Lectia 5 – ACI 2

Cursul 2: Diamantele Iluminării   
Primul nivel al perfecțiunii înțelepciunii

(Prajna Paramita) 

Inspirate după învățăturile lui Geshe Michael,
traducere a conferințelor Lamei Dvora Tzvieli

Lecția 5

Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții .

 

Subiectul lecției 5 și 6 este Nirvana.

 

Nirvana

Ce este Nirvana?

Cuvântul Nirvana în sanscrită este format din două rădăcini.

Să începem cu Van.

Van = a expira, a sufla.
Nir este ca și cum am sufla în lumânare ca să o stingem. Deci, Nir înseamnă a stinge.

Deci, Nirvana este a stinge.

În literatura yoghină, Nirvana este descrisă ca o stare în care corpul și mintea încetează. Unii cred că Nirvana este o stare în care totul a încetat, nu mai există minte, nu mai există corp. Acest lucru nu este adevărat. Dar ceea ce este adevărat este faptul că până ajungem la Nirvana, suferim.

 

Tibetanii au ales să traducă Nirvana ca „a transcede suferința”.

Nyang-de

Nyang de este o abreviere a cuvântului Nyang-ngen le depa care înseamnă a transcende tristețea. Este Nirvana în tibetană.

 

Obstacolele afecțiunilor mentale

 

Afecțiunea mentală se spune în limba sanscrită Klesha. Iar în limba tibetană:

Nyon mong

Ce este afecțiunea mentală? Orice ne tulbură liniștea sufletească.

Există afecțiuni mentale și există semințe ale acestora, ce se numesc:

Bak chak

Bak Chak = amprentă, urmă, impresie karmică.

Bak chak este ceva care nu este o afecțiune mentală în acest moment, dar care poate produce o afecțiune mentală.

De exemplu, poate că momentan nu sunt supărat, dar mă pot supăra, adică încă  am semințe pentru afecțiunea mentală, nu le-am eliminat.

Aceste semințe, sunt amprentele care sunt lăsate în minte după fiecare act făcut și sunt materia primă pentru karma care va rodi apoi pentru noi.

De fiecare dată când ne enervăm, după ce am terminat să ne enervăm – a rămas o amprentă în fluxul nostru de conștiință. Totul rămâne înregistrat chiar dacă am uitat. Amprenta rămâne ca Bak chak, sub formă de sămânță. Această sămânță acumulează energie, iar când condițiile s-au format, această sămânță va germina și atunci mă voi supăra sau cineva va fi supărat pe mine.

Există un cuvânt care include atât afecțiunea mentală, cât și semințele ei:

Nyundrip

Drip = pată.

Nyun = vine de la cuvântul Nyon mong – afecțiune mentală.

Nyundrip = pete în conștiința noastră care sunt asociate afecțiunilor mentale.

Ce înseamnă „pată”? Fie că am o afecțiune mentală dezvoltată în acest moment, fie că am o sămânță, un potențial pentru afecțiunea mentală. Împreună se numesc Nyundrip. Îl mai putem numi și obstacole legate de afecțiunile mentale.

De ce obstacole? Pentru că sunt obstacole în calea Nirvanei. Pentru că atât timp cât le avem în minte nu suntem în Nirvana.

Afecțiunile mentale sunt fizice sau mentale? Sunt mentale, dar ce sunt semințele lor?

Ele nu sunt nici fizice și nici mentale. Sămânța este amprenta care rămâne în minte. Și ea nu este mentală pentru că un factor mental este ceva care există în prezent în conștiința mea, deci este potențial pentru ceva mental. De aceea nu sunt considerate nici una și nici alta.

Atât afecțiunile mentale, cât și semințele lor sunt obstacole în calea Nirvanei. Sunt lucruri care ne împiedică să ajungem la Nirvana. Deci, desigur, practicantul se străduiește să le elimine pe ambele.

Cineva care a eliminat aceste lucruri sau unele dintre ele, spunem că a ajuns la „încetare”, încetarea afecțiunilor mentale și a semințelor lor.

 

Definiția Nirvanei

Iată definiția în tibetană:

nyundrip malupar pangpay so-sor tangok

Nyundrip       = obstacolele afecțiunilor mentale,
Malupar         = fără excepție,
Pangpay         = eliminare,

So-sor              = individual,

Tangok           = este practic o combinație de două cuvinte.
Tak                   = analiză,
Gok                  =
încetare.

 Pe scurt, iată definiția Nirvanei:

Încetarea rezultată în urma analizei individuale, și care constă în eliminarea completă a tuturor obstacolelor afecțiunilor mentale, fără excepție”.

