Tong Len: a da şi a lua
Inspirate după învățăturile lui Geshe Michael
Traducere a conferințelor Lamei Dvora Tzvieli
Lecţia 5, partea B
Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții.
Am discutat în lecțiile trecute despre felul în care practicăm meditația Tong Len și cum să extindem cercul pentru a ne dezvolta compasiunea noastră până la maximum.
- Primul mod a fost să începem cu noi înșine și am continuat în a include cât mai multe persoane în cercul nostru de compasiune.
- În cazul în care doriți să rămâneți în lumea ființelor umane, al doilea mod este de a merge geografic. Puteți să începeți cu cei din cartierul vostru, cu cei din orașul vostru, din țara voastră, de pe continentul vostru, de pe planeta noastră, din galaxia noastră.
- Al treilea mod este de a merge după diferitele forme de existență. Cercul compasiunii va trebui să fie în cele din urmă infinit și să cuprindă toate făpturile. Vom include animalele, spiritele flămânde – preta, ființele din infern și zeii.
Diversele lumi ale samsarei
Vom vorbi în continuare pe scurt despre Roata vieții. Imaginea Roții vieții este una dintre cele mai faimoase în budismul tibetan. În fiecare mănăstire tibetană ea este expusă lângă ușă. În această imagine este reprezentat Domnul morții – Yama. El este cel ce ține în ghearele lui samsara și este reprezentat cu chip de taur, cu colți, gheare, cu coadă și încununat de o coroană de cranii omenești. Dacă va uitați mai bine veți vedea flăcări care ies din diverse locuri. El este cel care ne tine pe toți în labele și fălcile lui. Yama să află în noi toți, deoarece din clipa în care ne-am născut purtăm cu noi condiția de a muri. El vine cu noi din clipa în care ne-am născut. Nu există nici un loc în care să scăpăm de el.
Această roată conține universuri diferite în care trăiesc creaturi vii. Ceea ce noi cunoaștem, mai mult sau mai puțin, este existența umană de pe planeta noastră. În această imagine este reprezentată lumea animalelor. Din experiența noastră față de ele, știm că sunt diferite de noi și că înțelegerea lor este alta decât a noastră.
Această formă a existenței noastre suferinde care se degradează, și în care totul vine din karma, se numește Samsara în limba sanscrită. Tot ceea ce există în samsara vine din forțele karmice care se ridică și coboară, care aduc lucruri și iau lucruri.
În samsara sunt și alte forme de existență pe care nu le putem vedea. Cei care sunt în meditație adâncă pot să le vadă. În această imagine a Roții, lumile sunt reprezentate în diverse sectoare. Motivul pentru care vom intra puțin în această cunoaștere este pentru a le include în meditația noastră.
Infernul
În partea de jos a roții este reprezentat infernul. În budismul tibetan există descrieri foarte exacte ale infernului, tipurile de infern, cine va ajunge acolo, modurile de suferință, cât timp vor suferi acolo. Aceste descrieri incredibile sunt foarte asemănătoare infernului descris de Dante. Asta înseamnă că au existat destui oameni spirituali care s-au cufundat în meditație adâncă și au văzut aceleași lucruri, indiferent de religia lor. Se spune că există două tipuri de infern, cel cald și cel rece.
Spiritele flămânde
O altă lume reprezentată în imaginea Roții vieții este cea a spiritelor flămânde sau Preta. Acestea au fost oamenii care toată viață au fost zgârciți, care și-au păstrat lucrurile numai pentru ei fără să dea și altora.
Această minte, preocupată toată viață de a strânge multe lucruri, de a nu da altora, de a consuma în exces, de a cheltui mult, în momentul în care va părăsi corpul va trece în această lume a prete-lor/spiritelor. Societatea în care trăim astăzi este o societate mare de consum, risipind resursele într-o forma exagerată, aducând zgârcenia și risipa la cote maximale.
