În această prelegere vom avea ocazia de aprofunda înțelegerea substanței vieții, vacuitatea. Geshe Michael explorează principiul „calității și caracteristicii”, sau chi jedrak în tibetană. Uneori acest principal este tradus prin „general” și „specific”.
Geshe Michael a descris întotdeauna această învățătură specială ca fiind ușa spre perceperea directă a vacuității, una dintre cele mai importante pentru a ajunge la cea mai înaltă înțelegere intelectuală a vacuității. Atingerea acestui nivel se numește „cel mai înalt dharma” sau „chu chok” în tibetană. De fapt, nivelul „celui mai înalt dharma” apare chiar la sfârșitul celei de-a doua căi, calea pregătirii, cu puțin timp înainte (să spunem în aceeași zi cu câteva ore înainte) o persoană merge să stea în meditație profundă și percepe vacuitatea direct . La acest nivel, persoana înțelege pentru prima dată perfect, în mod direct, procesul prin care percep în mod constant indicații ale unui obiect, apoi le idealizează ca „general” în mintea sa și confundă această idealizare cu obiectul real. Acest proces este modul exact în care operează realitatea înșelătoare. Deci, deși persoana a trăit în realitate înșelătoare pentru totdeauna până în acest moment, nu a văzut niciodată în mod direct ceea ce face.
Pentru această învățătură, Geshe Michael folosește un exemplu de „ceas” și descrie modul în care cheia deblocării ușii spre vacuitatea este înțelegerea a ceva foarte important despre diferența dintre „un ceas” și „ceas”. Apoi va descrie modul în care putem folosi de fapt această înțelegere aparent abstractă în viața noastră reală pentru a fi oameni mai fericiți, mai utili pentru ceilalți; și cum ne poate ajuta să creăm o lume perfectă.
Există ceva foarte important la diferența dintre „ceas” și „ceas”. Întrebarea este cum o putem folosi? Cum ne poate ajuta să fim oameni mai fericiți, mai de ajutor celorlalți; cum ne poate ajuta să creăm o lume perfectă? Aflați în timpul acestei învățături rare și prețioase.