Seminar meditația: Guru Yoga
དགའ་ལྡན་ལྷ་བརྒྱ་མ།
Ganden Hla Gyema
Mii de îngeri din paradisul cerului – rugăciune Lamei
Versiunea extinsă
Conform învățăturilor lui Ken Rinpoche Geshe Lobsang Tharchin,
Geshe Michael și alți profesori
traducere a conferințelor Lamei Dvora Tzvieli
Lecția 11
Nu este oare o contradicție între a-l mulțumi pe Lordul morții și acceptarea faptului că putem muri în orice moment? De ce îl imaginăm pe Lordul morții ca pe ceva înspăimântător și negativ?
În imaginea Roții vieții, există o inscripție cu spusele lui Buddha: „Dacă mergi pe calea mea, nu trebuie să mori”. Este adevărat că înainte de a face această practică, fiecare dintre noi ar trebui să moară. Dar aceasta nu este o hotărâre a providenței. Ni se pare că suntem în Samsara, cu toți suntem în roata vieții și a morții, în brațele Lordului morții, dar asta nu înseamnă că trebuie să fie așa.
Nenumărate ființe au plecat deja din Samsara și au ajuns la iluminare, au devenit Buddha. Nu există nici un motiv ca noi să continuăm să suferim. Cu toții am trecut prin moarte de o infinitate de ori, și ne temem de ea pentru că ne amintim de groaza morții.
Conform spuselor lui Buddha, șansele noastre de a ieși din suferință sunt foarte mici, pentru că avem multă karma negativă pe care am acumulat-o de-a lungul timpului. Iar karma nu dispare de una singură. Aceasta este una dintre legile karmice: karma nu se șterge de la sine. Nu știm ce fel de karma ne va arunca în următoarea încarnare, când vine momentul morții. În condițiile obișnuite în care ne aflăm, nu avem nici un control asupra ei. Numai dacă suntem practicanți avansați. Deci trebuie să învățăm foarte mult. Inocența noastră în această chestiune este mare și tragică. Este fatală. Scopul etapei Pung de, este purificarea rămășițelor karmice, cu alte cuvinte semințele rămase , după ce am curățat majoritatea lor. Semințele mai delicate.
Există patru tipuri de rezultate atunci când karma rodește.
– rezultatul este similar cauzei
– rezultatul afectează mediul pe care îl experimentăm, lumea din jurul nostru.
– rezultatul este locul în care vom fi în următoarea viață.
– rezultatul este intensificarea tendinței de a continua să facem aceleași lucruri.
După cum ați văzut, în meditația pe care am făcut-o, am eliminat marea majoritate a semințelor. Atunci când împingem materia urâtă și lipicioasă în jos, trebuie să o împingem cu toată puterea, ca o naștere grea. În a doua etapă curățăm resturile rămase. Pe ele le împingem în sus și le scoatem prin orificiul din creștetul capului. În contactul cu nectarul Lamei, ele se evaporă. În cea de a treia etapă, curățăm semințele mai subtile– acele tendințe de a continua să facem aceleași lucruri negative, care au rămas în inima noastră. Ele de asemenea se evaporă la contactul cu nectarul.
Așa că am spus există trei tipuri de vizualizări pe care le facem în meditație. Și veți vedea diferite clasificări în diferite locuri. Meditația pe care am făcut-o a fost primul tip, Ma dak tru – a purifica ceea ce nu este pur, format din trei părți:
- Mar ‘n de, a împinge în jos.
- Yar ‘n de, a împinge în sus.
- Pung de, purificarea rămășițelor din inimă.
Această meditație este o pregătire pentru o practică mai avansată. După ce ne-am curățat, stăm pe vajra dublă. Vom continua acum cu următoarele două tipuri: Mi she sel și Ngu drub drub
She înseamnă a ști sau a cunoaște.
Mi she înseamnă lipsa de cunoaștere/necunoașterea sau a nu ști.
Sel înseamnă a elimina. Cu alte cuvinte, a elimina lipsa de cunoaștere sau eliminarea necunoașterii sau a adăuga cunoașterea.
Ngu drub înseamnă siddhis. Siddhis este numele în limba sanscrită pentru forțe paranormale. Vom vorbi mai târziu despre diferitele tipuri de astfel de siddhis. Cuvântul drub înseamnă a realiza/a dobândi. Cu alte cuvine a dobândi forțe paranormale. În fiecare dintre aceste părți există o serie întreagă de vizualizări. Vom face patru din cele șapte care sunt aici. Atunci când veți practica, le veți putea permuta și combina între ele cum vreți.