Lumea spiritelor este o lume plina de suferință. Acestea au corp și pot trece prin ziduri. Sunt ca fantomele. Uneori se pot vedea noaptea. Și câteodată și copii le pot sesiza. Există diverse tipuri de preta, dar ceea ce le caracterizează pe toate este suferința mare prin care trec. Trăiesc în mari lipsuri și sunt în permanență chinuite de foame sau de sete.
Se spune că această suferință a spiritelor este mai redusă decât cea din infern.
Dar chiar și așa suferința lor este mare. Prete-le sunt condamnate să trăiască o viață lungă în lipsuri și foame teribilă. Suferința lor poate fi comparată cu cea prin care trec cei ce mor de foame, numai ca ele nu pot muri așa de repede. Spiritele pot trăi înfometate chiar și o mie de ani.
Unele spirite sunt descrise ca având o gura mica cât un vârf de ac și o burta mare care nu poate fi umplută.
Sunt alte spirite care cred că văd de departe mâncare sau băutură, iar când se apropie își dau seama că a fost doar un miraj sau că mâncarea este dezgustătoare și nu o pot mânca. Sunt altele care atunci când mănâncă, mâncarea le arde pe dinăuntru.
Ele trăiesc o viață de blestem care se datorează unei vieți anterioare de risipă, de avariție, de a nu dărui.
Animalele
Există printre noi persoane care dețin animale. În majoritatea cazurilor, acestea duc o viață bună pentru că sunt îngrijite și protejate de pericole. Dar acestea sunt o minoritate față de numărul acelora care trăiesc liber.
Majoritatea animalelor, cum ar fi cele ce trăiesc în păduri, în deșerturi, peștii, insectele, diversele târâtoare – trăiesc într-o continuă frică. Experiența lor nu este ca cea a dulcii Bambi, pentru că dacă cineva se apropie, ele fug. De ce fug? Pentru că sunt sperioase. Viață lor este plină de primejdii, stau mereu la pândă. Fiecare clipă pe care o trăiesc este în teroarea primejdiei de moarte.
În plus animalele au și o doză mare de prostie. Ele nu pot să stea și să înțeleagă aceste lucruri și sunt condamnate să se reîncarneze de nenumărate ori în această lume.
O parte din ele sunt exploatate brutal de către oameni, pentru carnea, pielea lor și altele. O suferință în plus pentru ele.
Zeii sau ființe ale plăcerii
În reprezentarea samsarei sunt două secțiuni care reprezintă două lumii în care trăiesc așa zisele ființe ale plăcerii. Viața lor este foarte lungă și plină de desfătare, o viață asemănătoare zeilor din mitologia greacă sau indiană. Ele sunt descrise ca având un aspect foarte frumos, ducându-și viața într-un mediu splendid: totul miroase bine, mâncarea este ca și nectarul zeilor, muzica este minunată. Totul este perfect din toate punctele de vedere.
Care este problema lor? Ele nu sunt nemuritoare. Viața lor poate dura mii de ani, dar în cele din urmă ea se va termina. Acest fel de viață este determinată de karma ieșită din comun, acumulată pe parcursul a mii și mii de ere. Toată această karmă s-a concentrat și a făcut posibilă nașterea în această lume de desfătare.
Deoarece viața lor este în permanentă încântare, nu au nici un motiv și nici vreo dorință să caute un drum spiritual. Și mai mult, nu au nici această îmbinare între durere și plăcere.
Oamenii
În imaginea roții vieții există o secțiune care reprezintă existența umană.
Oamenii nu suferă tot timpul, dar nici nu trăiesc în permanentă plăcere. Cu toții suntem predispuși la boli, îmbătrânim și murim și, bineînțeles, trecem prin multe necazuri și provocări ale vieții. De aceea suntem motivați de dorința de a căuta să ieșim din samsara. Deoarece zeii trăiesc într-o continuă desfătare, nu au niciun motiv să facă vreun efort de a ieși din acest ciclu al morții și al vieții. Pe de altă parte, atunci când karma lor bună se va termina, vor fi nevoiți să cadă în tărâmurile inferioare.