Întrebare: În definiție se spune „eliminarea completă a tuturor obstacolelor”. Cum putem ști că am ajuns în acest loc?

Răspuns: Mai înainte am vorbit despre meditațiile greșite, pe care nu vrem să le încurajăm? Problema cu meditațiile greșite este că ele ne fac să ne simțim bine. Când medităm, nu suntem supărați, afecțiunile mentale nu sunt active și în același timp credem că le-am eradicat, credem că suntem în Nirvana deși nu este Nirvana, pentru că semințele lor sunt încă acolo.

Așa se povestește despre un yoghin care stă ani în peșteră și face meditații greșite, dar fără să înțeleagă vacuitatea și fără să-și elimine semințele. Este calm, în pace și se simte grozav de bine. Între timp, părul îi creștea pentru că stătea acolo în peșteră, în Samadhi și era foarte mândru de părul lui.

Când ieși din meditație, văzu că șoarecele îi mâncase o parte din păr, așa că se înfurie pe șoarece. Povestea spune că el căzu direct în infern. Și asta pentru că nu și-a eliminat semințele afecțiunilor mentale. Deci, nu a știut că nu și le-a eliminat.

Cum putem ști? Dacă am perceput vacuitatea, nu ne mai înșelăm. Dacă nu am perceput-o, este foarte ușor să ne înșelăm.

 

Încetări

Încetarea înseamnă a nu mai continua o acțiune. Am oprit-o în mod ireversibil. Nu se mai întoarce. Nu mai există supărare și nu mai există nici deprinderea de a ne mai supăra. Şi asta pentru totdeauna. Nimic nu ne mai supără. Deci, aceasta este încetarea.

În Nirvana – am ajuns la încetarea tuturor afecțiunilor mentale și a tuturor semințelor lor.

 

Analiza individuală

Și cum se întâmplă acest lucru? În definiție ni se spune „în urma analizei individuale”.

Ce este analiza individuală?

Aici ni se vorbește de ceva foarte specific. Acestea sunt cele patru adevăruri  nobile ale lui Buddha. Vă amintiți care sunt ele?

Cele patru adevăruri nobile:

    • Adevărul suferinței,
    • Adevărul sursei suferinței,
    • Încetarea suferinței, și
    • Calea de încetare a suferinței.

Deci acestea sunt cele patru adevăruri nobile ale lui Buddha și fiecare dintre ele are patru aspecte. Ele sunt detaliate în textul „Abhisamayalamkara ”, și nu vom intra în el aici.

Cel care a perceput vacuitatea, cu ajutorul vederii lui clare va trece peste toate adevărurile, eliminând una câte una cauzele suferinței. Una câte una, prin analiză individuală.

Datorită înțelegerii noastre a karmei și a vacuității, ne vom elimina afecțiunile mentale una cate una. Începem să înțelegem că acumulăm karma negativă prin afecțiunile noastre mentale și semințele lor, iar prin această înțelegere le eliminăm una câte una. Acesta este sensul analizei individuale.

Întrebare:  Când ne referim, la una câte una, ne referim la tot ceea a ce am acumulat de eoni?

Răspunsul este, da și nu. Nu este nevoie să ne reamintim de toate faptele pe care le-am făcut, pentru că este greu. Cu toate că Arya Bodhisattva începe să-și amintească de ele. El are domenii legate, de exemplu, de rănirea vieții. Deci, când începe să elimine, el elimină un domeniu întreg. Deci nu trebuie să trecem prin toate viețile trecute.

Există două tipuri de încetări:

A. Cele obținute prin perceperea directă a vacuității, după care se folosește analiza individuală și așa mai departe.

B. Și cele obținute înaintea perceperii vacuității.

Desigur, că cele mai importante, sunt cele care se întâmplă după perceperea directe a vacuității.

Ce se întâmplă atunci, când începem să vedem cu ochii minții noastre, cele patru adevăruri nobile?

Vedem că suferim, vedem suferința din mintea noastră, vedem că murim, de exemplu. Vedem direct că mintea noastră este nemulțumită prin definiție.

Ați văzut copii bucuroși alergând prin parc? Cât timp le ia până se lovesc și încep să țipe, sau cineva le ia jucăria și încep să plângă? Ei știu să se bucure și este foarte ușor să le întunecăm bucuria.

Se pare că până nu percepem vacuitatea direct, până nu devenim Arya, nu știm ce este fericirea cu adevărat. Dacă vă uitați la clipele de fericire pe care le-ați avut – ele nu se apropie nici pe de parte de cele ale unui Arya.