Vom vorbi despre Mi she sel.
Ordinea în care practicăm, este de a spune primul verset de după cadrul de mai sus, care este versetul de purificare și numai după aceea se trece la Mi she sel care este în acest cadru. Acesta este ordinea în care se practică și spunem această rugăciune.
Lama Dvora Hla spunea că aceasta este versiunea predată de Ken Rinpoche. Ken Rinpoche nu a predat inițial, nici ce scrie în cadru și nici cele două versete de după el. La început, el a predat versiunea scurtă, și doar mai târziu le-a adăugat. Ken Rinpoche nu a predat totul. O parte din ea intră în Tantra. Nici în cartea pe care a scris-o, această parte nu apare, deoarece a redactat-o înainte de a adăuga aceste rânduri. Vom merge acum la rândurile scrise din cadru.
”De-aș putea să-mi dezvolt înțelepciunea învățării, reflecția și meditația”.
În acest rând ne îndreptăm spre Lama care se află pe creștetul capulului nostru, și cerem să ne ajute să dobândim înțelepciunea. Nu avem suficientă înțelepciune și îl rugăm pe Lama să ne intensifice înțelepciunea. Îl rugăm să ne ajute să ne întărim puțina înțelepciune pe care am dobândit-o ici și acolo. Toate aceste rugăminți, plantează semințe.
Dacă vă mai amintiți, am spus despre însuși Je Tsongkapa, că și-a petrecut jumătate din viață în rugăciuni, după ce ajunsese deja un mare înțelept și renumit pentru cunoașterea lui vastă. Manjushri i-a spus: “Lasă totul și mergi în retreat”. Și el asta a făcut.
Peștera în care a făcut retreat se află lângă schitul Keutsang. Acesta poate fi vizitat, iar acolo se află o piatră în care s-a imprimat piciorul lui Je Tsongkapa, datorită miilor de prosternări pe care le-a făcut. Jumătate din viața sa, el s-a prosternat, s-a rugat să ajungă la conștientizări profunde și să primească înțelepciunea. Acestea plantează semințele pentru dobândirea conștientizărilor.
Deci, toate acestea, este rugămintea adresată Lamei pentru dobândirea conștientizărilor. Când semințele plantate vor germina, rezultatul va fi conștientizările la care vom ajunge. Dacă nu ne rugăm, ele nu vor veni. Deci, în primul rând, cerem înțelepciunea învățăturilor, reflecția și meditația.
Există trei niveluri de înțelepciune:
- Primul nivel este înțelepciunea învățării – Venim să ascultăm învățătura, citim cărți, facem temele. Acesta este primul nivel în care suntem expuși cunoașterii/ înțelepciunii. Este nivelul în care dobândim cunoașterea prin învățare.
Avem nevoie să învățăm mult, deoarece în aceste cursuri se discută despre subiecte dificile, care ne sunt străine, cum ar fi:
– înțelegerea vacuității,
– concepția asupra lumii, total contrară condiționărilor culturale în care am crescut.
– concepția asupra karmei și a vacuității, principiul cauzalității, a relației dintre cauză și efect. Pentru a înțelege și a asimila toată această cunoaștere, avem nevoie de mii de ore de studiu.
Deci, prima parte a rugăminții adresate Lamei, este dobândirea înțelepciunii prin învățare, și a avea karma să întâlnim învățători, pentru a putea:
– studia cu ei,
– de a fi interesați de ceea ce spun ei,
– și să facem ceea ce ne spun ei.
- Cel de-al doilea nivel de înțelepciune, care se bazează pe primul este nivelul de reflecție – Sam în limba tibetană. Sam înseamnă gând sau reflecție. La acest nivel începem să comparăm, să verificăm, să contemplăm asupra lucrurilor pe care le-am auzit, le-am învățat, am citit. Verificăm dacă le-am înțeles, dacă avem îndoieli asupra lor, dacă funcționează pentru noi.
Într-o lecție trecută am vorbit despre trei tipuri de meditație: Shargom este meditația revizuirii, Chegom – meditația analitică și Jokgom – meditația de fixare. Acestea se potrivesc puțin cu cele trei nivele de înțelepciune. Nivelul de reflecție corespunde lui Chegom – meditația analitică. După cum ați văzut cea mai mare parte a meditațiilor din temele acestor cursuri, sunt meditații analitice. Ea este meditația pe care o facem în liniște, pe perna de meditație și în care ne concentrăm asupra unei anumite probleme, ne gândim la ea. Nu fugim de gânduri. Dimpotrivă, direcționăm mintea spre un anumit subiect sau spre o anume idee care a fost prezentată în studiu.