Cu toții avem o karmă grea, ce am acumulat-o în nenumăratele vieți pe care le-am avut. Am trăit în toate formele de existență. De multe ori am fost animale carnivore, adunând karma care ne face să suferim.
Bardo
Inelul care înconjoară cercul central reprezintă bardo – lumea dintre moarte și nașterea în viața următoare. În tradiția evreiască se spune că după moarte faptele sunt cântărite. De cine? De către doamna Karma. Doamna Karma stă și cântărește ce direcție o va lua conștiința. Se pot vedea în acest inel, pe fondul negru câteva făpturi cu susul în jos, care sunt târâte înapoi spre existențele inferioare suferinde și altele desenate pe un fond alb, care au acumulat karma buna se înalță pe nori pe drumul de ieșire din samsara.
Buddha
În colțul de sus din partea stângă, stă Buddha, care este în afara samsarei și arată cu degetul spre luna din partea dreaptă. În acest colț se află paradisul lui.
Buddha a spus: “Eu nu am venit ca să vă povestesc despre lumi și universuri”.
Obiectivul lui Buddha nu a fost să ne sperie, ci să ne arate că există o cale de ieșire. Nu a avut niciun interes să ne descrie o teorie cosmologică și care să fie de preferat în locul alteia. El a spus: „scopul meu este să vă învăț cum să ieșiți complet din suferință”.
Un iluminat este atotcunoscător, are o imensă compasiune pentru toate ființele, vede absolut totul, este neînfricat și nu ezită să declare toate acestea.
De ce este neînfricat? Pentru că deja el este afară, nu mai are de ce să se teamă.
El spune: “am eliminat tot ceea ce a fost negativ în mine și am venit să vă arat calea de ieșire. Unul dintre cele mai mari obstacole pe cale este să credeți că acest lucru este imposibil de făcut”.
Cine a creat infernul? Infernul este creat numai de mintea noastră.
Cum poate cineva să fie în infern? Exact așa cum mă aflu eu în această încăpere. În acest moment rodul karmei mele este să fiu ființă umană. Eu stau aici, podeaua este sub mine, tavanul deasupra mea, înconjurată de ziduri și sunt împreună cu persoane care ascultă ceea ce spun. Toate acestea sunt rezultatele karmei mele.
Ce este podeaua? Ceva care mă susține.
De ce există podeaua care mă susține? După cum știm, nu există o podea care să existe în sine, exact la fel cum nici pixul nu există în sine. Asta înseamnă că rezultatul karmei mele în momentul de față este această podea care mă susține. Și dacă, Doamne ferește, karma mea s-ar termina, atunci podeaua s-ar prăbuși. Numai în acest fel podelele se prăbușesc. Cauza prăbușirii podelelor este lipsă de protecție și de susținere a celorlalți în trecut.
Și dacă am podea sub picioare este numai în funcție de cum m-am comportat cu ceilalți în trecut: dacă le-am dat adăpost, dacă i-am protejat sau sprijinit. Dacă am sprijinit, am podea sub picioare și dacă nu am dat sprijin, ea se va prăbuși.
Pentru moment, încă mai am podea sub picioare. Ea îmi apare ca ceva foarte real și cu o existență proprie de sine.
Ce legătură am eu cu podeaua? Noi spunem că podeaua este rodul karmei mele, iar dacă nu am karma necesară, podeaua se va prăbuși.
Și acum să trecem din nou la tema infernului. Așa cum rezultatul karmei mele acum, este podeaua, exact în același fel va apărea și infernul. Pentru ființele care au, ca rezultat karmic să sufere acum în infern, infernul va fi la fel de real așa cum sunt la fel de reale pentru mine corpul meu și podeaua.
Unde se pot întâmpla toate acestea? Unde se află aceste ființe? Ele pot fi chiar aici, numai că realitatea lor este complet diferită de a noastră.