Dacă întâlniți un Lama Arya îi veți vedea fericirea izbucnind prin toți porii lui.

După cum am spus, după perceperea vacuității, omul își vede suferința, vede nemulțumirea cronică a minții; Mintea samsarică nu știe cum să fie fericită. Arya înțelege de unde vine insatisfacția, nemulțumirea minții, de unde vine această suferință. El înțelege că această suferință vine din propriile lui afecțiuni mentale. Și, de asemenea, vede cum le va putea opri în viitor.

Arya care a perceput vacuitatea direct

    • vede clar suferința,
    • vede de unde vine suferința,
    • vede cum o va opri,
    • Și vede calea cum să o oprească.

Deci, ce nevoie mai este de altceva? Este doar o chestiune de practică. Arya știe deja că a ieșit. E deja afară. Cu toate că mai are multe de făcut, știe că își va finaliza practica.

Atunci când iese din experiența vacuității, este încă în Samsara. Dar acum are abilități, are puteri. Metafora folosită este ca și cum ar avea acum o bombă atomică în mână și cu ajutorul ei își poate elimina toate afecțiunile mentale. Are arme foarte puternice.

 

Cea mai grea afecțiune mentală: concepția greșită

Care este cea mai mare problemă a noastră? Ignoranța. Care se exprimă prin ce? Prin credința în concepții greșite. Greșeala pe care o facem, cea mai grosolană greșeală, este să nu credem în legile karmice, în legea cauzei și a efectului; A spune „Nu contează ce fac”, sau „nu cred că există o cale de a opri suferința” – este ignoranță, este o concepție greșită. Ceea ce numim Lokta.

 

Pericolul de a tăia rădăcina binefacerilor

Fiecare dintre noi are multe binefaceri, altfel nu am fi ajuns la Dharma, dar suntem cu toții în pericolul de a reteza rădăcina binefacerilor acumulate. Când se poate întâmpla asta? Atunci când, de exemplu, cineva se înfurie pe un Bodhisattva. În urma acestui act, el și-a șters toate binefacerile pe care le-a acumulat de eoni. Și nu știm cine este Bodhisattva. Putem avea multă critică și supărare față de cineva care este de fapt un Bodhisattva, iar acest lucru este un mare dezastru pentru noi!

Cu toți suntem într-un asemenea pericol pentru că nu știm cine este un Arya. Nu știm cine este Bodhisattva. Deoarece nu am înțeles încă pe deplin vacuitatea și karma, s-ar putea ca într-o zi să ne întoarcem de la concepția corectă, pentru că încă nu am interiorizat-o bine, nu am interiorizat-o încă profund și s-ar putea întâmpla ca la un moment dat să spunem: „La naiba cu toate prostiile astea, mă duc și fac ce vreau.”

Lama Dvora Hla spunea: „Am întâlnit astfel de oameni, care erau deja profund în Dharma, erau profesori de Dharma și, când le-a venit timpul de încercare, și-au tăiat rădăcina binefacerilor. Ți se frânge inima când vezi astfel de lucruri, și cu toții suntem în pericol să ni se întâmple asta”.

În cariera noastră spirituală, va veni momentul în care acest pericol trece, și el se întâmplă chiar înainte de a fi percepută vacuitatea. Și aceasta este un fel de încetare care are loc înainte de perceperea directă a vacuității.

Am spus că există două tipuri de încetări

    1. Cele de după perceperea vacuității,
    2. Și cele obținute înaintea perceperii vacuității.

Acum vorbim despre al doilea tip. V-am dat ca exemplu, momentul în care deja trece pericolul că vom tăia rădăcina binefacerilor.

Putem vedea în diagrama de mai sus, că există 4 etape pe Calea pregătirii. Când ajungem în locul arătat de săgeată, înțelegerea noastră este deja suficient de profundă, deși nu este încă directă, ca să am trecem de pericol.

Deci, a izbucni împotriva unui Bodhisattva sau a critica puternic un Arya Bodhisattva, am șters binefaceri ce le-am acumulat pe parcursul a mii de eoni.

 

Oare Arya este numai cel pe care îl văd Arya?

Faptul că nu văd pe cineva ca pe un Arya, asta nu înseamnă că el nu este un Arya. Doar pentru că nu înțeleg forța gravitației, asta nu înseamnă că nu sunt supus forței ei. Doar pentru că eu nu văd Buddha, nu înseamnă că nu există Buddha.

Este adevărat că Buddha nu există prin sine însuși, dar asta nu înseamnă că nu există. El există, numai că eu nu-l pot vedea. Este suficient că altcineva știe despre el. La fel ca gravitația.