Deci, căutăm să dobândim înțelepciunea reflecției. Scopul acestei înțelepciuni sau a lui Chegom – a meditației analitice este de a ne aprofunda înțelegere a lucrurilor pe care le-am auzit. Dacă la primul nivel am fost pasivi: am auzit, la al doilea nivel începem să investigăm în mod activ, să analizăm învățătura auzită. Deci, al doilea nivel de înțelepciune, este cu mult mai profund decât primul și este de asemenea, un nivel mult mai profund de convingere.
Acest nivel este absolut esențial, pentru că avem nevoie de convingere înainte de a începe practica profundă. Trebuie să fim convinși că aceste lucruri funcționează, au o logică, au sens și sunt valoroase pentru noi. Nimeni nu va începe să practice înainte de a avea suficientă convingere. Deoarece, în Samsara există mereu lucruri mult mai ușor de făcut. Deci, pentru a începe să practicăm cu seriozitate, va trebui să depunem eforturi pentru a ne elimina îndoielile. Iar asta o vom face folosindu-ne de Chegom, de a reflecta iar și iar asupra învățăturilor.
Cel mai înalt nivel de înțelepciune, corespunde meditației Jokgom – meditația de fixare. Acest tip de meditație ne duce la experiențe interioare, la emoții sau la conștientizări profunde. Conștientizările care vin din Chegom, au o valoare imensă, dar nu sunt destul de adânci. Cu alte cuvinte, putem conștientiza ceva pe moment, dar îl uităm repede. Nu este ceva care să ne stimuleze comportamentul în mod consecvent. Poate, pe ici și colo. Influența ei este încă tranzitorie, nu este destul de profundă. Schimbarea nu este încă radicală.
Pentru a se produce schimbări, este nevoie să ne fixăm pe conștientizările dobândite prin Chegom și Jokgom, să le asimilăm în conștiința noastră. Deci, acesta este un nivel mult mai profund de înțelepciune, mai ales dacă aplicăm toate acestea prin înțelepciunea vacuității, astfel încât să ajungem la percepția ei, care este scopul nostru în esență. Deci, mai întâi trebuie să învățăm mult despre vacuitate, despre karma, despre concepția asupra lumii, de a ne dezvolta meditația, pacea meditativă, de a ajunge la claritatea minții, la calmul minții care sunt atât de necesare pentru a percepe vacuitatea în mod direct.
Acest lucru se va petrece numai după o practică foarte intensă de meditație. El nu se va întâmpla dacă nu suntem convinși suficient. Convingerea va veni din Chegom – înțelepciunea reflecției. Iar înțelepciunea reflecției nu poate veni fără dobândirea înțelepciunii din lecțiile studiate înainte. Deci, cerem Lamei să ne consolideze aceste trei nivele de înțelepciune.
În continuare vom atașa acest rând în meditația noastră. Încercați să profitați de acest retreat pentru a verifica care este poziția cea mai confortabilă de a sta în meditație pentru mult timp. Este bine să încercați perne diferite care nu sunt nici prea dure, dar nici prea moi. Sunt perne umplute cu coji de hrișcă, care se potrivesc corpului. Înălțimea ei trebuie să fie potrivită. Cei care nu au nevoie de pernă – sunt binecuvântați.
Este bine sa facem yoga pentru o mai bună deschidere a pelvisului.
Meditația: dobândirea înțelepciunii învățării, reflecția și meditația
Așezați-vă cât mai confortabil și închideți ochii. Concentrați-vă asupra respirației.
În această meditație ne vom concentra pe perfecțiunea moralității. În prima etapă, îl invităm pe Lama.
Lama va veni sub înfățișarea lui Je Tsongkapa, sau în forma Lamei voastre, în cazul în care aveți un Lama sau a învățătorului vostru pe care îl prețuiți și vă influențează foarte mult. Oricum, Je Tsongkapa îi reprezintă pe toți învățătorii voștri. Deci, alegeți cum vreți. Este important să faceți ca figura să fie divină și nu pământească.
Lama este tânăr și frumos. Frumusețea, înțelepciunea și iubirea lui sunt desăvârșite. Concentrați-vă pe calitățile sublime ale Lamei, pe iubirea lui profundă și necondiționată, față de toate făpturile în general și în special pentru voi. Concentrați-vă pe înțelepciunea lui profundă, care știe exact de ce aveți nevoie și pe abilitatea lui de a vă ajuta în funcție de necesitățile pe care le aveți. Fără nici cea mai mică greșeală.