O astfel de karma, dar în miniatură, poate să dea roade și în existența umană. Un astfel de exemplu poate fi dat în cazul atacului de pe 11 septembrie 2001 în New York. Omul pleacă dimineața să lucreze în biroul său luxos din World Trade Center și în câteva clipe este cuprins de flăcări cumplite. Această karma s-a terminat și va urma alta. Karma se poate schimba în câteva secunde și poate fi nemiloasă. Ea este ca forța de gravitație. Când ne aruncăm de pe acoperiș, cădem.
Cine a construit paradisul lui Buddha?
Cine a făcut paradisul? La fel ca și infernul. Paradisul este și el un rezultat karmic. Atunci când karma începe să dea roade, este imposibil să stopezi procesul. Așa cum au fost imposibil de oprit flăcările care au izbucnit în clădirile World Trade Center.
Dacă am făcut binefaceri imense, vom fi în paradis și va fi imposibil să evităm acest lucru să se întâmple.
Fiecare faptă, vorbă și gând lasă amprente pe banda video care înregistrează în permanență. Fiecare dintre acestea este o cauză și în același timp și un rezultat. Fiecare gând pe care îl avem în acest moment este rezultatul unei semințe care a încolțit, sămânța a unui gând ce l-am avut în trecut. Fiecare asemenea gând este rezultatul trecutului, iar acum el va deveni cauză pentru ceea ce va urma în viitor. Tot acest proces este ca un flux infinit.
Meditația: a dărui ființelor din infern
Vom trece la meditația care va extinde cercul nostru de compasiune, ca să putem cuprinde și ființele pe care nu le putem vedea.
Așezați-vă comod și fiți atenți la poziția corpului.
Este foarte important să vă mențineți spatele drept. Cu toții deținem un canal energetic central care trece prin zona genitală și prin coccis, urcă în spirală spre creștetul capului, după care coboară în punctul dintre sprâncene, puțin spre interiorul capului. El este cel mai important canal energetic pe care îl avem.
Motivul pentru care spatele trebuie ținut drept este ca să aducem cu ajutorul gândurilor noastre energiile în acest canal central.
Fiți atenți la poziția bărbiei, să nu fie nici prea ridicată, nici prea coborâtă. Umerii să fie echilibrați. Așezați-vă palmele în poală astfel încât palma dreaptă să fie peste cea stângă și degetele mari să se atingă ușor. Dacă vă este cald, îndepărtați-vă puțin coatele de lângă corp.
Relaxați-vă fruntea, obrajii, ochii. Gura să fie închisă, dar nu strânsă. Ochii închiși. Limba să atingă ușor, locul de întâlnire dintre dinții de sus și cerul gurii. Acest lucru activează anumite canale care ne vor ajuta în meditație. Dacă puteți sta în poziția lotus ar fi foarte bine, dacă nu sunteți obișnuiți cu această poziție, puteți sta și cu picioarele încrucișate.
Și acum concentrați-vă pe respirație. Îndreptați-vă atenția spre un punct mic la intrarea în nări și la contactul cu aerul în acest punct. Începeți să numărați 10 respirații, numărătoarea începând cu expirarea.
Vom începe mai întâi să parcurgem etapele preliminarii care ne aduc energie bună.
La început vom invita o figura sfântă înzestrată cu calități nobile sau Lama. Imaginați-vă că el stă în aerul din față voastră și încercați să vedeți cât mai multe detalii ale înfățișării acestuia. Imaginea lui să fie tridimensională. Simțiți-i căldura corpului, parfumul care emană din trupul lui, iar expresia chipului să fie plină de farmec. Faceți ca această entitate să fie tânără, plină de viață, strălucitoare și de o frumusețe rară.
Prosternați-vă la picioarele lui, admirându-i calitățile nobile.
Oferiți-i o ofrandă, ceva frumos din viața voastră sau un lucru de care sunteți atașați și care vă împiedică să evoluați pe drumul spiritual. Dacă ați făcut o faptă remarcabilă sau ați avut un gând frumos, imaginați-vă toate acestea ca pe o perlă strălucitoare. Puneți perla într-o cutie frumoasă, plecați-vă în față Lamei și oferiți-i darul vostru. Mai puteți să-i oferiți meditația pe care o faceți, încercările voastre de a fi buni și de a-i iubi pe ceilalți.
