, avem cancer, avem tot felul de alte boli care fac oamenii să moară în masă. S-au inventat antibioticele, apoi a venit SIDA; cancerul care s-a răspândit într-un mod care nu mai fusese înainte.

Încă odată trebuie să ne reamintim că vorbim în termeni de eoni și nu în termeni de câteva secole.

Dacă la început de eon, rata morții era cu mult mai mică decât cea a nașterii, acum este invers.

  1. Al doilea tip de degenerare este faptul că pe lângă bolile fizice, există din ce în ce mai multe afecțiuni mentale; Oameni sunt mai nervoși, mai puțin răbdători, mai geloși, mai aroganți, mai zgârciți, râvnesc la mai mult, urăsc mai mult. Există din ce în ce mai mult astfel de afecțiuni mentale. Chiar și cei care sunt călugări, păstrează mai puțin moralitatea. Este un fenomen al degenerării.
  2. Al treilea tip este că organismul nostru începe să se deterioreze: apar tot felul de deformații fizice; corpurile nu sunt în formă bună, nu sunt coordonate, nu sunt proporționate. Se nasc oameni cu malformații. 
  3. A patra degenerare care apare este că culturile își pierd din calitatea lor hrănitoare: vitaminele scad, valoarea nutritivă a culturilor scade. Și asta este scris în Abhidharma Kosha, înaintea substanțelor chimice care se pulverizează.
  4. A cincea degenerare – concepția oamenilor asupra lumii se degenerează: din ce în ce mai puțini oameni își înțeleg realitatea, au din ce în ce mai puțin interes pentru a fi buni și de a păstra jurăminte. Concepția despre lumea materialistă sau concepția greșită se răspândește. Și sunt din ce în ce mai mulți oameni care uită de calea spirituală sau nu sunt interesați de ea.

Dharma în lume va dispare și ea

Deci, după toate aceste semne, este clar că suntem în această perioadă de degenerare. Rata vieții scade, armele devin tot mai multe.

Din fericire a apărut Buddha și ne-a dăruit Dharma, oferindu-ne la acea vreme o cale de ieșire.

În cursul șase se descrie că în același timp Dharma va dispare din lume. Treptat Dharma va fi pe cale de dispariție. Mai întâi se estompează în inimile oamenilor. Există încă cărți, dar oamenii nu le mai înțeleg și nu le aplică în viața lor. Ei pot spune rugăciuni, dar nu trăiesc neapărat în conformitate cu Dharma. În perioada lui Buddha, oamenii l-au auzit spunând lucruri o singură dată și ei și le aminteau perfect, nici măcar nu-și luau notițe.

Buddha a rostit cele patru adevăruri nobile doar de patru ori, iar oamenii care l-au ascultat au ajuns la iluminare.

Suntem într-o generație degenerată și avem nevoie de multă învățătură. Avem nevoie de optsprezece cursuri pentru a ne pregăti pentru Tantra și alte optsprezece cursuri pentru a finaliza Tantra și trebuie să facem retreat-uri lungi.

Norocul nostru este că avem Tantra

Este destul de trist să auzim toate aceste descrieri. Și când ne gândim la duratele de timp extrem de lungi, atunci ne devine foarte clar că ceea ce avem într-o singură viață nu este nimic, este doar pentru o clipă. Câți ani trăim? O clipită. Dar avem tantra.

Dacă studiați bine Lam Rim -urile, asta este ceea ce se învață la cursurile deschise, calea treptată spre iluminare, și începeți treptat să vă purificați, să vă țineți carnețelul, să vă păstrați jurămintele, să vă curățați mintea,

Începeți să învățați să meditați și să meditați bine și mergeți la retreat-uri, veți acumula karma care vă va împinge să ieșiți din suferință, să ieșiți din toată această poveste pe care am descris-o pe parcursul acestui curs.

Toți eonii, toate infernurile și toate celelalte, nu au fost descrise pentru a scrie cărți de istorie, ci scopul lor este de a le auzi pentru a nu ajunge la ele.

Calea Tantrică este minunată, plină de compasiune, de virtuți, curaj și dăruire

Calea Tantrică este incredibilă, magică, minunată – dar nu este ușoară. Necesită mult curaj și multă putere. Tocmai datorită faptului că este atât de rapidă – și purificarea karmică se întâmplă repede.

Aceasta este calea cea mai scurtă și cea eliberatoare de suferință.

Dacă cineva poate să intre în Tantra, are curajul și își ia angajamentul de a o face, acesta este cel mai bun lucru pe care îl poate face pentru toți cei pe care îi iubește. Este de a-i scoate din orice formă de suferință.