Oferiți-i ofrandă. Ea poate fi practica voastră. Vedeți cât este de bucuros să primească ofranda voastră. Orice dar pe care-l oferiți Lamei, îi dă fiori de plăcere. Observați câtă plăcere îi face darul vostru.
Dacă aveți ceva pe conștiință în acest moment, poate un gând necurat care va venit acum, sau poate în pauză. Dacă ați vorbit când nu trebuia să vorbiți, atunci acesta este un lucru de care ar trebui să-l regretați. Gândiți-vă la ceva minunat pe care l-ați făcut în ultimele ore, fie cu gândul sau fapta, și bucurați-vă de ele.
Îndreptați-vă spre Lama dinaintea voastră și cereți-i să vă ajute în această practică, practica Ganden Hla Gyema care are puterea de a vă purifica de toate impuritățile, și să confere toată înțelepciunea și realizările spirituale de care aveți nevoie.
Desigur, că Lama de-abia așteptă invitația voastră.
El vine, se ridică în aer și se așază deasupra creștetului capului vostru.
Și acum ne vom concentra pe perfecțiunea moralității. Gândiți-vă la lucrurile pe care le-ați făcut, spus sau gândit care credeți că sunt contrare moralității. Poate ați luat ceva fără permisiune, poate ați condus fără a fi atenți la siguranța circulației sau a trecătorilor, poate ați mințit. Poate ați râvnit la bunul altuia.
Poate ați bârfit pe cineva sau ați disprețuit pe cineva sau ați criticat pe cineva. Toate aceste lucruri lasă amprente în minte, care se întorc mai târziu asupra noastră, provocându-ne suferință. Deci, gândiți-vă la aceste lucruri, și în special la cele pe care le faceți foarte des. Poate vorbiți dur/urât sau poate dezbinați. Poate că vă petreceți timpul aiurea și fără sens. Gândiți-vă la diversele aspecte ale încălcării legilor morale.
Vedeți toate aceste fraude morale sub formă de materie neagră în corpul vostru. Murdăria este răspândită peste tot în corpul vostru.
Rugați-l pe Lama să vă ajute să vă curățați de această murdărie.
Ca urmare a rugăminții voastre, din inima Lamei începe să curgă nectarul în cele cinci culori ale curcubeului, alb, galben, roșu, verde și albastru. El pătrunde în corpul vostru prin creștetul capului și începe să împingă toată mizeria în jos. Dacă vă este greu să vizualizați prea multe culori, puteți să folosiți lumina albă. Toate comentariile spun că e în regulă.
Vizualizați așa cum am făcut mai devreme. Lordul morții stă sub voi, absorbind toată murdăria care ia forma de vietăți dezgustătoare, de obicei negre. Începeți să rostiți și mantra la această vizualizare. Faceți acum mar’-n-de cu mantra, câteva minute.
Dacă mintea a fost distrasă, reveniți din nou la vizualizare și la mantra. Terminați acum purificarea și apoi sigilați deschiderea de sub voi cu vajra dublă sau dubla dorje. Începeți acum purificarea în sus. Nectarul continuă să vină din inima sfântă a Lamei. Nectarul este o expresie a înțelepciunii, a iubirii și a iluminării lui. Acest nectar vă umple de jos în sus. Și toate reziduurile care au rămas după curățarea angro, plutesc încet în sus. Totul iese afară prin creștetul capului vostru.
Faceți acest lucru cu mantra, dacă puteți.
Dacă vă este greu să vizualizați împreună cu mantra, faceți-le alternativ, când una când alta. Terminați acum purificarea și rugați-l din nou pe Lama să vă ajute la îndepărtarea rămășițelor faptelor de încălcare a moralității .
Din nou, nectarul în cele cinci culori ale curcubeului curge din inima Lamei și îndepărtează din inima voastră rămășițele încălcărilor morale. Încheiați acest proces. Uitați-vă la corpul vostru cât este de curat. Toată karma negativă și resturile ei au fost eliminate. Simțiți-vă că sunteți puri.
Acum vom merge în extrema cealaltă. Gândiți-vă la câteva cazuri specifice în care v-ați comportat perfect în conformitate cu etica morală, în vorbă, faptă și gând. Găsiți câteva exemple, poate din ultimele zile, și bucurați-vă de ele.
Continuați să rostiți mantra.