Căutați-vă refugiul în el. O cale de a vă refugia, este acea de a vedea în el toate calitățile minunate, de compasiune și înțelepciune ale lui Buddha; înțelepciunea manifestată prin Dharma și pe care o are Sangha. Sangha este formată din cei care au perceput direct vacuitatea.
Deoarece figura Lamei din fața voastră poate să întrunească toate cele trei locuri de refugiu, acest lucru fiind uneori un mod mai simplu de a vă refugia, este de ajuns să vă refugiați la maestrul vostru spiritual sau Lama și de a-l vedea ca fiind întruchiparea acelor virtuți pe care doriți atât de mult să le dezvoltați în voi.
Gândiți-vă la motivația voastră de a ajunge la bodhicitta, de a vă dezvolta acea mare compasiune care aspiră să ajute toate ființele oriunde s-ar afla ele, de a ajuta toate formele de existență, pe acelea pe care le cunoașteți și le vedeți, dar și pe cele pe care nu le cunoașteți și nu le vedeți. Chiar și în lumea noastră există atâtea persoane care suferă și de care nu știm. Deci încercați să vă amplificați intenția de a le ajuta și de a vă extinde cercul de compasiune astfel încât să cuprindă cât mai multe ființe.
Dacă aveți ceva care vă apasă sufletul, v-ați certat cu cineva sau ați avut un gând nu prea bun sau ați spus cuiva ceva neplăcut, îndreptați-vă spre Lama și destăinuiți-vă lui. El nu vă judecă și nu vă va critica niciodată, pentru că iubirea lui pentru voi este nesfârșită. Fiți cu încredere în el și mărturisiți-i tot ceea ce aveți pe suflet. Faptul că vă deschideți inima și că vă destăinuiți, vă eliberează de aceste energii și nu vă vor mai deranja din meditație.
Dacă ați făcut fapte frumoase sau faptul că sunteți aici și învățați cum să vă dezvoltați compasiunea în inimile voastre, bucurați-vă din tot sufletul. Bucurați-vă de faptul că aveți posibilitatea de a practica.
Cereți-i Lamei să vă binecuvânteze. Puteți cere binecuvântarea tuturor Lama pe care îi cunoașteți sau de la cei care credeți că au bodhicitta, marea compasiune de a ajuta toată creația. Cereți-le să vă ajute să vă dezvoltați compasiunea.
Rugați-vă în inimile voastre ca învățăturile să nu dispară din lume și să ajungă în locurile și la toți oamenii la care ele încă nu au ajuns. Rugați-vă ca toți aceia care vă învață toate aceste lucruri să rămână mereu cu voi.
Și acum, imaginați-vă că sunteți o pasăre care zboară și care privește în jos. Când veți privi în jos, veți vedea o suprafață imensă de pământ de culoare maronie și un soare fierbinte ce strălucește intens. Așa cum priviți de sus, veți observa că pământul începe să se încingă într-atât, încât va deveni ca oțelul roșu fierbinte, iar din loc în loc izbucnesc limbi de foc. Cum vă uitați așa în jos, veți vedea oameni alergând încoace și încolo, îngroziți și țipând de durere. Deja ați înțeles că cei pe care îi vedeți se află într-una din zonele infernului. Toți aceștia sunt într-o continuă suferință. Ei aleargă pe pământul cuprins de flăcări, încercând să scape, dar nu există nicio scăpare pentru ei. Totul arde, picioarele lor ard, sunt blestemați să trăiască în infern și nici nu pot muri. Ei sunt forțați să îndure din nou și din nou aceeași suferință eoni în șir, iar timpul pentru ei curge extrem de încet.
Încercați să aveți multă milă în inimile voastre pentru aceste ființe și să doriți să vă folosiți de tot ceea ce este necesar pentru a le ajuta, pentru că durerea lor este înfiorătoare.