Pruncul nu înțelege forța gravitației – și cu toate acestea el este supus ei. De aceea, mama trebuie să-l supravegheze tot timpul. Cum poate să fie supus forței de gravitație, dacă el nu o înțelege? Pruncul proiectează această forță fără să-o înțeleagă, altfel nu ar fi căzut și s-ar fi lovit. În concluzie, Arya există în lumea noastră pentru că îl proiectăm, chiar dacă nu suntem conștienți că facem asta.

 

Nu orice încetare este Nirvana

Un alt exemplu de încetare înainte de perceperea vacuității, este că atunci când ajungem în locul indicat de săgeată pe Calea pregătirii, nu mai putem cădea într-o existență inferioară.

Ce înseamnă pe Calea pregătirii? Am dobândit Shine, am ajuns la nivele de meditație foarte înalte, și am progresat și dincolo de ele. În starea meditativă profundă, am analizat vacuitatea și am ajuns să o înțelegem destul de profund, dar încă nu am experimentat-o direct. În acest moment nu vom mai putea cădea în tărâmurile inferioare.

Deci, acesta este un exemplu de încetare care se pot întâmpla înainte de perceperea directă a vacuității.

 

A neutraliza semințele karmice

Ni se spune că, pentru a ajunge la Nirvana, trebuie eliminate toate afecțiunile mentale și toate semințele lor. Lucru care este greu de făcut. Unii spun că este imposibil. Afecțiunile mentale – da, dar semințele lor, sunt imposibil de eliminat.

Atunci, ce putem face? Învățăm să neutralizăm semințele, să nu mai dea roade niciodată. Ele pot rămâne pentru totdeauna, dar să nu ne mai facă rău niciodată.

 Sinonime pentru Nirvana

Moksha în sanscrită, înseamnă libertate.

Tarpa

Tarpa în tibetană înseamnă de asemenea libertate.

Ambele cuvinte sunt sinonime pentru Nirvana.

 

 Din ce ne eliberează Nirvana?

Ne eliberează de Samsara, ne eliberează de afecțiunile mentale, ne eliberează de mintea care este forțată să fie contaminată de karmele acumulate.

Libertatea spre care aspirăm nu înseamnă că facem ce vrem. Asta nu este libertate. Atâta timp cât mintea noastră este prinsă în cătușele afecțiunilor mentale care ne sunt impuse de karma, nu contează ce facem – suferim.

Deci, libertatea nu este ca democrația, votăm pentru cine vrem, să mergem unde vrem, sau să pierdem câți bani vrem.

Libertatea, înseamnă libertatea de afecțiunile mentale, de ceea ce ne tulbură liniștea sufletească.

Plăcerea Nirvanei este incredibilă. Și asta este libertatea.

Când vorbim despre Moksha, Tarpa, Nirvana – despre asta vorbim.

 

Ce este și ce nu este Nirvana

– Unii spun că Nirvana înseamnă moarte. A muri în sensul că trupul este mort. Greșit! Nu trebuie să murim când ajungem la Nirvana. Și vom mai vorbi despre asta.

– De asemenea, este greșit să credem că Nirvana este sfârșitul minții. Mintea continuă, dar acum este pură, acum este altceva.

 

Nirvana naturală

Există ceea ce se numește Nirvana naturală. În limba tibetană:

Rang shin nyangde

Nyangde    = Nirvana,
Rang shin  = natural.

Nirvana naturală nu este Nirvana, este o denumire greșită pentru că nu este Nirvana adevărată.

Nirvana naturală se referă la adevărul suprem sau realitatea ultimă.

Adevărul suprem înseamnă că lucrurile sunt goale de orice existență proprie de sine. Acesta este adevărul suprem. Cine l-a creat? Nimeni. El nu are nicio cauză. El există mereu, pentru că întotdeauna lucrurile au fost goale.

Spre deosebire de orice lucru samsaric care este cauzat, adevărul suprem nu este cauzat. El nu a început vreodată, și nu va dispărea vreodată.

Deci, Rang shing nyangde înseamnă Nirvana naturală, și este un sinonim pentru adevărul suprem. În literatura budistă există și alte sinonime pentru Niravana naturală, cum ar fi:

    • Perfecțiunea înțelepciunii naturale,
    • Corpul Dharmei naturale,
    • Adevărul suprem/realitatea ultimă.

Acestea sunt toate sinonime, dintre care niciunul nu este Nirvana.

Buddha are patru corpuri, dintre care unul este ceea ce noi numim Svabhavakaya, este corpul de esență al lui Buddha. Corpul de esență al lui Buddha conține:

    • Vacuitatea lui Buddha, și
    • Încetările lui Buddha.