Vom trece acum la Mi she sel, adică la rugămintea adresată Lamei de a primi cele trei nivele de înțelepciune.
Rugați-l pe Lama: ”De aș putea să-mi dezvolt înțelepciunea învățării, reflecția și meditația”. Priviți-l pe Lama cum răspunde cu bucurie.Nectarul curge din nou din inima Lamei, dar de data aceasta el este de culoare aurie.
El începe să pătrundă în corpul vostru curat, pur și clar. Fiecare picătură de nectar care intră în voi acum este ca o sferă aurie. În fiecare sferă există o flacără ca flacăra lumânării sau ca lămpile pe care tibetanii le luminează cu unt.
Flacăra este aurie. Ea simbolizează lumina înțelepciunii voastre. Atunci când ea va spori și se va aprofunda, veți deveni lumină pentru alții și îi veți putea îndruma.
Imaginați-vă cum Je Tsongkapa, vă conferă tot mai multă cunoaștere, înțelepciune și capacitatea de a practica perfecțiunea moralității. Pe da altă parte, înțelegeți mai profund semnificația păstrării moralității, a importanței ei și ce anume înseamnă să vă comportați moral.
În timp ce lumina aurie vă umple corpul, lumina formată din sferele aurii ce au în interior flacăra aurie, amintiți-vă de înțelegerea actuală pe care o aveți asupra perfecțiunii moralității, de semnificația învățăturii pe care ați primit-o, de diferitele nivele de moralitate, de rolul lor, de interacțiunea dintre ele, de impactul pe care îl au în viața voastră, și așa mai departe. Gândiți-vă la diferitele stadii de înțelegere: la nivel de învățare, la nivel de asimilare, de reflecție, la nivel a cine sunteți.
Încercați să faceți toate astea împreună cu mantra.
Lama vă trimite tot timpul nectarul auriu. Cu cât corpul vostru se umple mai mult cu nectar, cu atât înțelegerea, înțelepciunea și cunoașterea voastră asupra perfecțiunii moralității se va intensifica. Veți deveni din ce în ce mai puri și mai strălucitori ca rezultat al acestei înțelepciuni.
Lumina voastră se intensifică. Toată această lumină vine în voi și vă luminează din interior. Ca rezultat, ajungeți la nivele din ce în ce mai ridicate ale perfecțiunii moralității. Sunteți acum capabili să vă păstrați moralitatea. Poate că acum puteți face față încercărilor, care înainte nu le-ați fi putut depășii.
Poate luați deciziile corecte în situații, care înainte erau dificile sau confuze pentru voi. Încet, încet deveniți o figură exemplară în integritatea ei și în standardele morale ridicate și a capacității ei de a-i ajuta pe ceilalți.
Poate chiar să urcați la următorul nivel de jurăminte.
Îndreptați-vă din nou spre Lama de deasupra creștetului vostru. Mulțumiți-i pentru generozitatea lui extraordinară. Cereți-i să vină la voi. El vine, se așază în inima voastră și vă umple de lumină.
Dedicați karma pe care ați acumulat-o în această practică iluminării voastre și iluminării tuturor ființelor, și trimiteți lumina.
Deschideți încet ochii.
În această meditație am făcut patru vizualizări: Mar ‘n de, Yar ‘n de, Pung de și prima vizualizare din lista Mi she sel. Vom adăuga încă trei. Deci, în total, veți avea șapte, ceea ce este foarte mult, pentru că meditația se face pe fiecare perfecțiune și se intră în diferite niveluri.
Toate aceste meditații funcționează, pentru că plantați semințe. Am vorbit despre semințele bune de orez care sunt plantate în sol bun. Dacă intenția voastră este pură și practicați bine, semințele trebuie să germineze când le vine timpul lor. De acea este important să faceți practica cu motivație curată.
Ultima vizualizare pe care am făcut-o cu sferele care au în interior flacăra aurie este luată din Tantra. Prima Tantra ce aparține Kangyur-ul tibetan, numită ”Manjushri–nama–samgiti “. Aceasta este tantra în care se repetă mereu numele lui Manjushri. Cu cât veți face mai mult această vizualizare, cu atât plantați mai multe semințele de dobândire a înțelepciunii și de creștere a ei.
Există detalii despre diferite forme de înțelepciune, pe care nu le vom face. De exemplu, înțelepciunea de a fi mai agili, de a cunoaște Scripturile, și altele. Ele nu sunt întotdeauna cunoscute. Ele apar într-un comentariu a lui Pabongka Rinpoche.