Așa cum plutiți sus în aer, deschideți-vă mâinile și picioarele. Datorită marii voastre compasiuni și datorită dorinței voastre de a-i ajuta brațele, picioarele și tot trupul vostru se vor răspândi și se vor umfla, transformându-se într-un imens nor de ploaie. Ploaia începe să curgă în șiroaie peste pământul incandescent.
Treptat, treptat pământul începe să se răcească, limbile de foc încep să dispară, iar ființele încep încet-încet să se liniștească. Din pământ începe să răsară iarbă și să crească pomi, devenind totul verde.
Și acum datorită marii voastre compasiuni și dorinței voastre enorme de a vă sacrifica pentru ei, transformați-vă corpul în haine moi și mătăsoase și îmbrăcați-i. În continuare întoarceți-vă și înălțați-vă din nou, transformându-vă într-un imens șopron care îi va adăposti de soarele arzător. Priviți-i cum stau la umbră sub șopron, liniștiți și relaxați. Continuați apoi să produceți alimentele și băuturile necesare nevoilor lor fizice.
Încercați să vedeți cum faceți toate aceste lucruri în cele mai mici detalii și uitați-vă la ei cât de mulțumiți sunt de ceea ce le-ați dăruit și cât de relaxați sunt.
Coborați jos și stați acum printre aceste ființe. Ele vă înconjoară, iar voi începeți să le învățați de exemplu Tong Len, să le învățați cum să-și dezvolte compasiunea pentru ca ele să nu mai trebuiască să sufere așa cum au suferit. Vizualizați cum stau ele așezate în jurul vostru și cum le învățați.
În continuare vom face actul adevărului. Ne vom folosi de puterea adevărului al intenției noastre astfel încât ea să se poată realiza. Acest lucru este un fel de jurământ pe care ni-l luăm. Vom spune așa: “Dacă este adevărat că numai și pentru o clipă am simțit dorința de a ajuta, dacă este adevărat că am reușit, chiar și pentru un singur moment, să am un sentiment adevărat de compasiune și dorința de a ajuta, fie ca datorită adevărului acestei emoții pe care am experimentat-o, toate acestea să se întâmple cu adevărat.”
Îndreptați-vă, acum atenția spre Lama din față voastră. El radiază de fericire văzându-vă cum vă umpleți de compasiune. Este cel mai frumos cadou pe care i-l puteți oferi și, în plus, un mod minunat de a-i mulțumi pentru învățăturile pe care le primiți de la el.
Invitați-l pe Lama să vină la voi. Priviți-l cât este de strălucitor, trupul lui este făcut numai din lumină și este ușor ca un fulg. El se ridică în aer, se micșorează și aterizează cu delicatețe pe creștetul capului vostru, îndreptat în aceeași direcție cu cea în care priviți, după care va aluneca ușor spre tronul splendid din inima voastră. El va rămâne cu voi, iubindu-vă la nesfârșit.
Cereți-i să rămână cu voi. Numai atunci când veți cere, vă veți crea karma care să vi-l aducă la voi.
Dedicați tuturor ființelor binefacerea acestei meditații, a momentelor de compasiune și iubire pe care le-ați simțit ca ele să nu mai treacă prin nicio altă formă de suferință.
Încet-încet, deschideți ochii.
În această meditație ne-am axat pe ființele care trăiesc în infern, ființe despre care știm foarte puțin. Este bine să învățăm despre formele de existență din samsara ca să ne putem extinde cercul nostru de compasiune și să includem în el și pe acele ființe pe care nu le vedem în mod direct.
Dacă veți dori să meditați asupra animalelor, va trebui mai întâi să știți cum suferă ca să puteți să le luați suferința.
Am vorbit de asemenea și despre spiritele flămânde, care trăiesc într-o stare continuă de nemulțumire și lipsuri. Și ele merită compasiunea noastră.
Acesta este un mod de a merge spre celelalte forme de existență.
Tong Len este o cale de a ieși din suferință.
Aici poți descărca versiunea PDF a acestei lecții.