Așa că puteți face asta pe calea Bodhisattva – care va dura trei eoni mari și vă veți purificați așa, sau intrați în Tantra și va merge mult mai rapid.

Tantrica întotdeauna va trebui să aleagă calea cea mai înaltă.

Și atunci când alegeți, majoritatea persoanelor care nu înțeleg moralitatea cea mai înaltă, vă vor judeca. Și trebuie să înțelegeți ceea ce faceți și să fiți atât de plini de compasiune, încât sunteți gata să stați pe poziție singuri, cu curaj. Aceasta este calea, așa este ea.

Și dacă veți fi atrași de ea, și inima voastră va spune că a venit timpul – nu ezitați, pentru că dacă ezitați veți rămâne în urmă. Vor veni unii, și vă vor spune într-un fel, alții în altfel, și veți rămâne în urmă. Dacă vocea inimii vă spune “Du-te!” atunci mergeți pe această cale, pentru că nu întâmplător o auziți. Majoritatea oamenilor nu aud acest apel.

Cu toții avem îndoieli. Până vom ajunge destul de departe pe cale, vom fi afectați de îndoieli. Cât de departe? Până la calea perceperii. Până la perceperea vacuității, fiecare dintre noi va avea îndoieli la un nivel sau altul.

Deci, ce să facem cu aceste îndoieli? Va trebui să avem multă compasiune pentru toate ființele și să acumulăm multe binefaceri.

Karma de a fi bun cu alții acumulează virtuți, iar profesorii vor începe să vină, și ei ne vor ține de mână. Și acolo unde suntem slabi și nu avem încredere în noi și avem îndoieli – dacă vine un profesor și avem karma de a ne deschide spre el și de a avea încredere în el – atunci el ne va lua de mână. Pentru că Buddha apare în fața noastră sub forma învățătorului, iar acesta ne va lua de mână și ne va conduce spre iluminare.

Pentru reușita căii este nevoie de un învățător și de devotament față de el 

Un înțelept indian spunea: “Vrei să ajungi la iluminare? Ştii unde să mergi? Nu ai nici hartă și nici ghid.” Este ca și cum te-ai duce într-o țară necunoscută, pentru prima oară. Deci, poate cineva a creat o hartă, dacă nu există o hartă – există bătrânii din triburi care te pot ghida.

Dar în ceea ce privește iluminarea nici nu știi ce să ceri! Nici nu știi unde vrei să mergi. Nu există nici o hartă. Mergi pe un teritoriu complet necunoscut. Nu avem idee în ce direcție să ne îndreptăm. Pentru că dacă am fi știut, am fi fost deja acolo, nu este așa? Avem nevoie neapărat de un ghid care a parcurs calea cu mult înaintea ta și te poate lua acolo. Trebuie să ai un ghid.

Deci, înțelepciunea este să te dedici și să ai încredere într-o astfel de persoană, și asta este o mare înțelepciune.

Oamenii spun: „Eu nu fac asta … eu sunt independent”. Desigur, că este  nevoie de mult curaj să te dedici persoanei potrivite. Pentru a fi capabil de a face acest lucru este nevoie să acumulezi multe binefaceri. În caz contrar, te vei revolta imediat când învățătorul îți spune ceva incomod și el îți va spune lucruri incomode! De ce? Pentru că ceea ce ai făcut deja ți-a fost foarte comod, și iată-ne din nou în Samsara.

Calea este sinuoasă. Pe ea vor apare obstacole la care nu ne-am fi așteptat. 

Deci, ce aduce o persoană la un astfel de devotament și credință în profesor?   Multe binefaceri.  Trebuie să fim buni.

Finalul este minunat, finalul este uimitor. Chiar și cel mai mic indiciu al gustului finalului este mai uimitor decât orice plăcere samsarică.

Numai compasiunea noastră ne va aduce acolo, înțelegând suferința.


Nu este nimic care să merite să fie făcut în această viață …

Printre altele, acest curs, ilustrează cât de mare este suferința în Samsara și dacă nu vom face nimic, vom cădea din nou în ea. Atâta timp cât avem o viață umană, inteligență, profesori și așa mai departe, de ce să nu facem asta acum?

Toate aceste învățături vin să ne dea puterea de a face această cale incredibilă. Ea este cel mai captivant lucru pe care îl putem face în această viață. Nu este nimic mai minunat. Ce altceva vom face? O altă călătorie în străinătate, și apoi vom cădea? Ce altceva mai putem face în această viață?

Nu știu dacă pot spune asta și mai tare.