(Detalii asupra celor 4 corpuri ale lui Buddha se găsesc în lecția 3,b cursul 6)

Vacuitatea, lipsa existenței propri și încetările, toate sunt negative. Acest corp este uneori numit și Nirvana naturală.

 

Cum se ajunge la Nirvana?

Cum se obține Nirvana? Cum ajungem acolo ?

Buddha ne-a conturat calea spre Nirvana. În faimoasa Sutra Regelui concentrării se spune că pentru a ajunge la Nirvana avem nevoie doar de trei lucruri:

1. Dobândirea înțelepciunii care înțelege lipsa de sine

Este nevoie de a ne baza pe înțelepciunea care înțelege lipsa de sine. Pentru noi ar fi ca și cum înțelegem vacuitatea. Deoarece este vorba aici și despre „ascultători” și despre „ cei deveniți de la sine Buddha”, vom spune: înțelepciunea care înțelege lipsa de sine, pentru că și ei pot ajunge la Nirvana.

2. Bazat pe ambele antrenamente

Această înțelegere a lipsei de sine, ar trebui să se bazeze pe ceea ce numim: cele două antrenamente. Care sunt cele două antrenamente?

  • Practica moralității, a eticii, și
  • Antrenamentul de concentrare, adică meditația.

3. A ne obișnui cu antrenamentul în această înțelepciune

Al treilea lucru de pe listă este: să ne obișnuim să practicăm această înțelepciune. Deci:

    1. Primul lucru a fost să dobândim înțelepciunea lipsei de sine,
    2. Această înțelepciune se bazează pe antrenamentul eticii și concentrării,
    3. Iar după ce am obținut această înțelepciune, acum trebuie să o practicăm mult. Deci al treilea lucru, este să ne obișnuim să practicăm această înțelepciune care este Calea practicii, a patra cale.

Această sutra spune că trebuie să analizăm unul câte unul tot ceea ce este legat de lipsa de sine. După care trebuie să practicăm iar și iar ceea ce am analizat, ceea ce am înțeles prin analiză.

 Sutra ne spune că aceasta este unica cale către libertate, nu există altă cale. Ea spune:

Să presupunem că poți analiza unul după altul
Lipsa de sine a lucrurilor,
Și după care te obișnuiești
Cu ceea ce ai analizat individual.
Aceasta este calea de a ajunge la libertate;
Nirvana dincolo de orice durere.
Nu există altă cale care să-ți aducă această pace.

Deci, ce ne spune Buddha? Ce ar trebui să facem dacă vrem să ne eliberăm? Este nevoie:

    1. De a practica etica, moralitatea. Am vorbit înainte despre cele trei niveluri de moralitate. Deci, trebuie practicată moralitatea la toate nivelurile.
    2. De a practica meditația, pentru a putea să ne dezvoltăm la maxim concentrarea.
    3. Pe baza acestor două, ar trebui să ne dezvoltăm înțelepciunea care înțelege lipsa de sine.
    4. Și să le practicăm iar și iar.

Și Buddha ne spune: Nu există altă cale!

 

Samsara are sfârșit

Când a început mintea noastră? – Mintea nu are început, a fost întotdeauna, pentru că înainte de fiecare clipă a minții a existat o altă clipă minții. De aceea mintea nu va avea un sfârșit.

Atunci când am început să fim în Samsara? Dintotdeauna am fost în Samsara. Deci, Samsara nu are început, dar are un sfârșit.

Cum putem pretinde așa ceva? Pentru că cauzele existenței în Samsara, se bazează pe eroarea minții, pe neînțelegere. Ele se bazează pe minciuni. Ele se bazează pe o înțelegere falsă a realității. Pe când atunci când suntem în Nirvana, am eliminat minciuna, am eliminat eroarea. Și adevărul este mai puternic decât minciuna.

De mult facem greșeli, și continuam să greșim. În budism, acest lucru este comparat cu norii care acoperă cerul, dar într-o zi ei se vor împrăștia. Atunci când afecțiunile mentale se vor împrăștia, va rămâne numai cerul senin.

Este ca și când ne-am afla într-o peșteră întunecată și, când vine momentul, aprindem lanterna și întunericul dispare. Lumina este mai puternică decât întunericul. Adevărul este mai puternic decât minciuna.

Tibetanii spun: „Minciuna stă pe un picior, iar adevărul pe două.”

Și această zi va veni pentru fiecare dintre noi. Nu contează cât am greșit și de cât timp am greșit, va veni acest moment, pentru noi toți, în care vom vedea adevărul și vom ieși din Samsara.

Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții .